Performancing Metrics

یک دست اندرکار: 33 درصد هزینه خانوار مربوط به مسکن است | اتاق خبر
کد خبر: 367230
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1395 - 09:02
یک تحلیلگر ارشد بازار مسکن گفت: هم اکنون بطور میانگین 33 درصد هزینه خانوار در ایران مربوط به مسکن است و بقیه درآمد خانوار صرف 360 قلم کالا و خدمات می شود.

اتاق خبر:بهروز ملکی عصر چهارشنبه در 'همایش چشم انداز مسکن و ساختمان، رونق یا رکود' در مشهد سهم هزینه مسکن برای خانوار را در کشورهای پیشرفته 20 درصد ذکر کرد.
وی افزود: ظرف 24 سال گذشته در میان انواع داراییها بورس با 25 درصد افزایش بیشترین رشد درآمد را در ایران داشته و در مرتبه بعدی حوزه زمین و مسکن با 21 درصد رشد بیشترین میزان افزایش دارایی را داشته اند.
این کارشناس ادامه داد: طی سالهای گذشته سالانه 18 درصد تورم در ایران رخ و مسکن نیز در استانهای مختلف سهم متفاوتی از هزینه درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: در حالی که در تهران 50 درصد هزینه خانوار در بخش مسکن هزینه می شود برای مثال در خراسان رضوی 30 درصد هزینه خانوار به مسکن اختصاص می یاید.
ملکی سهم تصرف مسکن را در ایران طی چهار دهه گذشته به شدت متفاوت توصیف و بیان کرد: سال 1365 حدود 78 درصد مردم ایران مالک مسکن بوده اند در حالی که این میزان در سال 1390 به حدود 63 درصد کاهش یافت.
وی افزود: سال 1365 معادل 11 درصد خانواده های ایرانی مستاجر بودند که در سال 1390 این رقم به 28 درصد رشد یافت.
او ادامه داد: خانه های سازمانی و سایر انواع سکونت بقیه سهم مسکن را در این سالها از 100 درصد به خود اختصاص داده اند.
این تحلیلگر ارشد بازار مسکن گفت: درصد تصرف مسکن نیز در استانهای مختلف با یکدیگر متفاوت است بطوری که سهم مستاجر بودن در تهران هم اکنون 40 درصد است در حالی که 31 درصد خانوارهای خراسان رضوی مستاجر هستند و می توان نتیجه گرفت هرچه شهرها کلانتر می شوند هزینه خرید مسکن نیز متفاوت و بالاتر است.
وی در ادامه به تاثیر درآمد خانوار بر خرید مسکن اشاره و بیان کرد: اگر درآمد یک خانوار در دهک یکم را برای سال 1395 معادل 80 میلیون ریال در سال در نظر بگیریم و درآمد خانوار دهک دهم را در سال یک میلیارد و 200 میلیون ریال در صورتی که همه درآمد خانوار صرف خرید مسکن شود خانوار دهک یکم 30 سال و خانوار دهک دهم دو سال زمان برای خرید مسکن با قیمت دو میلیارد و 400 میلیون ریالی نیاز دارند.
او افزود: این مدت زمان برای خرید مسکن در صورتی محقق می شود که درآمد خانوار با تورم در بازار مسکن رشد همسان و همراه داشته باشد.
ملکی ادامه داد: به این ترتیب نقش دولت در خانه دار شدن دهکهای پایین جامعه بسیار پررنگ و موثر است.
وی گفت: علاوه بر این بعد خانوار و تعداد نفرات اعضای خانواده نیز در شکل دهی به بازار مسکن نقش دارد.
او افزود: فرزندآوری در حالی هم اکنون در کشور به ازای هر زوج 1.8 فرزند است که باید به 2.1 فرزند برسد زیرا زوجهای ایرانی حتی به اندازه جانشینی خودشان هم فرزندآوری ندارند.
وی ادامه داد: خانواده های پنج نفره و بیشتر در سال 1365 سهم 56 درصدی را در ایران داشتند اما بر اساس سرشماری سال 1390 این سهم به 20 درصد کاهش یافته است.
همایش تخصصی چشم انداز ساختمان و مسکن به منظور بررسی علمی دلایل رکود ساخت و ساز در خراسان رضوی و یافتن راهکارهای مناسب رفع آن، در محورهای 'فرآیند شکل گیری و شناسایی دوره های رونق و رکود مسکن، ارائه جذابیتهای بخش مسکن، تحلیل عوامل اثرگذار بر بازار مسکن شامل برجام، نقدینگی، وام، قیمت نفت، بورس و دلار، پیش بینی بازار مسکن در سالهای آتی و بررسی عرضه و تقاضا' با حضور متخصصان این حوزه برگزار شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید