Performancing Metrics

وضعیت جذب نیروی مازاد در شهرداری‌های کشور اصلاح شود | اتاق خبر
کد خبر: 365932
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1395 - 09:01
معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور به ضرورت اصلاح وضعیت جذب نیروی مازاد در شهرداری‌های کشور تاکید کرد.

اتاق خبر: هوشنگ خندان دل صبح پنج شنبه در نشست مشترک با شهرداران شهرهای استان اردبیل تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد شهرداری های کشور بین سه تا پنج برابر پست سازمانی مصوب نیرو جذب کرده اند و این موضوع مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به طرح لایحه مدیریت شهری به عنوان جایگزین قانون شهرداری ها ادامه داد: در لایحه مدیریت شهری چارچوب مشخصی برای جذب نیرو مشخص شده است.

وی با تاکید به اینکه شهرداری ها نهاد های عمومی غیر دولتی هستند، اضافه کرد: شهرداری باید بتواند بدون اتکا به کمک دولتی وظایف خود را پیاده کند و برای این منظور نیازمند درآمد مطمئن و پایدار است.

معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به مشکلات امروز شهرداری های کشور، طرح لایحه مدیریت شهری را در راستای اصلاح این مشکلات دانست و متذکر شد: این لایحه با هدف استفاده از ظرفیت شهرداری ها طرح شده و به زودی با تصویب دولت به مجلس ارائه می شود.

خندان دل تصریح کرد: در لایحه مدیریت شهری، ایجاد مدیریت یکپارچه شهری که بتواند وظایف برخی دستگاه های اجرایی را به شهرداری انتقال دهد مد نظر است و از جمله می توان در حوزه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی همچون آب و برق و گاز وظایفی را انتقال داد.

وی با تاکید به اینکه در این وضعیت شوراهای شهر به جای ماموریت شهرداری به واقع مامور شهر و شورای شهر خواهند بود، متذکر شد: در این لایحه همچنین به نظام انتخاب شهرداران توجه شده تا در شهرهای پرجمعیت انتخاب شهردار صورت گیرد.

هزینه کرد ۶۰۰ هزار میلیارد ریالی در شهرداری ها معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به صرف منابع قابل توجه در شهرداری ها اضافه کرد: مردم حق دارند نسبت به هزینه ها رسیدگی داشته باشند.

به گفته خندان دل برآوردها نشان می دهد بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه در شهرداری های کشور صورت می گیرد و این مبلغ قابل توجه نیازمند رسیدگی از سوی مردم است؛ موضوعی که در لایحه مدیریت شهری به آن توجه شده است.

وی به وابستگی بیش از حد درآمد شهرداری ها به ساخت و ساز و موضوعات مرتبط با ساخت و ساز اشاره و تاکید کرد، این مسئله به لحاظ تئوریک صحیح نیست و به عنوان مثال فردی که ساخت و ساز می کند در شهر نوسازی کرده و نباید بخشی از هزینه های خدمات شهری را نیز به وی تحمیل کرد.

وی با اذعان به اینکه دو سوم از درآمد شهرداری ها به ساختمان سازی وابسته است، ادامه داد: این نسبت باید اصلاح شود که بخشی از آن از طریق سهم عوارض نوسازی و بخشی سهم درآمد مالیات قابل اصلاح است.

معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به طرح لایحه درآمد پایدار شهرداری ها ادامه داد: این لایحه که در صحن دولت مراحل پایانی رسیدگی را سپری می کند به دنبال اصلاح وضعیت درآمد شهرداری ها است.

خندان دل تصریح کرد: در واقع به دنبال این هستیم سهم درآمد شهرداری ها از محل ساخت و ساز به یک سوم، سهم نوسازی به یک سوم و سهم مالیات که ۲۵ درصد است نیز به یک سوم برسد و ترکیب این موضوع وضعیت درآمد شهرداری ها را بهبود بخشد.

هزینه خدمت صرف حقوق پرسنل می شود

وی یکی از تهدیدهای جدی شهرداری ها را کنترل هزینه ها دانست و افزود: به عنوان مثال جذب نیروی مازاد  و مسائل پرسنلی موجب شده است که به جای اینکه هزینه صرف خدمات شود، برای حقوق مصرف می شود.

به گفته معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور تفاوت شهرداری با دستگاه دولتی این است که شهرداری برگرفته از اراده مردمی است و اگر اخلالی در تعامل با مردم ایجاد شود مشکل به وجود خواهد آورد.

وی صرف هزینه خدمت برای حقوق را در ادامه موجب بروز مشکلات متعدد دانست و متذکر شد: افزایش بیش از حد نیروی انسانی عملکرد شهرداری را به مخاطره می اندازد.

خندان دل تعیین تکلیف ساختار سازمانی، ساماندهی نیروی انسانی، نظام پرداخت و مسائل بازنشستگی را از مشکلات امروز شهرداری ها دانست و گفت: مجموع این موارد در لایحه استخدامی شهرداری ها بررسی شده است که این لایحه به تصویب رسید و هفته گذشته توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

معاون عمرانی امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین به طرح لایحه ناظر بر انتخاب شهرداران و شوراهای شهر اشاره و تاکید کرد: در این لایحه نوع رابطه شورا با شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین لایحه دهیاری ها نیز تنظیم شده و به زودی به مجلس ارائه می شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید