Performancing Metrics

۱۵۰ هکتار باغ متراکم زیتون در استان قزوین زیر کشت است | اتاق خبر
کد خبر: 369677
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 22:29
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هکتار کشت باغ فوق متراکم و متراکم زیتون در استان وجود دارد که در سال جاری نیز ۱۰۰ هکتار به این میزان اضافه خواهد شد.

اتاق خبر: احمد مستخدمی ، این باغ‌های زیتون جزو باغ‌های مدرن و نوین در دنیا هستند که همه کارها در آن‌ها از مرحله کاشت تا برداشت شامل آبیاری و هرس به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی گفت: میانگین عملکرد باغ‌های زیتون استان در حال حاضر حدود ۴‌ـ ۳ تن در هکتار است که بسته به سال‌های مختلف این میزان متفاوت است. درختان بهتر است قدمت بیش از ۱۰۰ سال و حداقل بالای ۱۰ سال داشته باشند تا به عملکرد اقتصادی برسند.

مستخدمی ادامه داد: با این حال باغ‌های فوق متراکم استان، پارسال، در سال پنجم سنشان، ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو گرم در هر هکتار محصول زیتون با روغن با کیفیت خوب و درصد بالا دادند که این نشانه افزایش ۳ونیم برابری میزان عملکرد است.

 مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: دانه‌های ارقام فوق متراکم، ریزتر هستند، به همین دلیل مگس زیتون اصلاً تمایلی به این دانه‌ها ندارد. این‌ها جزو معدود باغ‌هایی‌اند که حتی اگر آفت در آن‌ها طغیان کند، هیچ نوع خسارتی نخواهند دید و این آفت در کیفیت روغن تأثیر نخواهد گذاشت.

مستخدمی گفت: با توجه به شیوع آفت، علاوه بر جوان‌سازی باغ‌های قدیمی و مبارزه و رصد بهنگام سیکل زندگی آفت، یکی از روش‌های مقابله با آن، توسعه باغ‌های فوق متراکم و متراکم با ارقام مقاوم به آفت مگس زیتون است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید