Performancing Metrics

طلیعه ثمربخشی برجام براقتصاد فارس | اتاق خبر
کد خبر: 376367
تاریخ انتشار: 28 مهر 1395 - 01:16
تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت تدبیر و امید برای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام در حال رخ نمایی در عرصه اقتصاد کشور و از جمله در استان فارس است.

اتاق خبر:آمار ارائه شده از سوی مسئولان ارشد استان فارس در زمینه رشد جذب سرمایه گذاری خارجی، تقویت صادرات نشانه های مثبتی از آثار برجام بر گشایش فضای تجاری استان با بازارهای بین المللی را تداعی می کند و نشان از آن دارد که رفت و آمدهای متقابل هیات های خارجی و ایرانی به اقدام های عملیاتی منجر شده است.
این آمار در کنار گزارش های جداگانه مسئولان ارشد استان از تلاش های برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، کاهش نرخ تورم و روند نزولی نرخ بیکاری و اعطای تسهیلات رونق تولید برای گره گشایی از مشکلات فراروی واحدهای غیرفعال استان حکایت از آن دارد که همگام با تلاش ها در عرصه دیپلماتیک، فارس با نگاه به ظرفیت های داخلی خود در مسیر رشد و بالندگی اقتصادی قرار گرفته است.
** رشد شتابان سرمایه گذاری خارجی
بنا بر اعلام استاندار فارس، میزان سرمایه گذاری خارجی در چهار ماه امسال استان فارس افزایش بیش از 400 درصد و صادرات استان در شش ماه اول امسال افزایش 100 درصدی داشته است.
سید محمدعلی افشانی عصر یکشنبه در جلسه شورای سرمایه گذاری استان فارس افزود: عمده دلیل افزایش پنج برابری و بیش از 400 برابری سرمایه گذاری خارجی در سالجاری در استان، گشایش ایجاد شده بعد از برجام است..
استاندار فارس اضافه کرد: همچنین از دیگر دلایل رشد سرمایه گذاری در استان تشکیل کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان است که عملکرد موفقی داشته زیرا این کمیته جلسات خود را به طور مستمر برگزار و مسایل مربوط به سرمایه گذاری در استان را با دقت بررسی می کند. .
افشانی افزود: در سال 94 بیش از 45 درصد از مصوبات صندوق توسعه ملی معادل یک میلیارد و 60 میلیون دلار سهم استان فارس بوده است که باید تلاش کنیم سهم هفت درصدی استان از اعتبارات کشور محقق شود.
** سرمایه گذاری 24 میلیون دلاری در فارس
در همین حال، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: در چهار ماه اخیر در سال 95، چهار طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش افزون بر 24 میلیون دلار در فارس اجرایی شده است.
بابک دایی افزود: این پروژه ها شامل نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 250 کیلووات با سرمایه گذار اهل چین با اعتبار 1.4 دهم میلیون دلار،مجتمع مسکونی 50 واحدی با سرمایه گذار افغانی با اعتبار سه میلیون دلار، نیروگاه خورشیدی 15 کیلووات با سرمایه گذار اهل فرانسه و با اعتبار 15 میلیون یورو و طرح اکتشاف و استخراج سنگ مرمریت با سرمایه گذار اهل کویت است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان فارس با بیان اینکه در سال 94 در بخش سرمایه گذاری خارجی تنها یک طرح با اعتبار 4.6 میلیون دلار در استان اجرایی شده اظهارداشت: میزان سرمایه گذاری در چهار ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال 94 به میزان پنج برابر و فزونی 420 درصدی داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین طرح های سرمایه گذاری دیگری به ارزش 278 میلیون دلار در استان در دست اقدام است که کارهای این پروژه ها برای اجرایی شدن در حال انجام است.
دایی ادامه داد: این طرح های در دست اقدام شامل دو نیروگاه گازی سیکل ترکیبی هر کدام با ظرفیت 30 کیلووات، تولید سازه ها، نیروگاه خورشیدی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس نیز در ارائه گزارشی گفت: در فاصله دهه فجر 94 تا هفته دولت سال 95 به ازای هر یک نفر از جمعیت این استان، 10میلیون ریال طرح عمرانی و تولیدی به بهره برداری رسیده و دولت به ازای هر خانواده فارسی 80 میلیون ریال سرمایه گذاری کرده است.
یدالله رحمانی در این باره افزوده است: در مدت زمان یاد شده دستکم 46هزار میلیارد ریال طرح در استان فارس افتتاح شده است.
** نشانه های گشایش در بازار کار
در همین حال، آمار ارائه شده از سوی مسئولان استان حاکی از مشاهده شدن نشانه های گشایش در حل مشکلات جذب متقاضیان شغل در بازار کار است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بیکاری در استان فارس در سه سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید در استان فارس، افزون بر سه درصد کاهش یافته است.
سهراب مختاری افزود: بیکاری استان فارس در سال 91 در فارس 16.8 درصد بود و این استان از این منظر در جایگاه 29 کشور قرار داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: بیکاری این استان در سال 94 به 12.1 درصد کاهش داشته و فارس در جایگاه 21 جدول استان های کشور از این نظر قرار گرفته است.
مختاری ادامه داد: بنا بر مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، استان فارس از نظر شاخص فضای کسب و کار در سال 94 رتبه 28 کشور را داشت که در سال 94، جایگاه این استان به نوزدهم کشور ارتقا یافته است.
** 221 واحد مشکل دار فارس در مسیر بازگشت به مدار تولید
جلسه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که سنگ بنای آن در اردیبهشت 94 در دولت تدبیر و امید نهاده شد، نیز تاکنون برای گره گشایی از مشکلات فراروی واحدهای تولیدی در این استان اثربخش بوده است.
گزارش جدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس حاکی از پرداخت تسهیلات رونق تولید به 221 واحد و طرح صنعتی مشکل دار در استان است که در حالت عادی، این واحدها به دلیل مشکلات بانکی، بیمه ای و ... قادر به برخورداری از آن نبودند اما با تدبیر دولت یازدهم، این موانع از فراروی آنها برداشته شد تا ضمن بازگشت به مدار تولید، زمینه ساز جذب متقاضیان شغل در جامعه باشند.
یدالله رحمانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مبلغ کل تسهیلات اعطایی 2 هزار و 751 میلیارد ریال است که نسبت به 10 روز قبل، 450 میلیارد ریال افزایش تسهیلات پرداختی داشته ایم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: فارس تاکنون در بحث پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی در بین سایر استان های کشور داشته و جزو استان های پیشرو است. .
رحمانی، با اشاره به برگزاری 92 جلسه کارگروه رفع موانع تولید در فارس بیان کرد: این جلسات با 938 مصوبه همراه بود که بر اساس این مصوبه ها مشکلات 294 واحد از مجموع واحدهای مشکل دار به طور کامل حل شد و رفع کامل مشکلات سایر واحدها نیز با محوریت دبیرخانه کارگروه در دست پیگیری است.
معاون استاندار فارس گفت: تاکنون 2 هزار و 935 واحد صنعتی و تولیدی در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک هزار و 156 واحد با تصویب کارگروه رفع موانع تولید به سامانه بانکی معرفی شده اند.
رحمانی ادامه داد: همچنین پرداخت تسهیلات به 630 واحد معادل پنج هزار و 880 میلیارد ریال توسط بانک ها تایید و به شعب مربوطه برای عقد قرارداد معرفی شده و 221 واحد نیز موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
همه این گزاره ها مسیر حرکت استان فارس را در مدار رشد و شکوفایی نشان می دهد و حکایت از آن دارد که تلاش های عرصه دیپلماتیک، در حال اثربخشی در میدان اقتصاد کشور و لمس شدن آثار آن توسط آحاد جامعه است

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید