Performancing Metrics

آیا انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران تاثیر منفی می گذارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 381123
تاریخ انتشار: 26 آبان 1395 - 13:02
اتاق خبر بررسی می کند
اقتصاد ایران نیز به عنوان یکی از اقتصاد های منطقه خاورمیانه نگران جنبه های منفی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بر اقتصاد خود است.

اتاق خبر- محمد حسن گودرزی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که با پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه همراه بود شگفتی بیشتر منتقدان و فعالان سیاسی را در پی داشت. این بازرگان موفق که در ابتدای تبلیغات ریاست جمهوری کسی وی را جدی نمی گرفت موفق شد با کنار زدن رقبای درون حزبی خود تبدیل به نامزد نهایی حزب جمهوری خواه شود. روند موفقیت های ترامپ ادامه پیدا کرد تا جایی که علیرغم اینکه نظر سنجی ها نشان از پیشتازی رقیب ترامپ، هیلاری کلینتون داشت اما این دونالد ترامپ بود که توانست در رای گیری از کلینتون سبقت بگیرد و راهی کاخ سفید شود.

انتخاب ترامپ به دلیل مواضع تندی که در مورد برخی از مسائل سیاسی داشت جالب توجه بود اما این انتخاب باعث شوک در در برخی از بازار های مالی و پولی جهان شد تا جایی که بازارهای سهام کشورهای اروپایی و آسیایی واکنش منفی نشان دهد و ارزش سهام بازارهای مالی این کشورها با افت همراه باشد. به همین دلیل نگرانی های زیادی در مورد دوران ریاست جمهوری وی و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی در بین سرمایه داران و تجار به وجود آمد.

اقتصاد ایران نیز به عنوان یکی از اقتصاد های منطقه خاورمیانه نگران جنبه های منفی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بر اقتصاد خود است. ایران که بعد از توافق هسته ای موسوم به برجام با کشورهای 5+1 توانست خود را از تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای خود برهاند حالا با فردی رو به رو شده است که در نطق های انتخاباتی خود خبر از لغو برجام به صورت یک طرفه می دهد. ترامپ معتقد است که برجام بیشتر از اینکه به نفع آمریکا تمام شود به نفع ایران تمام شده و ایران با توجه به لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای می تواند به منابع مالی بسیاری دست پیدا کند.

منتقدان و صاحب نظران اقتصادی و سیاسی نیز هر کدام نظرات خود را در این زمینه دارند. عده ای معتقد هستند که ترامپ با توجه به شعار هایی که در دوران انتخابات داده است در نهایت موفق به لغو برجام و اعمال فشار بیشتر بر تهران خواهد شد. این افراد معتقد هستند که ترامپ میتواند در نهایت با دادن مشوق های اقتصادی و مجازات هایی مانند قانون داماتو کشورها را از سرمایه گذاری در ایران منصرف کند. در نهایت این اقدامات ترامپ باعث ایجاد فشار بیشتری بر روی ایران خواهد شد و ایران دوباره به وضعیتی مانند آنچه که در دوران تحریم ها بود بازخواهد گشت.

در طرف مقابل بسیاری هستند که ترامپ را ناتوان از لغو و ضربه زدن به برجام می دانند. دلیل اصلی این مدعا متن برجام و چگونگی اجرای ان است. در حقیقت برجام قراردادی دوطرفه بین ایران و امریکا نیست و قراردادی چند جانبه بین ایران و کشورهای 5+1 است و نمی توان آنرا به طور یکجانبه لغو کرد. ضمن این که این قرارداد به عنوان یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و نمی توان آن را با تغییر دولت ها لغو کرد. سابقه ترامپ به عنوان یک تاجر موفق اقتصادی نیز مزید برعلت شده است که ترامپ را فردی با تفکر اقتصادی و تجاری بدانند و دغدغه وی را مسائل اقتصادی داخلی آمریکا بدانند.

 

 

سنگ اندازی ترامپ در راه اجرای برجام

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با اتاق خبر اعتقاد دارد که ترامپ قصد دارد که با توجه به شعار های انتخاباتی خود در راه اجرای برجام خلل ایجاد کند. محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می گوید: ممکن است در اجرای برجام و انجام تعهدات سنگ اندازی و مشکل آفرینی هایی از سوی طرف آمریکایی ایجاد شود اما قطع یک طرفه و لغو آن ممکن نیست زیرا این توافق، توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و معاهده ای بین المللی است. متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید

 

تاثیر شگرف ترامپ بر اقتصاد بین الملل

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی انتخاب دونالد ترامپ را بر اقتصاد بین المللی تاثیر گذار می داند. عباس هُشی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با اتاق خبر بر این نکته معتقد است: با توجه به صحبت های انتخاباتی دونالد ترامپ به نظر می رسد که سران کشورها از تاثیرات این صحبت ها و در نهایت انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا بر اقتصاد کشورهای خود بیمناک هستند. به همین دلیل دید خوب و مثبتی نسبت به انتخاب دونالد ترامپ وجود ندارد. متن کامل این گفت و گو را اینجا بخوانید

 

برجام دغدغه ترامپ نیست

اما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نظری متفاوت از دیگران دارد. محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد: یشبینی من این است که با توجه به تمرکز ترامپ بر مسائل اقتصادی آمریکا و تلاش کند که از هزینه های کشور بکاهد. ترامپ شخصی با سابقه اقتصادی و تجاری است که به طور کلی فردی ایدئولوژیک نیست. متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید

 

 94105 ت

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید