Performancing Metrics

مشکلی برای تنظیم بازار محرم نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 373115
تاریخ انتشار: 7 مهر 1395 - 09:58
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای تنظیم بازار محصولات اساسی مانند برنج، مرغ، گوشت، روغن و شکر و...درماه محرم وجود ندارد و برای هیئت‌های مذهبی در این ایام، اقلام اساسی با نرخ مصوب دولتی عرضه خواهد شد.

اتاق خبر: محمود حجتی در حاشیه دیدار با وزیر شیلات نروژ در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  از نظر کمی هیچ مشکلی برای تامین محصولات اساسی مورد نیاز ماه محرم مانند برنج، مرغ، گوشت، روغن و... وجود ندارد و برای تنظیم بازار این محصولات تدابیری می‌اندیشیم تا با تدابیری از گرانی در ماه‌های پیش رو مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بازار محصولات اساسی کشاورزی رو به تعادل است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: در ماه محرم و صفر محصولات اساسی کشاورزی برای هیئت‌های مذهبی با نرخ مصوب دولتی عرضه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین درباره افزایش قیمت برخی محصولات مانند مرغ که طی ماه‌های گذشته رخ داد باید گفت که در صورتی که بازار خارجی کشش داشته باشد تولید گوشت مرغ به حدی است که قابلیت صادرات مرغ وجود دارد اما اگر این اتفاق نمی ‌افتد به دلیل این است که بازارسازی مناسب در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: برخی محصولات مانند شکر و گوشت مرغ با افزایش قیمت مواجه شده بودند اما هم‌اکنون قمیت و بازار آن‌ها روبه تعادل است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 برای گرانی گوشت بهانه‌جویی نکنید

حجتی همچنین در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز و دلایل گرانی آن نیز اظهار کرد: واردات گوشت قرمز در فرآیند خود در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما برای حل مشکل بازار محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ فرهنگ‌سازی لازم باید صورت گیرد چرا که به طور معمول برای جلوگیری از فسادپذیری این محصولات آن‌ها را در فرآیند انجماد قرار می‌دهند در حالیکه مردم همه تمایل دارند تا مرغ و گوشت گرم و تازه مصرف کنند و این سبب می‌شود تا در روزهایی که مرغ یا گوشت گرم و تازه در بازار با مشکلی مواجه می‌شود علیرغم نداشتن کمبود و وجود محصول ذخیره شده در سردخانه‌های کشور قیمت آن‌ها با نوسان مواجه شود.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس نباید در زمینه گرانی یک محصول بهانه‌جویی کند اعلام کرد: ۲۲ هزار مرغ‌دار در کشور وجود دارند که گوشت مرغ را تولید و در اختیار مردم قرار می‌دهند اما ممکن است روزی گوشت مرغ تازه در بازار با مشکل مواجه شود و در مورد گوشت قرمز نیز همین مسئله وجود دارد. اما علیرغم اینکه برخی افزایش قیمت و گرانی گوشت قرمز را به گردن وزارت جهاد کشاورزی می‌اندازند و صادرات بی‌رویه دام زنده را عامل آن اعلام می‌کنند باید بدانند که صادرات دام زنده طی سال‌های گذشته و امسال هیچ‌گاه از مرز یک میلیون رأس نگذشته است در حالی که واردات گوشت قرمز نیز همزمان با آن ادامه داشته بنابراین اگر سازمان‌های متولی و ناظر مانند سازمان حمایت در بررسی‌هایشان متوجه شدند که افزایش گوشت قرمز به دلیل افزایش قیمت دام زنده بوده و این گرانی به جیب دامداران رفته است وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد اما اگر این گرانی در بین واسطه‌ها و قصابی‌ها اتفاق می‌افتد به این وزارت‌خانه ربطی ندارد و سازمان‌های متولی باید پاسخگو باشند.

وزیرجهاد کشاورزی اظهار کرد: مرغ جزو محصولاتی است که نه تنها نیاز به واردات برای تأمین بازار داخلی نداریم بلکه توان صادراتی آن نیز وجود دارد اما درباره نهاده‌های مورد نیاز تولید این محصول مانند: جو، ذرت و ... هیچ محدودیتی برای واردات آن وجود ندارد اما برخی به وزارت جهاد کشاورزی فشار می‌آورند تا محصولاتی مانند جو و گندم وارد کنند در حالی که گندم دو سال است که به خودکفایی رسیده و واردات آن طی سال گذشته ممنوع بوده است و جو نیز علیرغم بورسی شدن همچنان روی دست کشاورزان باقی مانده و در بورس نیز به صورت کامل فروش نرفته و چندصد هزار تن از این محصول در بورس کالا آماده عرضه است.

حجتی با بیان اینکه برخی برای واردات محصولات کشاورزی دنبال منافع شخصی خود هستند، اما منافع و مصالح ملی در این میان مهم است درباره وضعیت بازار دیگر محصولات کشاورزی مانند شکر نیز اضافه کرد: طی ماه‌های گذشته قیمت شکر با مشکل مواجه شده بود که به دلیل تأخیر واردکنندگان در واردات این محصول بود که هم‌اکنون این مشکل حل شده است و با آغاز تولید داخلی این محصول که از چغندر قند استحصال می‌شود بازار شکر نیز متعادل شده است به گونه‌ای که در عمده‌فروشی‌ها به قیمت مصوب عرضه می‌شود و در خرده‌فروشی‌ها نیز بر اساس آماری که کارشناسان بازار ارائه داده‌اند قیمت این محصول رو به تعادل است.

وی ادامه داد: درباره وضعیت بازار برنج نیز طی چهار ماه ابتدایی امسال واردکنندگان بدون محدودیت برنج را وارد کرده‌اند و در ماه‌های پایانی امسال نیز این واردات ادامه پیدا خواهد کرد اما واردات برنج در فصل برداشت یعنی از تیرماه تا اواخر آذرماه ممنوع است. البته در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه برنج و موجودی آن در کشور وجود ندارد چرا که علیرغم کافی بودن ذخایر استراتژیک کشور طی چهار ماهه ابتدایی امسال حدود ۵۰۰ هزار تن از این محصول به کشور وارد شده است و در ادامه نیز نهایتاً به حدود ۳۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز داریم تا باقی‌مانده نیاز داخلی کشور که حدود ۸۰۰ هزار تن است در زمینه برنج تأمین شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برآورد تولید حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی برنج در سال جاری خاطرنشان کرد: وضعیت تولید برنج در سال گذشته و سال جاری بهبود مناسبی پیدا کرده به گونه‌ای که برداشت برنج امسال در کشت اول هشت درصد افزایش پیدا کرده و با تجهیز و نوسازی که در شالیزارهای کشور صورت گرفت علاوه بر برداشت راتن، حدود ۴۰ هزار تن از شالیزارهای کشور کشت دوم را انجام داده‌اند که تنها راه نجات و خودکفایی برنج به عنوان یک محصول استراتژیک است و توسعه کشت دوم برنج در شالیزارهای کشور جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

حجتی با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز تولید برای فصل کشت پاییزه کشاورزان به صورت کامل تأمین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد تأکید کرد: اگر مشکلی در این زمینه در هر جال کشور وجود دارد به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنید تا آن را حل کنیم.

وی درباره قیمت برنج نیز اظهار کرد: قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی پیدا نکرده و برای برنج داخلی نیز در قیمت آن وزارت جهاد کشاورزی کنترلی ندارد و نمی‌تواند داشته باشد چرا که وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره این که چرا علیرغم ممنوعیت واردات گندم ستاد تنظیم بازار مجوز ترخیص محموله‌های خریداری شده و باقیمانده پشت مرزهای کشور را صادر کرده است گفت: واردات گندم ممنوع است و ثبت سفارشی در این زمینه انجام نمی‌شود اما علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم خریداری شود و نیازی به واردات نداشته باشیم برخی خریدها در گذشته انجام شده بود و قبل از ابلاغ مصوبه ممنوعیت واردات گندم، محصول مورد نظر در فرآیند واردات قرار داشت که نمی‌توان جلوی واردات آن را گرفت.

حجتی درباره قاچاق و واردات محصولات کشاورزی نیز گفت: برای قاچاق محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مسئول و متولی نیست اما به عنوان یکی از اعضای شورای مورد نظر و متولی تولید همواره مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردیم و در این زمینه با وزیر کشور مذاکرات لازم صورت گرفته است تا همه دستگاه‌های متولی مانند مرزبانی‌ها در این زمینه همکاری‌های لازم را برای جلوگیری از این مسئله انجام دهند.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که همه دنیا به دنبال بازار و توسعه محصولات خودشان هستند و در این زمینه اگر محصولی به کشور وارد می‌شود باید زمینه صادرات یکی از محصولات تولید داخل را فراهم کرده و توسعه دهد به عنوان مثال اگر موز در فصل زمستان به کشور وارد می‌شود باید بتوانیم صادرکننده و تجار را به گونه‌ای متقاعد کنیم تا بازاری برای سیب پیدا کنند تا این میوه روی دست باغداران ایرانی نماند چرا که نمی‌شود بازار ایران را که یک سرمایه ملی است در اختیار کشورها و تجار قرار داد و در قبال آن سهمی از بازار آن کشورها نگرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی محصولات کشاورزی خرما، پسته، سیب، کیوی، کشمش، و غیره روی دست برخی تولیدکنندگان باقی مانده و باید برای آن‌ها بازاری پیدا کرد گفت: چرا همه به دنبال واردات محصولات مختلف هستند اما هیچ‌کس از تجار تا رسانه‌ها و مردم به دنبال صادرات تولیدات ایرانی نیستند که مصالح و منافع ملی در آن نهفته است.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید