Performancing Metrics

جایگاه زنان ۱۷۰ سال دیگر با مردان برابر می‌شود! | اتاق خبر
کد خبر: 377915
تاریخ انتشار: 5 آبان 1395 - 17:34
مجمع جهانی اقتصاد انتظار ندارد میزان مشارکت اقتصادی و سیاسی مردان و زنان تا ۱۷۰سال آینده برابر شود؛ در این گزارش، جایگاه ایران با برخوردی مغرضانه،پایین‌تر از عربستان سعودی است.

اتاق خبر: رویترز در گزارشی به نقل از مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که تلاش‌ها برای کاهش شکاف جنسیتی در پرداخت حقوق و نیروی کار به‌صورت گسترده‌ای در سال گذشته کاهش‌یافته است و این مسئله بدین معنی است که برابری اقتصادی و حقوقی زنان با مردان تا ۱۷۰ سال آینده به دست نمی‌آید!

آمارها در سال گذشته میلادی نشان می‌داد که شکاف جنسیتی در اقتصاد در ۱۱۸ سال آینده برطرف خواهد شد اما این میزان پیشرفت کافی نبوده و با کاهش سرعت نیز مواجه شده است و این به معنای این است که زنان باید ۱۷۰ سال صبر کنند تا مسئله برابری دستمزد و شرایط بهداشتی و اقتصادی آن‌ها با مردان برابر شود.

سعدیا زهیدی، یکی از اعضای اجرایی مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «این پیش‌بینی‌ها به معنای نتیجه‌گیری از اقدامات انجام‌شده و یا کاهش سرعت برابری زنان و مردان نیست بلکه نشان‌دهنده وضعیت فعلی و اقداماتی است که در این خصوص باید انجام شود.»

در بین همه کشورهای جهان، فنلاند و ایسلند در رتبه‌های بالا در بین ۱۴۴ کشوری قرارگرفته‌اند که در خصوص برابری تحصیلات، بهداشت، ادامه حیات، فرصت‌های اقتصادی و قدرت سیاسی موردبررسی قرارگرفته‌اند.

در مرحله بعدی نروژ و سوئد قرار دارندو بعد از آن‌ها نیز کشور روآندا است که بالاترین سرعت را در ایجاد برابری فرصت‌های اقتصادی و سیاسی برای زنان و مردان را داشته‌اند. این کشورها البته بالاترین میزان حضور زنان در پارلمان‌ها را نیز ثبت کرده‌اند.

برخورد سیاسی و مغرضانه با جایگاه ایران

در پایین جدول مذکور ، سوریه، یمن، عربستان سعودی قرار دارند که سرعتی در ایجاد برابری فرصت‌های اقتصادی برای دو جنس را از خود نشان نداده‌اند. ایران به دلایل مختلفی از عربستان در این جدول جا مانده است و آن اعلام نشدن میزان حضور زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا به مجامع بین المللی و مشخص نشدن میزان سهمیه زنان در انتخابات مجلس است.

در عین حال میزان بالای مشارکت زنان ایرانی در انتخابات مختلف در این رده بندی کاملا نادیده گرفته شده است و همین مساله موجب شده علیرغم دسترسی مساوی زنان و مردان ایرانی به تحصیلات و امکانات بهداشتی و برابری حقوق و دستمزد ، جایگاه ایران در این جدول واقعی نباشد. بخصوص آنکه کشوری همچون عربستان که زنان در آن هنوز حق رای ندارند در سال گذشته قانونی را از تصویب گذراند که مشخص می‌کرد ۳۰ درصد از کرسی‌های مجلس این کشور به زنان اختصاص دارد. اختصاص این تعداد کرسی در حالی است که این زنان حق حضور در مجلس را دارند اما فاقد حق رای هستند. نکته جالبتر آنکه در شرایطی که در ایران، زنان در تمام انتخابات حق شرکت و رای دارند، زنان در عربستان سعودی هنوز فاقد حق رای هستند. رئیس دولت عربستان سعودی مدتی قبل گفته بود:«زنان فاقد صلاحیت لازم برای قضاوت درباره نامزدهای انتخابات هستند و رای آنها موجب فساد و خلاف عفت عمومی است.»

 برخی دیگر از نمایندگان مجلس سعودی هم اظهار کردند که ممنوعیت رأی در عربستان سعودی به این دلیل است که اکثر زنان این کشور شناسنامه ندارند. بنابراین به روشنی می‌توان دریافت که اختصاص ۳۰درصد کرسی های مجلس این کشور به زنان نیز حرکتی نمایشی و غیرواقعی بوده است.

‌عجیب‌تر آنکه مجامع بین المللی که نرخ بالای مشارکت زنان ایرانی در عرضه های مختلف سیاسی و اقتصادی را وارونه جلوه می‌دهند، به روشنی می‌دانند که اختصاص ۳۰ درصد کرسی های مجلس عربستان به زنان واقعی نیست و آمار اعلام شده توسط عربستان سعودی در خصوص میزان شکاف جنسیتی در این کشور معمولاً دستکاری می‌شود؛ اما همچنان این آمار که به عنوان آمار رسمی منتشر شده‌، مبنای بررسی نهادهای بین المللی قرار می‌گیرد.  

روند معکوس شکاف اقتصادی

بر اساس این یافته‌ها، در مقیاس جهانی، شکاف جنسیتی در موضوع سیاسی با سرعت ثابتی در حال کم شدن است. بااین‌حال شکاف اقتصادی در سال گذشته روند معکوس داشته و به میزان قبلی خود  در سال ۲۰۰۸ بازگشته است. این مقیاس نشان می‌دهد که چه تعداد  از زنان و مردان در بازار کار حضور دارند، میزان دستمزد آن‌ها را نشان می‌دهد و همچنین در خصوص میزان ارتقای مقام شغلی در بین زنان و مردان نیز آمارهایی را منتشر ساخته است. این گزارش پیش‌بینی کرده است که با توجه به میزان کم کاهش یافتن شکاف جنسیتی در جهان، انتظار نمی‌رود تا ۱۷۰ سال آینده زنان فرصت‌های اقتصادی و سیاسی برابری با مردان داشته باشند.

در این گزارش، میزان ۵۴ درصد از زنانی که در سن کار قرار دارند، به نسبت متوسط مشارکت زنان در اقتصاد مورد بررسی قرارگرفته و در بین مردان نیز ۸۱ درصد از مردان مورد بررسی قرارگرفته‌اند.متوسط درامد مالی زنان در یک سال تقریباً یک‌دوم میزان درآمد مردان است و آمار نشان می‌دهد که این میزان درواقع ۱۰.۷۷۸ دلار در مقابل ۱۹.۸۷۳ دلار است.

البته در این گزارش اشاره‌ شده است که شکاف بین مردان و زنان در برخورداری از تحصیلات، سواد و مشارکت در مدرسه به‌قدری کم است که می‌توان به جرات گفت تا ده سال آینده این شکاف تقریباً برابر باصفر می‌شود. بااین‌حال میزان شکاف جنسیتی در قدرت سیاسی و مشارکت در سیاست به ۸۲ سال زمان نیاز دارد تا برابر شود. در این گزارش از آمارهای مرتبط با سازمان بین‌المللی کار، برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی استفاده‌شده است.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید