Performancing Metrics

کادر فنی و بازیکنان تیم تراکتورسازی تبریز به پویش حمایت از دریاچه ارومیه پیوستند | اتاق خبر
کد خبر: 370200
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395 - 06:07
کادر فنی و بازیکنان تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز روز شنبه در آستانه بازی حساس مقابل پرسپولیس تهران به پویش حمایتی 'من دریاچه ارومیه هستم' پیوستند.

اتاق خبر:این پویش برای حمایت از احیا دریاچه ارومیه راه اندازی شده و تاکنون بیش از 50 هزار نفر از آن اعلام حمایت کرده اند.
با جمع آوری یک میلیون امضا، سازمان ملل موظف خواهد شد تمام توان خود را برای احیای دریاچه ی ارومیه به کار گیرد.
تاکنون افراد شاخصی همچون شهین دخت ملاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری، محمداسماعیل سعیدی و نادر قاضی پور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی، سارا خویینی ها، آناهیتا نعمتی، مهدی سلطانی، فاطمه معتمدآریا و بهاره رهنما هنرمند، سعید معروف والیبالیست و هزاران فرد و گروه دیگر به این پویش پیوسته و از آن حمایت کرده اند.
دریاچه اُرومیه در شمال غرب ایران میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیاست.
این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشکیدن کرد و امروزه در خطر خشک شدن کامل قراردارد. بررسی تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که در سال ۲۰۱۵ دریاچه ارومیه ۸۸ درصد مساحت خود را از دست داده است.
تاکنون دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه از جمله خشکسالی، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، و استفاده بی رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه ذکر شده است.
تحقیق جدیدی توسط چند تن از محققان در آمریکای شمالی نشان می دهد که خشک سالی تنها باعث کاهش ۵ درصدی بارش در حوزه آبریز دریاچه شده و عوامل انسانی شامل پروژه های توسعه اقتصادی-آبی به همراه ساخت بزرگراه ۱۵ کیلومتری بر روی دریاچه با دریچه کوچک ۱/۲ کیلومتری وضعیت دریاچه را بحرانی کرده است. تا سال ۲۰۱۲ بیش از دویست سد بر روی رودخانه های حوزه آبریز دریاچه در مرحله آماده بهره برداری یا پایان مراحل طراحی بودند.
طبق بررسی های آبان ۱۳۹۴ تراز آب دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد ۱۲۷۰٫۰۴ متر عنوان شد که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۴۰ سانتیمتر کاهش نشان می دهد ولی گفته می شود وضعیت دریاچه با انجام عملیات احیای دریاچه ارومیه تثبیت شده و امسال تراز آبی آن نسبت به سال گذشته 50 سانتی متر بیشتر شده است.

منبع: ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید