Performancing Metrics

کشورهای اروپایی منتظر صادرات قم باشند | اتاق خبر
کد خبر: 358995
تاریخ انتشار: 24 تیر 1395 - 00:11
مسئولان، کارشناسان و فعالان اقتصادی قم در سال جاری با بررسی بازارهای هدف سال‌های گذشته و حجم صادراتی استان به آسیب‌شناسی و رفع موانع و مشکلات صادراتی استان پرداخته‌اند.


به گزارش
اتاق خبر، به گفته کارشناسان برای اینکه صادرکنندگان بتوانند در کنار رقبای خارجی به صادرات بپردازند، باید قیمت تمام‌شده محصول را کاهش دهیم تا قدرت رقابتی ما در این بازارها بیشتر شود. همچنین حمایت از تولید و بهره‌وری و مصرف کالاهای داخلی ازجمله برنامه‌هایی بوده که استان قم در بحث برنامه‌ریزی تولید و صنایع داشته است که خوشبختانه در راستای این سیاست‌ها دستاوردهای بسیار خوبی را کسب کرده است.


افزایش ۲۰درصدی صادرات قم
رییس اتاق بازرگانی قم می‌گوید: صادرات قم در سال گذشته حدود ۲۰۰میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵۰میلیون دلار بوده حدود ۱۵درصد افزایش داشته است. ‌
 کالاهای دیگر استان از خود قم صادر نمی‌شود بلکه از استان‌های دیگر مانند تهران صادر می‌شود. ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه بعضی از محصولات در قم تولید شده ولی از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود و در آمار صادراتی استان به شمار نمی‌رود، می‌افزاید: خوشبختانه قم در دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صادرات داشته است.
عمده‌ترین کالای صادراتی استان فرش ابریشم است، همچنین از دیگر کالاهای صادراتی می‌توان به انواع کفش‌های ماشینی، مواد اولیه پتروشیمی، چسب، پلاستیک و اقلام مختلف فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. رییس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه عمده‌ترین صادرات استان به عراق و پس از آن به افغانستان و کشورهای آسیای‌میانه است، بیان می‌کند: در حال حاضر این بازارهای منطقه‌ای را برای صادرات در دست داریم. رییس اتاق بازرگانی قم در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکلات صادرات چه برنامه‌هایی باید اجرا شود، اظهار می‌کند: مهم‌ترین مشکل صادرکنندگان ما نه در استان بلکه در کشور، قیمت تمام‌شده محصول است. صادرکنندگان باید این آگاهی را داشته باشند که رقبای خارجی ما کشورهای چین و ترکیه هستند بنابراین آنها باید در کنار این رقبا به بازارهای جهانی کالا صادر کنند.

خاکی تاکید می‌کند: برای اینکه صادرکنندگان بتوانند در کنار رقبای خارجی صادرات انجام دهند، باید قیمت تمام‌شده محصول را کاهش دهیم تا قدرت رقابتی ما در این بازارها افزایش پیدا کند و بتوانیم افزایش صادرات داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه نرخ بالای تسهیلات باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند به این هدف دست یابند، امیدوارم تسهیلات با نرخ پایین‌تری دراختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا بتوانند قیمت تمام‌شده محصولات را به حداقل برسانند و در این بازارها موفقیت‌های بسیاری داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه بیشتر مشکلاتی که صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در زمینه تسهیلات است، ادامه می‌دهد: صادرکنندگان تسهیلاتی با نرخ پایین می‌خواهند که به آنها کمک کند. اگر تسهیلات ارائه شود و صادرکننده کالا بتواند مواد اولیه مورد نیاز را با تسهیلات خارجی وارد کشور کند، به طورحتم صادرات کشور به‌ویژه استان قم افزایش چشمگیر و قابل قبولی پیدا خواهد کرد. ‌وی خاطرنشان می‌کند: اگر تسهیلات و امکانات در زمینه صادرات فراهم شود، پیش‌بینی می‌شود این استان نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش صادرات داشته باشد.


برگزاری نمایشگاه
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم می‌گوید: قم در سال گذشته حدود ۲۰۰میلیون دلار صادرات داشته که این رقم در مقایسه با سال قبل که حدود ۱۵۰میلیون دلار بوده، ۱۵درصد افزایش را نشان می‌دهد. احمد ذاکری در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه صادرات قم در ۹ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ کاهش داشت، می‌افزاید: دلیل کاهش صادرات استان در ۹ماه سال گذشته را می‌توان تحولات عراق (به‌ویژه اقلیم کردستان عراق) دانست، زیرا عمده‌ترین صادرات استان به کشور عراق انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین حجم صادرات استان به عراق انجام می‌شود، تصریح می‌کند: دیگر کشورهای هدف صادراتی استان افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، هند و کره‌جنوبی است. ذاکری با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و داخلی از دیگر برنامه‌هایی است که برای افزایش بازارهای جدید انجام شده، اضافه می‌کند: برای آشنایی صادرکنندگان و تاجران با بازارهای جدید، سال گذشته تعدادی هیات تجاری به کشورهای عراق، چین، روسیه و ترکیه اعزام کردیم و همچنین تعدادی هم هیات تجاری از کشورهایی مانند عراق، چین، برزیل و مجارستان به ایران آمدند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار می‌کند: مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان مواد غذایی از جمله غلات، نشاسته، کفش و صندل، چسب، آنزیم‌ها، آلومینیوم، فرش، نمک، گوگرد و کتاب بوده است. ذاکری با اشاره به اینکه امیدواریم در سال جاری باتوجه به لغو تحریم‌ها و برنامه‌ریزی صحیح، شاهد افزایش صادرات به کشورهای اروپایی، امریکایی و ژاپن باشیم، بیان می‌کند: با توجه به شرایط ایجاد شده و پساتحریم، خوشبختانه سال جاری صددرصد در زمینه صادرات در حوزه‌های مختلف، افزایش چشمگیری خواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، با توجه به توان استان، در زمینه تولید مواد غذایی و کنسرو، پیگیری‌های خوبی انجام شده که اجرای این هدف باعث افزایش صادرات غیرنفتی در این استان خواهد شد. وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در حال پیگیری آن برای سال جاری هستیم موضوع معادن است، ادامه می‌دهد: اگر ذخایر استان مشخص و صنایع معدنی در استان استقرار پیدا کند در زمینه صادرات مواد معدنی هم می‌توانیم صادرات چشمگیری داشته باشیم.


نکته پایانی
به گفته کارشناسان، کاهش هزینه‌های تولیدی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش صادرات استان قم مطرح شده زیرا این امر موجب می‌شود تا کالاهای تولیدی استان جنبه رقابتی داشته باشند.
همچنین یکی از سیاست‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت این بوده و هست که توجه ویژه‌ای به واحدهای تولیدی صادرات محور، داشته باشد تا از یک سو صادرات کل کشور و از سوی دیگر صادرات استان قم افزایش پیدا کند.

منبع: صمت

95102

نظرات
ADS
ADS
پربازدید