Performancing Metrics

نواخته شدن زنگ وای‌فای در شهرها | اتاق خبر
کد خبر: 377032
تاریخ انتشار: 1 آبان 1395 - 09:51
وای‌فای شهری که به دلیل اتصال بی‌سیم و سهولت دسترسی به اینترنت محبوب کاربران است، به راهی برای رقابت اپراتورهای مختلف ارتباطی تبدیل شده و پوشش سراسری خطوط شبکه تلفن همراه و وای‌فای نیز از وعده‌های چندباره مسئولان فناوری اطلاعات است.

اتاق خبر :یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اپراتورهای رقابتی مطرح دنیا، پوشش خیابان‌ها با فناوری «وای‌فای» است؛ ریچارد وب، سرپرست تحلیل‌گران موسسه Infonetics در این‌باره می‌گوید: اپراتورهای تلفن همراه از «وای‌فای» به عنوان راه‌حلی کلیدی برای حل مشکل افزایش ظرفیت دیتای شبکه‌های همراه یاد می‌کنند که می‌تواند نقش مهمی در انتقال ترافیک دیتا از شبکه‌های موبایل به سایر شبکه‌های جایگزین داشته باشد.

کلمهWi Fi  مخفف کلمات Wireless Fidelity و در حقیقت یک شبکه بی‌سیم است که مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم‌های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می‌کند.

حسین فلاح جوشقانی که اکنون سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، در سال ۱۳۹۱ در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود ارایه خدمات اینترنت پرسرعت با استفاده از فناوری وای‌فای در اماکن عمومی نیازمند دریافت مجوز از رگولاتوری است و چارچوب ارائه خدمات اینترنت در بستر وای‌فای که توسط سازمان تهیه شده و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، پس از تصویب آن مرجع به اجرا درخواهد آمد.

از طرفی با توجه به افت استفاده مردم از تلفن‌های همگانی و گسترش دسترسی مردم به تلفن همراه و اینترنت پهن باند، داود زارعیان -سخنگوی شرکت مخابرات ایران- در سال ۱۳۹۳ از احتمال استفاده از کیوسک‌های تلفن عمومی برای وای‌فای خبر داده و اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران به این نتیجه رسیده که این کیوسک‌ها حفظ و در نهایت در کاربری آن‌ها تغییراتی ایجاد شود؛ یکی از کاربری‌هایی که احتمال دارد در آینده برای این کیوسک‌ها مورد توجه قرار گیرد، استفاده از آنها برای توسعه وای‌فای شهری خواهد بود.

همچنین نصراللـه جهانگرد -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- اواخر سال ۱۳۹۳ با اشاره به اینکه به زودی شهرها مجهز به وای‌فای می‌شوند، عنوان کرده بود: برنامه‌ای در حال حاضر ابلاغ شده است و تا سال ۱۳۹۴ در بیشتر مکان‌ها اجرا می‌شود. بر اساس این طرح بیشتر نقاط پرترافیک مجهز به اینترنت وای‌فای می‌شود که دسترسی به اینترنت را ارزان و راحت می‌کند و کاربران می‌توانند در دانشگاه تا ترمینال‌های بزرگ، میدان‌های بزرگ، معابر بزرگ و عمومی به راحتی با هر ابزاری که وای‌فای دارد به اینترنت وصل شوند.

او درباره نحوه برقراری این ارتباط اینترنتی اظهار کرده بود: ممکن است از میدان انقلاب تا ولیعصر(عج) با دو سه وای‌فای، شبکه اینترنت به وجود آید. بعضی از این شبکه‌ها می‌تواند رایگان باشد و برخی با اشتراک سیم‌کارت، سرویس بدهد و این امر بستگی به انواع سبدهای خدماتی دارد.

درواقع همان‌طور که با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و افزایش تعداد کاربران، طرح ارائه وای‌فای شهری در دستورکار وزارت ارتباطات قرار گرفته بود، همزمان با ایام نوروز ۹۴، اپراتور دوم ارتباطی کشور از راه‌اندازی خدمات اینترنت پرسرعت بی‌سیم مبتنی بر فناوری Wi-Fi در مجموعه تفریحی-ورزشی توچال تهران خبر داد.

و در نهایت، بهره‌برداری آزمایشی از شبکه انتقال داده مبتنی بر بی‌سیم ثابت TD-LTE اپراتور دوم نیز انجام شده و اولین شبکه وای‌فای عمومی کشور توسط وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی افتتاح و پروانه این شبکه به ایرانسل اعطا شد.

پس از آن، اپراتور اول ارتباطی کشور نیز درباره ارائه خدمات مربوط به وای‌فای گفت: شبکه وای‌فای ما قادر است تا ۳۰۰ مگا بیت بر ثانیه پهنای باند به صورت رایگان در اختیار مشترکان قرار دهد و فعلا در ساختمان همراه اول، فرودگاه و راه‌آهن شهر مقدس مشهد راه‌اندازی شده است. اپراتور سوم نیز از ارائه آزمایشی این خدمت خبر داده و اعلام کرده بود قرار است خدمات این حوزه را به ۱۰ مکان در تهران افزایش دهد.

البته با گذشت بیش از یک سال از وعده رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران مبنی بر تجهیز مکان‌های بزرگ کشور به وای‌فای تا پایان سال ۱۳۹۴، جهانگرد در اردیبهشت ماه سال جاری، پوشش خطوط شبکه تلفن همراه و وای‌فای در سراسر کشور را به سال آینده موکول کرد.

همچنین همزمان با عید سعید غدیرخم سال جاری، همراه اول سرویس «وای فای اول» را در بسیاری از نقاط در کشور مانند فرودگاه‌ها، مراکز فرهنگی، مراکز تجاری و نقاط پرتردد دیگر راه‌اندازی کرد تا مشترکان بتوانند در اماکن عمومی از اینترنت «وای‌فای اول» استفاده کنند، بدین ترتیب مشترکان برای استفاده از این سرویس می‌توانند با مشاهده نشان «وای‌فای اول» و روشن کردن وای‌فای گوشی خود، به اینترنت متصل شوند.

البته در سرویس «وای‌فای اول» اگر مشترک بسته نوترینو داشته باشد، مصرف وی در قالب همان بسته انجام شده و در غیر این صورت مصرف مانند مصرف عادی اینترنت محاسبه می‌شود. به همین دلیل همراه اول پیشنهاد کرد مشترکان حتما بسته نوترینو فعال کنند تا مصرف در قالب بسته‌ها، مدیریت شده و باصرفه‌تر باشد.

همچنین در روزهای اخیر سرویس وای‌فای عمومی از سوی شرکت مخابرات ایران و اپراتور اول ارتباطی در نقاطی چون فرودگاه‌های تهران و نمایشگاه بین‌المللی تهران ارائه شد و داوود زارعیان-سخنگوی شرکت مخابرات ایران - در این زمینه گفت: در حال حاضر این طرح در برخی نقاط دیگر تهران نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست، اما در گام بعدی امکان ارائه‌ی این سرویس در استان‌های قم، اصفهان، خراسان و تبریز ایجاد خواهد شد و در نهایت شرایط برای توسعه این سرویس در کل کشور فراهم است.

به گفته زارعیان، مشترکان همراه اول به محض ورود به این اماکن بر روی تلفن همراه خود این پیام را می‌بینند که امکان اتصال به شبکه وای‌فای شهری وجود دارد. بدین ترتیب می‌توانند جای بسته اینترنت خود از این سرویس استفاده کند. همچنین شبکه وای‌فای می‌تواند سرعت‌های مختلفی داشته باشد که در حال حاضر حداقل سرعت آن برابر با سرعت نسل سه تلفن همراه بوده و این امکان وجود دارد که این سرعت افزایش هم داشته باشد.

ارتباط وای‌فای که بر پایه شبکه اینترنت بی‌سیم برقرار است، طی سال‌های گذشته مورد استفاده کاربران خانگی ایرانی و سازمان‌های متعددی بوده و در حال حاضر نیز وای‌فای شهری با قابلیت استفاده در نقاط مختلف، که طی سال‌های اخیر در کشورهای مختلف استفاده می‌شود، مورد توجه اپراتورهای ایرانی اینترنت قرار گرفته تا با ارائه این سرویس، در بازار رقابتی اینترنت کشور به پشتیبانی از مشترکان خود بپردازند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید