Performancing Metrics

انتظارات اعضای اتاق بازرگانی از رییس جدید | اتاق خبر
کد خبر: 369843
تاریخ انتشار: 19 شهریور 1395 - 08:29
فاطمه دانشور

 انتخاب غلامحسین شافعی به دلیل اینکه وی از جنس بخش خصوصی است و با توجه به اینکه پیش از این رییس اتاق بازرگانی ایران و فرد خوشنامی بودند می تواند اتفاق مثبتی باشد. او با تجارب خود می تواند برخی از کاستی هایی که طی سال های گذشته در اتاق بازرگانی به وجود آمده را برطرف کند. بنابر این بخش عمده ای از انتظاراتی که اعضای اتاق بازرگانی ایران از شافعی دارند تاکید بر این است که بتواند اتاق را از تک صدایی خارج کند تا حضور هیات نمایندگان اتاق پررنگ تر شود. درحال حاضر آنچه که در اتاق بازرگانی اتفاق افتاده حضور پررنگ هیات رییسه است که ضرورت دارد هیات نمایندگان جایگزین آن شود، تا به این طریق نظر منتخبان اتاق های سراسر کشور در سیاست گذاری در عرصه های اقتصادی که در مجلس و دولت صورت می گیرد اعمال شود.

انتظار دیگری که اعضای اتاق از غلامحسین شافعی دارند این است که او مذاکره کننده ای مقتدر از سوی بخش خصوصی باشد. متاسفانه در زمان آقای جلالپور اتاق همسویی عمیقی با دولت داشت که این در نهایت موجب شد با تصمیم گیری های اشتباه دولت، بخش خصوصی به شدت متزلزل شود. در آن دوره اتاق بازرگانی موفق نبود که مسائل بخش خصوصی را به گوش دولت برساند لذا انتظار می رود آقای شافعی با دقت بیشتر این موضوع را دنبال کند و حافظ منافع بخش خصوصی باشد.

در دوره آقای جلالپور سیاست گذاری ها به شکلی بود که اتاق بخشی از بدنه دولت به شمار می آمد که این  مسئله موجب اعتراض نمایندگان می شد و می توان گفت انتخاب آقای شافعی به نوعی اعتراض به این همسویی بیش از حد با دولت بوده است.

 از دستاوردهای انتخابات دوره هشتم اتاق حذف بسیاری از چهره های مطرح اقتصادی بود، اگر چه این چهره ها جناح بندی مختلفی داشتند اما در انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی حذف شدند. اغلب کارشناسان دلیل حذف این جناح ها را حضور دولتی ها دانسته اند که چهره های مطرح اقتصادی تاثیرگذاری زیادی داشتند و با لابی های بسیار توانستند انتخابات را به نفع آقای شافعی رقم بزنند.

مسئله دیگر بحث جوانگرایی در اتاق است؛ در واقع جوانگرای اتفاق مثبتی است اما در انتخابات دوره هشتم حضور افراد جدید موجب شد که این انتخابات از حالت متعادل خود خارج شود. همین حذف پیشکسوتان باعث تضعیف اتاق شد لذا حضور شافعی به نوعی نیابت از افرادی است که می توانستند موثر باشند اما حذف شدند و او باید عدم حضور آنها را جبران کند.

عضو هیئت رئیسه شورای بانوان اتاق بازرگانی تهران

 

نظرات
مهرداد بکایی
| |
2016-09-10 08:25:20
با جوانگرایی و خیریه گرایی و ورزشکار گرایی در شورای شهر تهران دیدیم چه فاجعه ای رخ داد. خواهشا اتاق بازرگانی را با رهنمودهای خود به فضاحت نکشید. فرمول جوانگرایی در نهادها یعنی کنار گذاشتن اصالت ها، و بها دادن به کسانی که تشنه و گرسنه چیزهایی هستند. فعلا هم در این بنده خدا چیزی جز سفارش به خود ندیدیم.
ADS
ADS
پربازدید