Performancing Metrics

ضرورت اصلاح کارکرد بانک ها | اتاق خبر
کد خبر: 360257
تاریخ انتشار: 29 تیر 1395 - 15:00
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با اتاق خبر تشریح کرد
برای تسهیل و برقراری روابط تجاری در شرایط پسابرجام لازم است بانک ها خود را با وضعیت و مقررات بانک های جهانی به روز کنند.

اتاق خبر-گروه اقنصادی: یکی از شاخصه های مهم اقتصادی هر کشور تراز تجاری و میزان مراودات تجاری آن کشور با سایر کشور ها می باشد، اما در سال های گذشته اجرای تحریم ها روابط تجاری ایران را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال امید می رفت که با لغو تحریم ها شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم . اتاق خبر برای بررسی این موضوع گفتگویی داشته با محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران که در ادامه به تشریح می خوانید.

پس از لغو تحریم ها وضعیت تجارت و مراودات تجاری در ایران چه تغییراتی کرده است؟

پس از تحریم ها انتظاراتی ایجاد شد که شاید با اتفاقاتی که امروز افتاده است خیلی نزدیک نباشد اما واقعیت این است که پس از لغو تحریم ها مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود داشت رفع شده و ارتباطات بانکی بین کشورهایی که پیش از این با آنها کار می کردیم پس از برداشته شدن تحریم این امکان ایجاد شد تا محدودیت ها از بین برود. همچنین برای مراودات تجاری با کشورهای اروپایی باید برای حواله هایی که تا سقف 50هزار یورو به بالا بود مجوز دریافت می شد که بعد از برجام این قانون تغییر کرد و تا حدی سوییفت برقرار شد. در بحث نقل و انتقالات بانکی به دلیل کارشکنی هایی که امریکا ایجاد کرد و نیز به دلیل به روز نبودن نرم افزاز بانک های ایرانی روابط بانکی کماکان به شکل سابق باقی مانده است. از نظر هزینه ها می توان گفت که هزینه هایی که به دلیل تحریم ها بر کالا ها وارد می شد و در کمترین شرایط 15درصد براورد شده بود امروز به کمتر از 5درصد رسیده است. یکی از تغییراتی که در شرایط پسابرجام ایجاد شد این بود که در آن زمان برای ارتباط با کشور های اروپایی مجبور به تغییر اسناد بودیم اما امروز دیگر لازم به انجام این کار نیست.

این مسائل به تسهیل فعالیت بخش خصوصی نیز کمکی کرده است ؟

این دقیقا تاثیر خود را بر بخش خصوصی بیشتر نشان می دهد زیرا دولتی ها شرایط ویژه ای داشتند و کالاهای مورد نیاز خود را توسط شرکت های دیگر تامین می کردند. به علاوه هزینه ای که دولت پرداخت می کند قابل مقایسه نیست با یک واحد کوچک یا متوسط که باید خود این هزینه ها را تامین کند که در نهایت اینها موجب بالارفتن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می شود لذا مسائل پیش آمده شرایط را برای بخش خصوصی تسهیل می کند.

آیا کشور های اروپایی می توانند در برقراری ارتباط تجاری با ایران خوب عمل کنند ؟

در شروع کار اشتیاق این کشورها برای همکاری زیاد بود ولی به مرور که شرایط سخت تر شد آن اشتیاق فروکش کرد، در حال حاضر در شرایط تحریم ها انتظار سرمایه گذاری مشترک داریم که البته در کوتاه مدت محقق نمی شود بلکه در میان مدت و دراز مدت عملی می شود. متاسفانه حوزه بانکی ما هنوز به وضعیت نرمال برنگشته است و صادر کنندگان مجبور هستند وجه خود را از طریق صرافی ها دریافت کند که امکان استفاده از شرایط بانکی مانند گشایش اعتبارات و فاینانس را ندارد لذا این مسئله در قیمت تمام شده کالا تاثیر مستقیم می گذارد که اگر این مشکلات هم به مرور حل شود هزینه ها کاهش پیدا می کند. اینکه بتوانیم در آینده ای  نزدیک با کشور های اروپایی مراودات تجاری داشته باشیم بستگی به شرایط بانکی و وضعیت سیاسی دارد اگر روند فعلی ادامه پیدا کند همانطور که در این 6 ماه برقراری ارتباط تسهیل نشد شاهد تغییراتی نخواهیم بود اما اگر تغییراتی در سیاست های آن کشور ها اعمال شود قطعا می تواند در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد.ضرورت 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید