Performancing Metrics

خطر رشد تورم در ماه های آتی | اتاق خبر
کد خبر: 371927
تاریخ انتشار: 3 مهر 1395 - 11:09
نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
دولت به دلیل اهمیت بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور، با افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد.

به گزارش اتاق خبر: میزان حجم نقدینگی طی 3 سال گذشته چیزی حدود 2 برابر افزایش داشته یعنی از 450 هزار میلیارد تومان به عدد تقریبی 1000 میلیارد تومان رسیده که این می‌تواند هشداری برای به صدا درآمدن زنگ خطر تورمی شدید در اقتصاد کشور باشد.

البته به عقیده برخی کارشناسان این افزایش حجم نقدینگی بیشتر با جابه‌جا شدن پول در حساب‌های بانکی رخ داده که عملاً در افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش تورم زیاد تاثیرگذار نیست. در هر حال شرایط فعلی اقتصاد بگونه‌ای است که با افزایش 2 برابری نقدینگی هنوز هم شاهد حاکمیت رکود بر اقتصاد کشور هستیم و دولت با گذشت 3 سال از روی کار آمدنش هنوز نتوانسته وعده‌های اقتصادی خودش را عملی کند.

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز اعلام کرد: در فصل اول سال ٩۵ بدهی بخش دولتی نسبت به اسفند ٩۴ مبلغ ١۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین حجم نقدینگی در بهار امسال نسبت به اسفند ٩۴ به میزان ۴.٢ رشد داشته است. سهم سپرده های کوتاه مدت از نقدینگی کل کشور در ٣ ماه نخست امسال نسبت به اسفند ٩۴ افزایش داشته و در مقابل سپرده های بلند مدت کاهش یافته است. به همین جهت ممکن است در نیمه دوم سال شاهد تورم ۲ رقمی باشیم.

در همین راستا سعیده امیر احمدی، نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با خبرنگار اتاق خبر در خصوص احتمال افزایش تورم بیان داشت: به دلیل رشد نقدینگی قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: با نگاهی به آمارها شاهد هستیم که تا پایان سال 94  نقدینگی حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است وهمین اتفاق ناخودآگاه باعث ایجاد تورم می شود چراکه گردش پول در بازار افزایش می یابد. این روند سبب شده است تورمی که روند کاهشی را داشته با یک شیب ملایم به سمت افزایش تورم حرکت کند.

امیر احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست های دولت به نحوی است که توانایی کنترل تورم را در ادامه راه داشته باشد گفت: به دلیل رکود بیش از حدی که در اقتصاد حکم فرما بوده است دولت ناچار به افزایش نقدینگی بوده است.

وی افزود: به عبارتی به تبع افزایش نقدینگی افزایش تورم صورت می گیرد و دولت به ناچار برای بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور، با افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: ولی این که آیا دولت توانایی کنترل تورم را دارد یا خیر باید منتظر سیاست های دولت بعدی باشیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید