Performancing Metrics

حذف انحصار کالاهای بی کیفیت چینی دربازار ایران | اتاق خبر
کد خبر: 360735
تاریخ انتشار: 6 مرداد 1395 - 09:31
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با اتاق خبر اعلام کرد:
در شرایط پسابرجام بازار ایران از انحصار کشور چین خارج می شود و رقابت چین برای جذب تجار ایرانی با کشورهای اروپایی بر مبنای کیفیت کالاو همچنین قیمت خواهد بود.

اتاق خبر: اگر چه بخشی از انتظاراتی که درمورد برجام و وضعیت پسابرجام به وجود آمده بود با منطق فاصله زیادی داشت اما باید پس از یک سال منتظر تغییرات و تسهیل بسیاری از اصول کلی در نظام اقتصادی باشیم. یکی از این اصول مراودات تجاری با دیگر کشور ها است که در دوران تحریم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود. حال انتظار می رود با گذشت یک سال از برجام واردات کالاها به محدودیت های سابق منحصر نشود.  در این خصوص اتاق خبر گفتگویی داشته است با عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران که در ادامه می خوانید.

شرایط پسابرجام چه تغییراتی را در فعالیت های تجاری ایجاد کرد؟

لغو تحریم ها توانست فضای عمومی را تغییر دهد، درواقع آن نگاهی که تا پیش از برجام نسبت به ایران وجود داشت که گمان می کردند فضای ایران بسته است تغییر پیدا کرد و رویکردشان نسبت به کشور مثبت شد. اما مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد مشکلات بانکی و روابط بانکی است. عوض شدن آن شرایط و آمدن هیات های تجاری از اتفاقات خوب برجام بوده است ولی نیازمند اقدام عملی هستیم که در بحث بانک ها به ویژه بانک های معتبر داخلی که در تامین مالی بهتر عمل شود. نکته ای که باید همه ما در نظر بگیریم این است که همه این مسائل نیازمند زمان است، این مشکلاتی که در کشور وجود دارد یک روزه ایجاد نشده که انتظار داشته باشیم یک روزه حل شود. لذا با گذشت زمان و پیگیری های مستمر می توانیم به اهداف پسابرجام دست یابیم. همچنین این امری ضروری است که همواره پیگیری ها انجام شود تا همانطور که ما به تعهدات خود عمل می کنیم  طرف مقابل به تعهداتش عمل کند، خب در این بین دشمنی هایی وجود دارد مانند لابی های صهیونیستی، آمریکا، کشور های منطقه چون عربستان که نمی خواهند کشور ما به اقتصاد جهانی بازگردد. زیرا این کشور ها از گوشه گیری ایران در عرصه های اقتصادی منتفع هستند.

از نظر شما گذشت زمان می تواند همه موانع و کارشکنی ها را رفع کند ؟

بله قطعا همینطور است با سپری شدن زمان، ایران می تواند جایگاه اقتصادی خود را در جهان پیدا کند. در واقع در طی چند سال گذشته کشور ما موقعیت و بازار های جهانی را از دست داده است که بدست آوردن مجدد آن زمان بر است. زیرا اصل ضروری برای این کار این است که اعتماد طرفین جلب شود که قطعا امری زمانبر است .

در شرایط پسابرجام اتفاقات و تحولاتی که ایجاد شده توانسته بر فعالیت بخش خصوصی تاثیری ایجاد کند؟

حتما تاثیر خود را گذاشته است و شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی تسهیل کرده است اما باید در نظر بگیریم انتظار بخش خصوصی چه بوده است و تا چه حد معقول و عملی بوده است . متاسفانه توقع مردم در خصوص بحث لغو تحریم ها و پسابرجام آنقدر بالا بود حتی که انتظار داشتند با لغو تحریم ها تمام مشکلات یک شبه حل شود که طبیعتا این اتفاق نمی افتد. ما در زمان قبل از تحریم ها مشکلات متعددی داشتیم که تحریم ها آن ها را تشدید کرده است. جدا از اینکه یکسری از مشکلات ما به دلیل مسائل تحریم ها بوده بخشی از کارشکنی ها به دلیل مسائل داخلی است که باید برای رفع آنها باید به خودمان و سیستم اقتصادی داخلی مراجعه کنیم.

لغو تحریم ها می تواند کمک کند تا ما مراودات تجاری خود را با کشورهای اروپایی توسعه دهیم و تجارت با کشور چین تنها انتخاب بازرگانان نباشد؟

باید به دنبال این باشیم که مراودات تجاری را بر مبنای منافع خود پیش ببریم و اجازه ندهیم بار دیگر شرایط ما را مجبور کند تا کالاهای مورد نیاز را علی رغم سلیقه و کیفیت مصرف کنندگان وارد کنیم. در واقع این اتفاقی بود که در دورن تحریم ها افتاد و تجار داخلی ناچار بودند بازرگانی خود را به کشور چین منحصر کنند. اما انتظار می رود که باتغییر شرایط در پسابرجام کشور چین برای بدست آوردن بازار کشور ما با سایر کشورها همچنین کشورهای اروپایی رقابت کند زیرا در آن صورت ما حق انتخاب خواهیم داشت این مسئله دیگر برعهده چین است که کیفیت کالاهای خود را بالا ببرد و یا قیمت ها را تقلیل کند. اما این امر مسلم است که بازار ایران از انحصار کشور چین خارج می شود.

ت95103

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید