Performancing Metrics

واکنش عراقی ها به اظهارات مداخله جویانه عادل الجبیر | اتاق خبر
کد خبر: 355884
تاریخ انتشار: 10 تیر 1395 - 13:23
فراکسیون پارلمانی بدر و رئیس هیات «حشدالشعبی» عراق نسبت به اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه سعودی علیه نیروهای مردمی واکنش نشان دادند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از شبکه سومریه، فراکسیون پارلمانی بدر عراق در واکنش به اظهارات مداخله جویانه عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و درخواست وی برای حذف نیروهای حشدالشعبی، از جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد خواست رژیم آل سعود را به عنوان منبع تروریسم بین المللی از قدرت حذف و ساقط نمایند.

«قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون پارلمانی بدر عراق اعلام کرد که جامعه بین الملل و سازمان ملل متحد باید رژیم آل سعود را که منبع تروریسم بین المللی است منحل و ساقط نمایند. وی همچنین قرار گرفتن عربستان سعودی تحت شمول بند هفتم منشور سازمان ملل به منظور خشکاندن تروریسم و افراط گرایی را خواستار شد.

در همین حال «فالح الفیاض» رئیس هیات حشدالشعبی عراق در واکنش به اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی که خواستار حذف حشدالشعبی شده بود، اعلام کرد که این امر به وزیر خارجه سعودی و غیر آن ارتباطی ندارد و بهتر است وی در این خصوص دخالت نکند.

الفیاض با اعلام اینکه اظهارات عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در خصوص حذف حشدالشعبی نشانگر کوتاه نظری و منافی روابط بین کشورهاست، گفت: فکر نمی کنم این موضوع به الجبیر یا غیر آن ارتباطی داشته باشد و بهتر است وی در این خصوص دخالت نکند.

الفیاض افزود: جهان می داند که حشدالشعبی عاملی اساسی برای مبارزه با تروریسم در عراق است و داعش را که موجب فرقه گرایی است در هم کوبیده اما این نتایج به مذاق برخی خوش نمی آید.

الفیاض افزود: اگر حشدالشعبی نبود مناطق اصلی عراق آزاد نمی شد و این نیروها به همراه ارتش و نیروهای امنیتی اقدام بشردوستانه بزرگی انجام می دهند.

در همین حال حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز با اخطار به «ثامر السبهان» سفیر عربستان در عراق که اظهارات وی تاکنون چندین بار جنجال به راه انداخته است، از وی خواست به ضوابط فعالیت های دیپلماتیک پایبند باشد.

لازم به ذکر است که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی که به همراه محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به پاریس سفر کرده بود روز چهارشنبه در اظهاراتی مداخله جویانه ضمن درخواست برای حذف حشدالشعبی عراق، ادعا کرد که حشدالشعبی به تنش های فرقه ای دامن می زند و تحت رهبری ایران است.

الجبیر در تعیین تکلیف برای ملت و حکومت عراق، مدعی تجاوزات نیروهای حشدالشعبی در جریان عملیات آزادسازی فلوجه شده و گفته که حشدالشعبی باید حذف شود و تنها ارتش عراق برای جنگ علیه داعش باقی بماند. وی همچنین خواستار تشکیل دولتی از همه قشرها و طیف های عراقی شده است.

دولت سعودی از زمان آغاز عملیات آزادسازی فلوجه در۲۳ می گذشته به شدت تلاش کرد تا از سقوط داعش در این شهر جلوگیری کند.

94105

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید