Performancing Metrics

بورس بازنده رقابت با بازار بدهي | اتاق خبر
کد خبر: 353459
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 01:33
روز گذشته بازار سرمايه شاهد افت تمامي نماگرهاي بورسي بود كه در پي آن شاخص كل با سقوط 412 واحدي به كانال 72هزار واحدي وارد شد.

اتاق خبر: روز گذشته بازار سرمايه شاهد افت تمامي نماگرهاي بورسي بود كه در پي آن شاخص كل با سقوط 412 واحدي به كانال 72هزار واحدي وارد شد. برگشت شاخص كل و كانال‌سازي جديد، از ديد كارشناسان به نا اميدي از بازار سرمايه برمي‌گردد كه با وجود انتشار اخباري چون كاهش نرخ سود بانكي، فعالان بازار رغبتي به سرمايه‌گذاري جديد و تزريق نقدينگي ندارند، زيرا آنها بازار بدهي را به عنوان جايگزيني براي بورس و سپرده‌گذاري در خارج از بورس انتخاب مي‌كنند، علاوه بر اين بانك‌ها نيز به جاي تشويق مردم به سپرده‌گذاري مدت‌دار آنها را به خريد صندوق و اوراق مشاركت تشويق مي‌كنند.

صندوق‌هايي كه بانك‌ها به مشتريان خود عرضه مي‌كنند بيشتر صندوق با درآمد ثابت بوده كه در كنار آن اوراق مشاركت نيز منتشر كرده است كه هر دو مورد سودي بالاتر از 20درصد را براي سرمايه‌گذاران در نظر گرفته است. اين در حالي است كه از لحاظ تركيب دارايي‌ها صندوق‌ها به سه دسته در سهام، در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط تقسيم مي‌شوند و چنانچه بانك‌ها سراغ صندوق‌هاي در سهام بروند، هم مي‌توانند جذب نقدينگي كنند و هم سبب رونق بورس شوند اما بانك‌ها به دليل بالا بودن ريسك سرمايه‌گذاري در بورس، كمتر سراغ اينگونه صندوق‌ها مي‌روند. حال آنكه مسوولان اقتصادي با وعده‌هاي متنوع مردم را به سرمايه‌گذاران در بورس تشويق مي‌كنند، اما در مقابل كارشناسان معتقدند كه با وجود صندوق‌ها و اوراق مشاركت تشويق مردم بي‌اثر خواهد بود و مردم با كاهش نرخ سود بانكي نقدينگي را وارد بورس نخواهند كرد.

در همين رابطه محمد اصوليان، مديرعامل يك شركت كارگزاري بورسي معتقد است كه كاهش نرخ سود انواع اوراق بدهي و همچنين صندوق‌هاي با درآمد ثابت لازمه اثر‌گذاري كاهش نرخ سود بانكي بر بازار سهام است و افزود: براي تكميل پازل اين تصميم داوطلبانه بانك‌ها بايد نرخ سود 20درصدي سالانه صندوق‌هاي با درآمد ثابت يا اوراق بدهي نيز كاهش يابد. وقتي با وجود كاهش نرخ سود هنوز در بانك‌ها صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك آنها سالانه بدون ريسك سود 20درصدي به مشتريان مي‌دهند، نبايد انتظار داشت كه بازار سهام از عدم تعادل اين اتفاق تاثير‌پذيري مثبتي را دريافت كند.

اصوليان با بيان اينكه متوليان سازمان بورس بايد نسبت به نرخ سود اوراق بدهي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت بازنگري كنند، عنوان كرد: نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك با درآمد ثابت و همچنين اوراق بدهي بايد حدود سه تا چهار درصد نسبت به نرخ سود بانكي كاهش يابد تا بتوان اثر مثبت كاهش نرخ سود بانكي براي بازار سهام را رويت كرد.

به گفته شركت كارگزاري بورس بيمه ايران، با كاهش نرخ سود بانكي و همچنين نمايان كردن جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنايع مختلف مي‌توان انتظار داشت كه پول‌هاي حجيم و نقدينگي از بانك به سمت بازار سرمايه و توليد حركت كند.

 نوسانات تيپكس

شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز، 31 خردادماه 95، با كاهش 412 واحدي به رقم 72هزار و 615 واحد ايستاد. شاخص كل هم‌وزن نيز با كاهش 58 واحدي عدد 13هزار و 354 واحد را به نمايش گذاشت.

شاخص قيمت هم‌وزن اما با افت 47 واحدي عدد 10هزار و 852 واحد را تجربه كرد. ديروز همچنين شاخص سهام ‌آزاد شناور با كاهش 527 واحدي به رقم 80هزار و 591 واحد دست يافت.

شاخص بازار اول نيز در حالي با كاهش 235 واحدي به رقم 50هزار و 374 واحد رسيد كه شاخص بازار دوم با 1218 واحد كاهش به عدد 161هزار و 387 واحد دست يافت.

بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت تاپيكو با 93واحد، فولاد مباركه با 42واحد و پالايش نفت بندرعباس با 27واحد كاهش، بالاترين تاثير منفي را در برآورد شاخص كل بورس به نام خود ثبت كردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شركت مخابرات ايران با 38واحد، بانك ملت با 22واحد و سرمايه‌گذاري دارويي تامين با 13واحد افزايش، بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه اين نماگر به دوش كشيدند.

 ارزش كل معاملات ديروز بورس تهران به بيش از 138ميليارد تومان بالغ شد كه ناشي از دست به دست شدن 657ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 47هزار و 844نوبت دادوستد بود.

طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري پارس توشه، گروه صنايع كاغذ پارس، فرآورده‌هاي سيمان شرق، مهندسي صنعتي روان فناور، بهمن ليزينگ، پتروشيمي فارابي، فرآورده‌هاي نسوز آذر، لبنيات پاستوريزه پاك، توليدي گرانيت بهسرام، سايپا شيشه از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شركت‌هاي بانك گردشگري، بيمه پارسيان، تراكتورسازي ايران، داروسازي جابربن‌حيان و كارت اعتباري ايران كيش بازگشايي شدند.

ديروز 159ميليون حق تقدم استفاده نشده بانك ‌آينده به ارزش بيش از يك و نيم ميليارد تومان به كدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده اين بانك منتقل شد.

در نماد معاملاتي باغميشه نيز ديروز كمتر از 40ميليون سهم به ارزش بيش از 9ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده حقوقي كد به كد شد. همچنين در پتروشيمي مارون ديروز كمتر از 40ميليون سهم به ارزش بيش از 134ميليارد تومان كد به كد شد.

در اعتباري توسعه اما ديروز 38ميليون سهم به ارزش كمتر از 5ميليارد تومان ميان كدهاي درون گروهي سهامدار عمده جابه‌جا شد. همچنين در سرمايه‌گذاري مسكن نيز ديروز 30ميليون سهم به ارزش 3ميليارد تومان، كمتر از 30ميليون سهم سرمايه‌گذاري خوارزمي به ارزش بيش از 3ميليارد تومان، 25ميليون سهم صنعتي دريايي ايران به ارزش بيش از 6ميليارد تومان و 24ميليون سهم گسترش صنايع انرژي آذرآب به ارزش بيش از 5ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده حقوقي با معاملات بلوكه و كد به كد روبه‌رو بود.

ديروز همچنين بازارگرداني سهام در نماد معاملاتي بانك ملت باعث افزايش حضور خريدار حقوقي با وجود لاغر شدن حجم معاملات سهام در اين نماد معاملاتي بود.

 افت نگران‌كننده حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام در حالي به شكسته شدن سطوح حمايتي شاخص كل بورس رسيده كه بازار سهام به‌شدت از فقر نقدينگي رنج مي‌برد. با وجود كاهش 3درصدي نرخ سود بانكي اما خودنمايي سود 20درصدي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت و از سوي ديگر جذابيت اوراق بدهي براي صندوق‌ها و حقوقي‌هاي بازار باعث شده تا قيمت سهام اغلب شركت‌ها دوباره به محدوده‌هاي قبلي خود تا پيش از اجراي برجام برسند. در حال حاضر با وجود جذابيت شديد قيمت سهام اما هيچ رغبتي براي خريداران وجود ندارد.

 از سوي ديگر بازار سهام در حالي خود را براي برگزاري مجامع بورسي شركت‌هاي خودرويي آماده مي‌كند كه 12تيرماه، بلوكه 24درصدي سرمايه‌گذاري رنا به قيمت پايه هر سهم 5063ريال روانه ميز فروش بورس تهران مي‌شود. جذابيت اين دارايي براي زيرمجموعه‌هاي گروه سايپا هم‌اكنون به حرف و حديث‌هاي مختلف ميان سهامداران اين شركت انجاميده است.

در عين حال در سرمايه‌گذاري سبحان نيز اگرچه حرف و حديث‌هاي تا پيش از عرضه اين سهم در بورس تهران و به تبع آن ايجاد شفافيت در صورت‌هاي مالي كاهش يافته اما شنيده‌ها حاكي از خداحافظي مديرعامل بورسي اين شركت و معارفه وي در هلدينگ مالي سازمان اقتصادي كوثر حكايت دارد.

در اين شركت به تازگي تكليف پرونده‌هاي كيفري و حقوقي آنكه از گذشته‌هاي نه‌چندان دور از سوي هيات‌مديره سابق آن در زمينه‌هاي اختلاس، جعل و ديگر موارد بوده است تعيين تكليف شده و خسارت‌ها دريافت شده است.



 دادوستد فرابورس

ارزش معاملات روز پاياني خرداد در بازار فرابورس از رقم 3هزار و 78هزار ميليارد ريال فراتر رفت. معاملات 31خرداد 1395 بازار فرابورس با خريد و فروش 571 ميليون و 610 هزار ورقه بهادار به ارزش 3هزار و 78ميليارد و 240ميليون ريال در 39هزار و 902 نوبت پايان يافت.

بيشترين حجم معاملات روز گذشته در نماد گوهران اميد با دادوستد 52ميليون سهم به ثبت رسيد و بالاترين ارزش معاملات به ميزان 86ميليارد ريال در اختيار ذوب آهن اصفهان بود. ديروز آيفكس با كاهشي به ميزان 7.7واحد، نمايشگر عدد 757.67شد و در اين ميان، نماد بانك گردشگري و فولاد هرمزگان بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند. بيشترين افزايش قيمت روز دوشنبه به سهام شركت‌هاي نيرو سرمايه، داروسازي كاسپين تامين و توليد دارو اختصاص يافت و بيشترين افت قيمت نصيب بانك گردشگري، فولاد هرمزگان و عمران و توسعه شاهد شد.

نگاهي به معاملات بازار اول حاكي از خريد و فروش 134ميليون اوراق بهادار به ارزش 247ميليارد ريال است. همچنين، در بازار دوم 152ميليون اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 584ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت. بالاترين حجم و ارزش معاملات ETF مربوط به صندوق سرمايه‌گذاري اعتماد آفرين پارسيان با معامله يك ميليون و 470هزار سهم به ارزش 20ميليارد ريال بود و پس از آن صندوق سرمايه‌گذاري آرمان آتي كوثر و اطلس بيشترين حجم معامله را داشتند.

علاوه بر اين، بيشترين حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت مربوط به دادوستد 400هزار و 445ورقه اجاره مپنا بود ضمن آنكه ارزش معاملات در نمادهاي اسناد خزانه اسلامي به 305ميليارد ريال رسيد. همچنين، اوراق حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن ضمن كاهش قيمت در اغلب نمادها در محدوده 845 تا 898هزار ريال معامله شد و بيشترين افت قيمت اوراق مربوط به نماد تيرماه 93 بود.



 عرضه‌هاي بورس كالا

تالار محصولات كشاورزي بورس كالاي ايران روز دوشنبه 31خردادماه شاهد عرضه 12هزار و 390 تن جو دامي، شكر سفيد و كنجاله سويا پرك بود. در اين روز 11هزار و 435تن جو دامي استان‌هاي مركزي، ايلام، فارس، كرمانشاه، گلستان و اصفهان در قالب طرح قيمت تضميني، 150تن جو دامي روسيه، 200تن جو دامي همدان، 100تن كنجاله سويا كرمانشاه، 105تن كنجاله سويا آرژانتين و 400تن شكرسفيد كارخانه‌هاي دعبل، اميركبير، فارابي و دهخدا در اين تالار عرضه شد.

 بر اساس اين گزارش روز گذشته، تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي بورس كالاي ايران شاهد عرضه 32هزار و 197تن انواع قير، مواد پليمري و وكيوم باتوم بود. اين گزارش حاكي است، 7هزار و 600تن انواع قير و 50تن عايق رطوبتي در تالار صادراتي بورس كالاي ايران عرضه شد.

تالار محصولات صنعتي و معدني نيز در اين روز عرضه 48تن ميلگرد 12 شركت ذوب آهن اصفهان و يك هزار و 100تن ورق گرم شركت نورد و توليد قطعات فولادي، 200تن شمش هزار پوندي 99.8 شركت ايرالكو و 25كيلوگرم شمش طلاي معدن زرشوران و استحصال مواد معدني تخت سليمان را تجربه كرد.

منبع: تعادل

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید