Performancing Metrics

سهم 70 درصدی چاههای مجاز در کسری مخازن آب زیرزمینی خراسان رضوی | اتاق خبر
کد خبر: 380411
تاریخ انتشار: 22 آبان 1395 - 18:57
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: افزون بر 70 درصد از کسری مخازن زیرزمینی آب در این استان ناشی از فعالیت چاههای مجاز و یا دارای پروانه است.

اتاق خبر:محمدحسین جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب از مخازن زیرزمینی در خراسان رضوی افزون بر ظرفیت تجدیدپذیری آبخوانها برداشت می شود که بیشتر آن از طریق چاههای مجاز صورت می گیرد.
وی ادامه داد: 800 میلیون مترمکعب از این میزان آب از طریق چاههای مجاز دارای پروانه برداشت می شود و بقیه آن مربوط به چاههای غیرمجاز، فاقد پروانه یا مازاد بر برداشت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون اغلب دشتهای این استان بخاطر برداشت بیش از حد آب 'ممنوعه و بحرانی' اعلام شده اند زیرا با افت مستمر آبهای زیرزمینی و کاهش شدید ذخیره آبخوانها مواجه هستند.
وی افزود: در شرایط کنونی از 37 دشت خراسان رضوی 33 دشت شرایط بحرانی دارند.
جعفری وضعیت دشت مشهد را 'فوق بحرانی' اعلام و بیان کرد: سالانه 88 میلیون مترمکعب آب از دشت مشهد اضافه برداشت می شود که عمده آن مربوط به بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: هم اینک میانگین افت بلند سطح آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی حدود 70 سانتیمتر است و این استان مقام نخست را به این لحاظ در کشور دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در دولت چارچوب فعالیت یازدهم به ویژه امسال برنامه های خوبی برای تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی در سطح کشور از جمله انسداد چاههای غیرمجاز و هوشمندسازی بهره برداری از آنها در حال انجام و در این میان خراسان رضوی یکی از استانهای پیشتاز است.
وی افزود: طرح هوشمندی سازی چاههای کشاورزی که از سال 1389 در خراسان رضوی آغاز شده یکی از راههای مقابله با اضافه برداشت و بهبود افت آبهای زیرزمینی به شمار می رود.
جعفری ادامه داد: تاکنون 97 درصد چاههای کشاورزی برقی در سطح این استان به کنتورهای هوشمند مجهز شده اند لذا خراسان رضوی از این لحاظ در سطح کشور پیشتاز است.
وی گفت: با نصب کنتورهای هوشمند اگر آب بیشتر از حد مجاز و تعریف شده برداشت شود جریان برق پمپ چاه قطع می شود لذا مصرف توسط کشاورز باید مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: این استان در زمینه انسداد چاههای غیرمجاز نیز در سطح کشور موفق عمل کرده است.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی امسال دو هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز در سطح خراسان رضوی مسدود می شوند که شناسایی آنها توسط 53 گروه عملیاتی در دشتهای استان صورت می گیرد.
جعفری گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 500 حلقه چاه در مناطق مختلف خراسان رضوی مسدود و پر شده اند که به لحاظ تعداد دو برابر مدت مشابه پارسال برآورد می شود.
وی افزود: 24 هزار و 500 حلقه چاه آب در خراسان رضوی در مدار بهره برداری قرار دارند که 16 هزار حلقه از این تعداد دارای پروانه بهره برداری و مجاز است و هشت هزار و 500 حلقه به صورت غیرمجاز ایجاد شده اند که بیشتر آنها نیمه عمیق هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: چاههای غیرمجاز اغلب در حاشیه رودخانه ها یا سرشاخه های حوضه های آبریز حفر شده لذا فعالیت آنها تاثیر مخرب و جبران ناپذیر بر منابع آب زیرزمینی داشته و مصالح و منافع عمومی را به خطر می اندازند.
وی گفت: در سالهای 1389و 1390 تعداد چاههای غیرمجاز در خراسان رضوی به دلیل مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز افزایش یافت و آن مصوبه باعث شد تعدادی افراد سودجو دست به حفر چاه بزنند.
خراسان رضوی از مناطق خشک و کم آب ایران به شمار می رود بطوریکه 74 درصد اقلیم این استان در شرایط خشک و 26 درصد در آن در شرایط نیمه خشک قرار دارد.

ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید