Performancing Metrics

رکود معادن غیرفلزی متأثر از رکود اقتصاد داخلی است | اتاق خبر
کد خبر: 360501
تاریخ انتشار: 31 تیر 1395 - 09:04
رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با اتاق خبر
معادن غیرفلزی به دلیل این که کم تر مورد توجه مشتریان و بازارهای جهانی هستند، به نوعی مهجور واقع شدند.

سعید صمدی در خصوص تأثیر رکود جهانی بر معادن غیرفلزی اظهار داشت: ارتباط ما با بازار جهانی در معادن غیرفلزی به نسبت معادن فلزی کم تر بوده است، به همین جهت می توان گفت این معادن کم تر دچار رکود جهانی شده اند.

صمدی ادامه داد: به عبارتی دیگر، سایر کانی ها مثل آهک سنگ گچ سنگ های ساختمانی، ارتباط تنگاتنگی با بازار جهانی ندارند به همین جهت نیز کم تر از رکود جهانی تأثیر پذیرفته است. اما به هر حال، رکود جهانی بر معادن غیرفلزی نیز به طور غیر مستقیم تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: همان طور که همه می دانند معادن فلزی شامل سنگ آهن، طلا، سرب، روی و مس می باشد. این ها فلزات اصلی هستند که 60 درصد صادرات مواد معدنی ما را تشکیل می دهند اما در صادرات کانی های غیرفلزی ارتباط ما با بازارهای جهانی کم تر است.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ضمن اشاره به وجود رکود در بخش معادن غیرفلزی یادآور شد: رکود معادن غیرفلزی متأثر از رکود اقتصاد داخلی است. به طور مثال بخشی از معادن غیرفلزی سنگ های ساختمانی هستند؛ سنگ های ساختمانی نیز تحت تأثیر ساخت و ساز و مسائل مسکن دچار رکود شده اند. سایر کانی ها نیز تحت تأثیر رکودی که در اقتصاد داخل وجود دارد قرار گرفتند.

این فعال معدنی خاطرنشان کرد: اگر شرایط ساخت و ساز بهتر شود،  قطعا رونق سنگ های ساختمانی نیز، بهتر خواهد شد.

صمدی افزود: بیش از 90 درصد سنگ های ساختمانی مصرف داخلی دارند و تنها 10 درصد از این کانی صادر می شود به همین جهت کم تر تحت تأثیر بازار جهانی و رکود می باشد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت های موجود در معادن غیر فلزی بیان داشت: با وجود رنج گسترده کانی ها در این بخش از صنعت، می توان گفت ما از ظرفیت های این معادن کمتر استفاده کرده ایم.

صمدی ادامه داد: در ایران،  معدن تنها در معادن فلزی خلاصه می شود و معادن غیرفلزی مهجور ماندند، در حالی که کانی هایی مثل معادن سنگ گچ، آهن و نمک دارای رتبه های جهانی هستند و جای کار فراوانی دارند. اما متأسفانه درکشور از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده نمی کنیم.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران یادآور شد: البته برخی از کانی ها به لحاظ هزینه حمل و نقل ارزش پایینی دارند و طبیعتا نمی توان در تجارت جهانی روی آن ها حساب کرد.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید