Performancing Metrics

بررسی لایحه اصلاح قانون تعاون در نشست نمایندگان مجلس با اعضای اتاق تعاون | اتاق خبر
کد خبر: 377425
تاریخ انتشار: 3 آبان 1395 - 15:26
نشست انتقادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعضای اتاق تعاون ایران پیرامون لایحه اصلاحیه قانون تعاون برگزار شد و براساس آن بر لزوم استرداد این لایحه به دولت تأکید کردند.

اتاق خبر:شب گذشته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله سیدکاظم دلخوش رئیس فراکسیون تعاون، ایرج ندیمی نماینده دور قبل و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه، حسن خسته‌بند عضو کمیسیون عمران، شهباز حسن پور بیگلری، سعید بستانی، جبار کوچکی نژاد عضو قراکسیون تعاون با حضور در اتاق تعاون ایران پیرامون لایحه اصلاحیه قانون تعاون نشستی مشترک برگزار کردند. 

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیأت رئیسه اتاق تعاون ایران بر لزوم استرداد لایحه اصلاحیه قانون تعاون و بررسی بیشتر ابعاد این اتفاق به دولت تأکید کردند و همچنین اجرای قانون جامع تعاون را خواستار شدند. 

به گزارش فارس، به گفته حاضران در این نشست، بسیاری از اسناد بالادستی بخش تعاون کشور از جمله قانون جامع، برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به طور کامل اجرا نشدند و به همین سبب تعاونی‌ها در رکود عمیقی به سر می‌برند.

بنابراین، پیشنهاد اخیر دولت برای اصلاح قانون کار که 2 سال پیش در مجلس نهم به رأی گذاشته و به تصویب اکثریت رسید، تقریباً تمام نیازهای بخش تعاون را پوشش داد و اصلاحیه جدید، مسیر اصلی تعاونی‌ها را گمراه می‌کند. 

نگرانی از تعطیلی گسترده تعاونی‌ها در کشور و عدم ایجاد انگیزه در شکل‌گیری تعاونی‌ها در کنار محدود کردن این بخش مردمی از اقتصاد، از جمله دلایل مهم برای استراداد لایحه جدید اصلاحیه قانون جامع بخش تعاون به دولت است.

نمایندگان بخش مردمی تعاون معتقدند که باید تعاونی‌ها در بازارهای مهمی از جمله پولی، بانکی و بیمه‌ای حضور جدی داشته و علاوه بر آن باید به سهم 25 درصد از اقتصاد که مورد تأکید برنامه پنجم توسعه کشور است، دست می‌یافتند، اما به دلیل عدم اعتقاد جدی به دولتمردان این موضوع محقق نشده است.

طبق اعلام نمایندگان حاضردر نشست، سهم تعاون در اقتصاد هم اکنون کمتر از 5 درصد بوده و این موضوع با وجود تأکید قانون مبنی بر رکن دوم بودن تعاون در اقتصاد، در تناقض است و نشان‌دهنده عدم اعتقاد مسئولان به بخش تعاون است. 

در این نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پارلمان بخش تعاون کشور، نظرات متعددی درباره لایحه اصلاحیه قانون کار و ارائه پیشنهادات درباره چگونگی ارتقای این بخش ارائه کردند که متعاقباً منتشر خواهد شد. 

فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید