Performancing Metrics

ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را برداشت | اتاق خبر
کد خبر: 362675
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395 - 11:53
سرکنسول‌گر جمهوری ترکیه در مشهد گفت که امروز آگاه شدیم که ایران ممنوعیت سفر به ترکیه را برداشته و گروه‌های توریستی به ترکیه می‌فرستد.

به گزارش اتاق خبر، محنت دوغان در نشست خبری  که ظهر دوشنبه ۱۱مردادماه در کنسولگری ترکیه در مشهد برگزار شد، با اشاره به کودتای ترکیه اظهار کرد:از سوی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اظهارات پرمعنایی جهت حمایت و همبستگی با ترکیه علیه اقدام کودتاگران ابراز شده است که بدین‌وسیله تشکر خود را از ایران بابت اظهارات مذکور ابراز می‌کنم.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به این که در شرایط بحرانی ترکیه این که ایران مثل یک دوست در کنار ما قرار گرفت بسیار ارزشمند بود، گفت:دوستان واقعی در روزهای بد آشکار می‌شوند، در دورانی که آمریکا و اروپا بر ایران با اعمال تحریم‌ها فشار وارد می‌کردند ترکیه برعکس متحدان خود در کنار ایران ایستاد و در حال حاضر ایران نیز در کنار ترکیه قرار دارد که این مساله نشانگر یک دوستی عمیق میان این دو کشور است.

سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به این که از روز اولی که در ترکیه کودتا اتفاق افتاد کشورهای متعددی برای شهروندان‌شان ممنوعیت سفر به ترکیه صادر کردند، اضافه کرد که اما ایران کشوری که از دوستی با آن افتخار می‌کنیم امروز آگاه شدیم که این ممنوعیت را برداشته و گروه‌های توریستی به ترکیه می‌فرستد.

وی خاطرنشان کرد که در این کودتا برای گردشگرانی که به ترکیه آمده بودند، هیچ اتفاقی نیفتاد و می‌توانند از امروز مثل قبل به راحتی به ترکیه سفر کنند که البته امیدواریم این تصمیم توسط سازمان میراث فرهنگی به آژانس‌های گردشگری اعلام شود.

دوغان بار دیگر تاکید کرد که از این که مردم کشور ایران به ترکیه سفر می‌کنند بسیار خوشحالیم و یک بار دیگر می‌خواهیم اعلام کنیم که وضعیت فوق‌العاده در کشور ترکیه توریست‌ها و شهروندان غیر نظامی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. این حالت فوق‌العاده برای تمیز کردن بخش‌های مختلف دولت بوده که گروه تروریستی گولن به آن نفوذ کرده بودند. این اقدام مراحل قانونی دارد که باعث شده حالت فوق‌العاده در ترکیه اعلام شود.

 سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد عنوان کرد:تروریستی‌هایی که عضو گروه فتح‌الله گولن هستند در بخش‌های ویژه‌ای از جمله آموزش و پرورش، ارتش، نیروی انتظامی و قوه قضاییه ترکیه نفوذ کرده بودند که در حال حاضر بیش‌تر این بخش‌ها در حال پاک‌سازی هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص موضع‌گیری‌ دیرهنگام برخی از کشورهای متحد ترکیه در ماجرای کودتا و تاثیر آن در سیاست خارجی این کشور اظهار کرد:سیاست خارجی ما در عرض یک روز نمی‌تواند تغییر پیدا کند. البته در این که یک کشور موضع خود را یک ساعت بعد و یک کشور ۱۰ ساعت بعد مشخص کند باعث می‌شود تفاوت‌هایی میان دوستان‌مان قائل شویم.

دوغان ادامه داد که در رسانه‌های ایران برخی از مواقع علیه ترکیه مطالبی نوشته می‌شود اما این که مقامات ایران در کنار ما هستند برای ترکیه مهم است و بیش‌تر به آن اهمیت می‌دهیم. من به خاطر دارم در یکی از مراسم‌ها با آیت الله مکارم شیرازی دیدار داشتم و ایشان گفتند در ماجرای کودتا در ترکیه تا صبح برای این کشور دعا کردند، چیزی که مهم است رابطه مقامات و مسوولان ایرانی است که بسیار صمیمانه و دوستانه است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید