Performancing Metrics

۷ مکان تاریخی در شهر استانبول | اتاق خبر
کد خبر: 353028
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 12:28
استانبول یکی از شهر‌های زیبا و تاریخی ترکیه است که در گذشته به‌ عنوان پایتخت شرقی امپراطوری رم نیز به حساب می‌آمد و به‌ همین دلیل به‌ مدت ۲۰۰۰ سال مرکز گردهمایی‌های سیاسی بوده است.

 

ایاصوفیه (Hagia Sophia)

اتاق خبر: ایاصوفیه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی در استانبول است که گنبدی بزرگ روی آن وجود دارد و همین گنبد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مسجد به‌شمار می‌رود. سبک معماری این بنا دوران بیزانس را به‌خاطر می‌آورد. گفتنی است که این مسجد یکی از نماد‌های اصلی استانبول و ترکیه به‌حساب می‌آید. مسجد مذکور در سال ۵۳۷ توسط امپراطور یوستینیانوس (Justinian) ساخته شده است و اکنون حدود هزاران سال عمر دارد. البته با وجود اینکه در حال حاضر این مکان به‌عنوان مسجد شناخته می‌شود اما در دوره‌هایی نیز به‌ عنوان کلیسای جامع ارتدوکس عمل کرده و تا سال ۱۴۵۳ نیز مقر اسقف قسطنطنیه بوده است. بعد از گذشت این دوره، مکان مذکور حدود ۵۰۰ سال نقش مسجد مسلمانان را داشت. اما در سال ۱۹۳۵ تحت فرمان جمهوری ترکیه (آتاتورک)، این مکان به‌عنوان موزه در اختیار گردشگران قرار گرفت. در حال حاضر ایاصوفیه دومین موزه پربازدید در ترکیه است که پیش از آن نیز کاخ Tapkapi قرار دارد. سالانه از این موزه حدود ۳ میلیون بازدید انجام می‌شود که تمام گردشگران نیز محو زیبایی‌های داخلی آن می‌شوند. در بخش‌های زیادی از فضاهای داخلی این مکان از موزائیک‌های طلایی استفاده شده است و البته در این مدت شاهد مرمت‌های زیادی نیز در ایاصوفیه بوده‌ایم.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Alemdar Cd. No:2 – Cankurtaran Mh
  • شماره تماس: ۹۰۵۳۲۶۰۸۳۰۰۱+

کاخ Tapkapi

ساختار کلی کاخ توپکاپی بدین شکل است که در هر چهار طرف آن حیاط بزرگی وجود دارد و در این بین نیز شاهد برخی ساختمان‌های نسبتا کوچک هستیم. گفتنی است که یونسکو این مکان را یک نمونه بارز از قصر‌های گروهی دوره عثمانی خوانده است. از بالای شبستان این کاخ، دید بسیار خوبی به Golden Horn (مسیر یک رودخانه) و دریای مرمره وجود دارد. گفتنی است که این کاخ به مدت ۴۰۰ سال (از سال ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۶) محل اقامت سلاطین عثمانی بوده است و البته در این مکان مراسم بسیار زیادی نیز برگزار شده است. در حال حاضر کاخ توپکاپی یکی از برترین جاذبه‌های تاریخی استانبول به‌شمار می‌رود و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید می‌کنند. معماری جالب این بنا نیز برای گردشگران بسیار هیجان‌انگیز است. آثار خطاطی شده‌ای  در این کاخ وجود دارند که در کنار لباس‌ها و ظروف چینی جلب توجه می‌کنند. گفتنی است که در کاخ توپکاپی بسیاری از آثار مقدس دنیای اسلام نیز نگهداری می‌شوند.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Cankurtaran Mh
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۵۱۲۰۴۸۰+

قصر زیرزمینی (Basilica Cistern)

Basilica Cistern در حقیقت یک قصر است که در قنات ساخته شده و محل قرارگیری آن نیز در فاصله ۱۵۰ متری از غرب ایاصوفیه است. این قصر زیرزمینی عمر زیادی دارد و یکی دیگر از آثار ارزشمند است که از دوره امپراطوری یوستینیانوس (Justinian) باقی مانده است. در حقیقت این مکان در قرن ششم ساخته شده و ابعاد بزرگی دارد. این مکان بعد از تسلط امپراطوری عثمانی در سال ۱۴۵۳ به‌عنوان مکانی برای تامین آب کاخ‌های قسطنطنیه استفاده می‌شد. Basilica Cistern در زمینی به‌وسعت ۱۰ هزار متر ساخته شده است و دارای ستون‌های بسیار زیادی است که ساختاری شبیه به جنگل را به‌ وجود آورده‌اند. گفتنی است که در این کاخ زیر‌زمینی هوای مرطوبی را شاهد هستیم که برای تابستان‌های گرم ترکیه مکان مناسبی است.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Yerebatab Cd. 1.3 – Alemdar Mh
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۵۲۲۱۲۵۹+

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Mosque)

مسجد سلطان احمد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ توسط وی ساخته شد و هدف از این کار نیز نشان دادن قدرت عثمانی بود. در حال حاضر این مسجد تبدیل به یکی از نماد‌های ترکیه شده است و ساختار بسیار زیبایی دارد که در بسیاری از عکس‌های استانبول قابل مشاهده است. این مسجد دارای گنبد‌های بسیاری است که به‌صورت پله‌ای (بزرگ و کوچک)‌ هستند و در کنار آن‌ها ۶ مناره را نیز شاهد هستیم. حیاط این مسجد در واقع بزرگترین حیاط در بین مساجد عثمانی است. در فضای داخلی نیز تعداد زیادی از کاشی‌های آبی رنگ وجود دارند که برای تزئینات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته همین کاشی‌های آبی رنگ باعث شده است که مردم محلی، مسجد مذکور را به‌نام مسجد آبی بشناسند. این مسجد یکی از برترین مکان‌های تاریخی استانبول به‌حساب می‌آید و بازدید از آن برای گردشگران آزاد است. اما گفتنی است که چون در حال حاضر این مسجد با اهداف دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازدیدها در آن به صورت کنترل‌شده انجام می‌شود.

  • آدرس: ترکیه – اسنابول – At Meydani No:7 – Sultanahmet Mh
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۴۵۸۴۴۶۸+

روملی حضار (Rumelihisari)

روملی حضار در بین مردم به‌عنوان قلعه روملی شناخته می‌شود. این قلعه از ۱۶ دیوار بلند و برج تشکیل شده است و حیاط آن نیز بسیار سرسبز است. این قلعه در بخش اروپایی استانبول واقع شده و در باریک‌ترین بخش از تنگه بسفر می‌توانید از آن بازدید کنید. گفتنی است که ساخت این قلعه حدود ۴ ماه در سال ۱۴۵۲ به‌طول انجامید و دستور ساخت آن نیز مربوط به سلطان‌محمد دوم می‌شود. هدف از ساخت این قلعه آماده‌شدن دولت عثمانی برای حمله به قسطنطنیه بود که باعث سقوط امپراطوری بیزانس نیز شد. البته بسیاری از بخش‌های داخلی این قلعه بعد از زلزله‌ای که در استانبول اتفاق افتاد، دچار آسیب شده‌اند. در حال حاضر این قلعه در اختیار عموم قرار دارد و گاهی اوقات شاهد برگزاری کنسرت‌ها و تئاتر‌هایی نیز در این مکان هستیم.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Yahya Kemal Cd
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۲۶۳۵۳۰۵+

کلیسای چوره (Chora Church)

کلیسای مقدس در چوره یکی از کلیسا‌های ساخته شده در دوره بیزانس است که در بسیاری از دیدگاه‌ها به‌عنوان خواهر کوچک ایاصوفیه شناخته می‌شود. البته همانند ایاصوفیه، این کلیسا نیز در قرن شانزدهم تبدیل به مسجد عثمانی شد و در حال حاضر نیز به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیسای چوره از لحاظ ابعاد تاحدودی شبیه به ایاصوفیه است و البته زیبایی‌های خاص خود را نیز دارد. در حقیقت این کلیسا در بخش خارج از دیوار‌های اصلی شهر ساخته شده است و در بخش‌های داخلی این بنا نیز شاهد موزائیک‌کاری‌های مربوط به قرون‌وسطا هستیم. در داخل کلیسای چوره نقاشی‌های دیواری نیز وجود دارد که مربوط به سال ۱۳۱۲ می‌شوند.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Kariye Cami Sk. No:26 - Ayvansaray Mh
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۶۳۱۹۲۴۱+

برج گالاتا (Galata Tower)

این برج در سال ۱۳۴۸ برای گسترش مستعمره زنوایی ساخته شد. گالاتا ساختاری استوانه‌ای دارد و مردم محلی آن را the Christea Turris می‌شناسند. این برج در بخش Karakoy قرار دارد و در حقیقت در بخش شمالی Golden Horn که به بسفر (Bosphorus) متصل می‌شود، واقع شده است. گالاتا برای چندین قرن بلندترین ساختمان در شهر بود و در حال حاضر نیز یکی از مکان‌های است که با نگاه به افق می‌توان آن را مشاهده کرد. گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند. با وجود اینکه برای بازدید از برج گالاتا باید در صف‌های طولانی بایستید، ولی ثمره این انتظار، بالا رفتن از طریق آسانسور و مشاهده منظره‌ای ۳۶۰ درجه از این شبه‌جزیره تاریخی است که بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

  • آدرس: ترکیه – استانبول – Galata Kulesi
  • شماره تماس: ۹۰۲۱۲۲۴۴۷۷۳۶+
  • منبع: کجارو
نظرات
ADS
ADS
پربازدید