Performancing Metrics

642 میلیون تا سال 2040 به دیابت مبتلا می‌شوند | اتاق خبر
کد خبر: 381075
تاریخ انتشار: 26 آبان 1395 - 02:31
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای وصنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه دیابت یک بار مسئولیت بزرگ و رو به رشد است، اظهار کرد: 415 میلیون بزرگسال در سال 2015 دیابت داشته اند و به نظر می‌رسد این عدد تا سال 2040 به 642 میلیون یا یک نفر از هر 10 بزرگسال افزایش یابد

دیابت

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر هدایت حسینی ضمن اشاره به روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود  یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود. بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و درنهایت قند خون افزایش می‌یابد.

وی افزود: وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، چشمها و دستگاه عصبی آسیب برساند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد:  فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)، ستاد روز جهانی دیابت امسال را با شعار " چشم‌ها در دیابت" راه اندازی کرده است که  روی دو پیام کلیدی غربالگری بیماران دیابتی نوع 2 برای تعدیل و اصلاح آن و کاهش خطر مشکلات ناشی از آن و  همچنین غربالگری برای عوارض ناشی از دیابت که بخش ضروری برای مدیریت دیابت نوع 1 و 2  است.

حسینی همچنین اضافه کرد: فدراسیون بین المللی دیابت تخمین زده است که 193 میلیون نفر در سطح جهان یا به عبارتی نزدیک به نیمی از بزرگسالانی که در سال 2015 دیابتی بودند، نگران بیماری خود هستند. اکثر این موارد دیابتی های نوع 2 هستند. هرقدر دیابت یک فرد زودتر تشخیص داده شود، به همان میزان نیزدرمان او زودتر شروع شده و بالطبع خطرات زیانبار و عوارض هزینه بر آن کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: یک فرد دیابتی نوع 2 می تواند بدون نشان دادن هیچگونه علائمی سالهای متمادی در حالی که قند خون بالای او به آهستگی به بدن او آسیب می رساند، زندگی کند. بنابراین غربالگری، تشخیص به موقع و تأمین درمان مناسب برای افراد دیابتی، از ضروریات است. روز جهانی دیابت 2016 راه حلهای عملی و مقرون به صرفه ای را برای کمک به شناسایی افرادی که دیابت نوع 2 آنها تشخیص داده نشده و همچنین آنهایی که در معرض خطر گسترش آن در آینده هستند، برجسته می کند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور دیابت را یکی از  علت‌های اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی، نابینایی، نقص کلیوی و قطع عضو به ویژه قطع پا دانست و تصریح کرد: در بیش از یک سوم افرادی که هم اکنون دیابت نوع 1 و 2 دارند، بعضی انواع آسیبهای چشمی که منجر به نابینایی آنها می شود، گسترش پیدا خواهد کرد.  بروز این عوارض با تثبیت قند خون و نیز کنترل سطوح فشارخون و کلسترول، تاحد امکان در سطح مقادیر نرمال، قابل پیشگیری یا به تأخیرانداختن است. بسیاری از عوارض می‌تواند در مراحل اولیه از طریق غربالگری برطرف شود، بنابراین پیش از اینکه مشکلات جدی تر شود، می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.

وی هدف از گرامیداشت روز جهانی دیابت سال 2016 را برجسته کردن اهمیت غربالگری یکپارچه دیابت در راستای مراقبت مداوم برای بیماران دیابتی عنوان کرد و گفت: دیابت یک بار مسئولیت بزرگ و رو به رشد است، 415 میلیون بزرگسال در سال 2015 دیابت داشته اند و به نظر می‌رسد این عدد تا سال 2040 به 642 میلیون یا یک نفر از هر 10 بزرگسال افزایش یابد.  بسیاری از افراد دیابتی نوع 2، برای مدت طولانی، بدون آگاهی از وضعیتشان زندگی می کنند. بنابراین تا زمان تشخیص، عوارض دیابت ممکن است از قبل وجود داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: تا 70 درصد موارد دیابت نوع 2 قابل پیشگیری بوده و یا می تواند با اصلاح شیوه زندگی سالمتر، به تأخیر بیفتد. همچنین  با افزایش تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیت بدنی، دیابت نوع 2 در میان کودکان بسیاری از کشورها، دیده می‌شود که آن را به عنوان یک مشکل جدی بهداشت و سلامت عمومی جهانی مد نظر قرار می‌دهد.

به گفته رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در حال حاضر 12درصد هزینه جهانی که صرف بهداشت و سلامت می شود، برای بزرگسالان دیابتی است. تعداد افراد دیابتی در کشورهای کم تا متوسط درآمد، به رشد خود ادامه خواهد داد و به عنوان تهدیدی برای توسعه پایدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتظار می رود تا سال 2040 تعداد افراد دیابتی در آفریقا تا دو برابر افزایش یابد، بیان کرد: از میان 400 نفر بزرگسال دیابتی در سال 2015، سالانه پنج میلیون نفر فوت کرده و بیش از 670 بیلیون دلار برای مراقبتهای درمانی، هزینه شده است. یک نفر از هر دو دیابتی، تشخیص داده نشده باقی می‌ماند که منجر به شرایط بخصوصی برای آسیب پذیری در برابر عوارض دیابت شده و سبب ایجاد ناتوانی پایدار و مرگ زودرس می‌شود.

حسینی در ادامه اضافه کرد: بیش از 640 میلیون نفر تا سال 2040 با وجود دیابت، زندگی خواهند کرد و دیابتی خواهند شد. تشخیص دیرهنگام به معنی این است که بسیاری از افراد دیابتی نوع 2 حداقل از یکی عوارض دیابت را تا زمانی که دیابتشان تشخیص داده نشده، رنج خواهند برد. در بسیاری از کشورها، دیابت علت اصلی نابینایی، بیماریهای قلبی و عروقی، نقص کلیوی و قطع اندام‌ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه غربالگری برای عوارض ناشی از دیابت بخش مهمی از مدیریت موثر بیماران برای اطمینان از سلامت بهینه است، عنوان کرد: از 415 میلیون بزرگسال دیابتی که در سال 2015 زندگی می کردند، یک سوم یا بیشتر آنها دچار نوعی از مشکلات چشمی ( رتینوپاتی) ناشی از دیابت خواهند شد، عارضه جانبی دیابت که می‌تواند منجر به اختلال دید و نابینایی شود. هزینه بهداشت و سلامتی که در سطح جهانی برای درمان دیابت و مدیریت عوارض آن صرف می شود، در حد 673 بیلیون دلار آمریکا در سال 2015 برآورد شده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید