Performancing Metrics

درمان کودکان و زنان آلوده به مواد مخدر از برنامه‌های مهم دولت است | اتاق خبر
کد خبر: 368764
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1395 - 06:22
ربیعی:
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: رئیس جمهور پس از جلسه ای که با مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی داشتیم با توجه به تاکید ایشان، دستور داد بحث درمان و محدود سازی معتادان و کنترل اعتیاد با اولویت کودکان در دستور کار قرار گیرد.

اتاق خبر: علی ربیعی در مراسم افتتاح مرکز سرپناه آسایش در چابهار گفت : خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان نشان داد که دارای فرهنگ بسیارقوی است. بطور مثال در بحث آسیب های اجتماعی مثل خودکشی در استان بسیار کم است و از نرم کشوری بسیار پایین تر است . در بحث طلاق وضعیت بسیار مناسب دارد. اما در برخی از مسایل در حوزه آ سیب های اجتماعی مثل اعتیاد درگیریهای اعتیاد بالاست.

وی افزود: یکی از علل مسئله فقدان معیشت و فقدان برنامه ریزی مناسب برای درآمد است که به ناچار بخشی از افراد جامعه را به سمت تجارت مواد مخدر کشانده است .

ربیعی افزود : در عین حال با  فرهنگ غنی  که استان  دارد و با برنامه ریزی که از سوی این وزارتخانه  انجام می شود می تواند به مسایل غلبه کند.


وی افزود : ریاست محترم جمهور پس از جلسه ای که با مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی داشتند و تاکید معظم له ریاست محترم جمهوری نیز تاکید کردند که بحث درمان و محدود سازی معتادان و کنترل اعتیاد با اولویت کودکان در دستور کار قرار گیرد با این تحلیل که از اعتیاد کودکان جلوگیری شود تا آنان بتوانند در آینده جوانان موثری در جامعه شوند و هم اینکه از گسترش آسیب ها در آینده پیشگیری شود و از سوی دیگر طول مدت هزینه کردن و هزینه اجتماعی دادن برای یک معتاد را کمتر کند.
وی گفت : بنابراین با دستور دکتر روحانی به سازمان بهزیستی اولین مسئله در بحث درمان و اجتماع پذیری و درمان مبتنی بر جامعه از کودکان شروع می شود . همچنین ریاست محترم جمهوری اولویت بعدی را زنان قرار دادند. زیرا اعتیاد در زنان خطراتش بدلیل بارداری و بدنیا آوردن  فرزند از مردان بیشتر است . با این دو اولویت سازمان بهزیستی اورژانس اجتماعی و مراکز مشاوره خود را  توسعه داده و این سازمان در چند قالب برای مسئله اعتیاد در حال برنامه ریزی است .
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : یکی از این مراکز ، مراکزی است که افراد با مراجعه به آنها بصورت دواطلب ثبت نام می کنند و به آنها در این مراکز مشاوره داده می شود . البته ما از این مراکز حمایت مالی می کنیم.
وی افزود : دسته دیگر مراکزی هستند که افرادی که در خیابانها تظاهر به اعتیاد دارند جمع آوری شده و در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.
وی افزود: بخش سوم که  ما این مرکز نمونه را به همت خیرین چابهاری آن را افتتاح کردیم  نمونه ای است که شبها میزبان آنان خواهیم بود . در طول شب آنان در این مراکز اقامت دارند . آنان جدا سازی شده و زمینه های اجتماعی شدن با مشاوره هایی که صورت می گیرد مشخص می شود .
ربیعی افزود : این قبیل افراد سپس به آموزش فنی و حرفه ای معرفی خواهند شد و حتی با گسترش اشتغال در منطقه زمینه اشتغال آنان فراهم می شود. برخی از افرادی که درمان آنها بسیار سخت است به سایر مراکز معرفی خواهند شد. در واقع این مراکز موقت بوده و استراحت گاههایی هستند که آنان شبها می توانند در آن حضور داشته باشند .
ربیعی درباره ویژگیهای این مرکز گفت : سرپناه شبانه یکی از مراکزی است که افراد فاقد سرپرست، معتاد به مواد مخدر و متکدیان شب را در آنجا سپری می کنند و از غذای گرم، حمام و امکانات رفاهی بهره مند می شوند.این مرکز دارای 60 نفر ظرفیت است و قرار است با حمایت استاندار و خیرین مرکزی نیز برای زنان راه اندازی کنیم.
وی افزود :  این مرکز الگویی است که در شهرهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت. البته یکی دیگر از کارهایی که ما در استان سیستان و بلوچستان دنبال می کنیم بحث کودکان است . این برنامه ها بخشی از برنامه های دولت در کنترل ،  محدود سازی و رفع آسیب های اجتماعی است .

براساس گزارش ، روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، ربیعی به همراه معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مردم حوزه انتخابیه ایرانشهر، چابهار و سراوان در مجلس شورای اسلامی و شماری از معاونان استاندار و مدیران کل استانی روز چهارشنبه به چابهار سفر کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خانواده شهید عمر ملازهی از شهدای مدافع حرم نیکشهر در چابهار تجلیل کرد و دیدارهایی با مردم و امام جمعه اهل سنت چابهار داشت.
همچنین در نشستی با تشکل های کارگری و کارفرمایی مسائل و مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داد.
ربیعی در سفر 2 روزه خود به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر چابهار به شهرستان ایرانشهر نیز سفر و از کارخانه بافت بلوچ این شهرستان دیدن می‌کند.
چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

منبع:  ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید