Performancing Metrics

عضویت در FATF هزینه واردات و صادرات را کاهش می‌دهد | اتاق خبر
کد خبر: 371436
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1395 - 14:47
نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: اگر ما مشکل بین المللی بانکی نداشته باشیم علاوه بر این که جلوی سوخت شدن سرمایه‌های تاجران ایرانی را می گیریم، ارزش افزوده کالاهای صادراتی نیز بیشتر خواهد شد و دیگر نیازی به کشور ثالث برای صادرات نداریم.

اتاقخبر: نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ، در خصوص پیوستن به FATF  اظهار داشت: اقتصاد ایران برای حضور در بازار های بین‌المللی و تجارت با سایر کشورها نیاز به حضور در FATF دارد.

صمد پورسلطانی افزود: نزدیک به 10 سال است به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تاجران ما به صورت سنتی تجارت می‌کنند و از طرف دیگر چون خریداری برای کالای ایرانی نبوده عضویت در این سیستم بانکی آنچنان مورد نیاز نبوده است

وی ادامه داد: اکنون با وجود باز شدن فضای بین المللی و حضور فعالان اقتصادی ایران در بازارهای بین المللی و داد و ستد های مالی در حجم زیاد، استفاده از سیستم‌های بانکداری بین المللی کاملا احساس می شود.

پور سلطانی تصریح کرد: تا قبل از توافق هسته‌ای به دلیل محدود بودن خریداران کالای ایرانی و تحریم‌های موجود ما مجبور بودیم هر شرطی که مشتری می گذارد قبول کنیم،  به طور مثال مشتری های روسی ما به دلیل فساد، باند بازی و فرار مالیاتی قبول نمی کردند که ما برای خرید از آنها ال سی باز کنیم و یا بالعکس، بلکه می خواستند خرید و فروش را کاملا به صورت سنتی و خارج از سیستم های بین المللی بانکی انجام دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اکنون با رفع تحریم‌ها ما باید کشورهایی را هدف گذاری کنیم که از لحاظ سیستم اداری و مالی سالم باشند. ما در دوران تحریم ها و فقط به خاطر عضو نبودن در سیستم بین المللی بانکی مجبور به پرداخت هزینه های زیادی شدیم به طور مثال برای گرفتن پول کالاهای صادراتی خود مجبور بودیم که در ترکیه شرکت تاسیس کنیم و حداقل 3 نفر را با تمام مزایا از قبیل بیمه و مالیات استخدام کنیم تا بتوانیم پول اجناس صادراتی خود را دریافت کنیم این درحالی بود که باز هم با این تمهیدات در بیشتر مواقع نمی توانستیم پول خود را بگیریم. فقط به خاطر اینکه از سیستم بانکی استفاده نمی کردیم.

پور سلطانی تصریح کرد: اگر ما مشکل بین المللی بانکی نداشته باشیم علاوه بر این که جلوی سوخت شدن سرمایه‌های تاجران ایرانی را می گیریم، ارزش افزوده کالاهای صادراتی نیز بیشتر خواهد شد و دیگر نیازی به کشور ثالث برای صادرات نداریم.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید