Performancing Metrics

درخواست 76 کارشناس امنیت ملی آمریکا از دونالد ترامپ برای حفظ توافق هسته‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 381044
تاریخ انتشار: 25 آبان 1395 - 22:18
جمعی از کارشناسان امنیت ملی آمریکایی از رییس‌جمهور منتخب این کشور خواستند تا خصومت با توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را کنار بگذارد.

محل عکس یادگاری وزرای خارجه

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، 76 کارشناس امنیت ملی شامل مقامات پیشین آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با انتشار بیانیه‌ای از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا خواستند تا ضمن تغییر دیدگاه خود نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که سال گذشته میان این کشورها حاصل شد، از این توافق به عنوان ابزاری برای کاهش دیگر تنش‌ها با ایران استفاده کنند.

این کارشناسان در گزارش‌ با تاکید بر این که توافق هسته‌ای خطر وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه را کاهش داده است آورده‌اند: این توافق دیپلماسی با ایران را ارتقا داده است و دولت آینده آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند از توافق هسته‌ای به عنوان زیربنایی برای همکاری درخصوص دیگر مسائل شامل خواست ایران و آمریکا برای حذف داعش که منطقه خاورمیانه را فرا گرفته و حملاتی نیز در غرب انجام داده است، استفاده کند.

این گزارش‌ با ابتکار عمل شورای ملی ایران - آمریکا که برای افزایش روابط میان تهران و واشنگتن تلاش می‌کند، تدوین شده است.

تیریتا پارسی، رییس این شورا با صدور بیانیه‌ای گفت: ممکن است ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش با توافق هسته‌ای مخالفت کرده باشد اما اکنون لازم است که این توافق را حفظ کند تا بتواند به دیگر اهداف خود دست یابد.

اندرو باسویچ، استاد دانشگاه بوستون، در رشته روابط بین‌الملل و تاریخ که از حامیان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید در پاسخ به سوال نیویورک تایمز درباره رویکرد احتمالی دونالد ترامپ درخصوص توافق هسته‌ای گفت: این سوال که رییس‌جمهور آینده می‌خواهد سطح کنونی روابط با ایران را حفظ کند و گسترش دهد یا این که خود را از این فرصت دور نگه دارد نشان دهنده رویکرد وی در چگونگی کشورداری است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی این که ترامپ می‌تواند به وعده خود مبنی بر مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای یا کنار گذاشتن آن عمل کند یا نه همچنان نامشخص است. این در حالی است که توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حاصل شد و در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفت.

از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارات وی درخصوص توافق هسته‌ای مورد توجه مقامات اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تاکید کردند که قاطعانه از این توافق حمایت می‌کنند.

هم‌چنین باراک اوباما، رییس‌جمهور کنونی آمریکا تاکید کرده است که برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست بلکه یک توافق چندجانبه است و کنار گذاشتن آن به این معنی است که آمریکا باید متحدانش در این توافق را که همچنان به آن پایبند مانده‌اند تحریم کند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید