Performancing Metrics

یکی از راهکارهای موثر در زمینۀ کنترل آسیب‌های اجتماعی تقویت و گسترش تعاونی‌ها و کارآفرینی است | اتاق خبر
کد خبر: 381908
تاریخ انتشار: 3 آذر 1395 - 10:10
گفتگو با مدیر تعاونی‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران ؛ ریشۀ اغلب آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد بیکاری است و نداشتن مهارت‌های لازم برای کسب شغل است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از روابط عمومی همایش مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی:در ادامۀ سلسله گفت‌وگوها با فعالان و صاحب‌نظران حوزۀ آموزش و تعاونی، گپ‌وگفت کوتاهی با احمد رضایی مدیر تعاونی‌های سازمان خدمات شهرداری تهران دربارۀ فعالیت‌های بخشی که مدیریت آن را بر عهده دارد و چشم‌انداز سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ارتباط با تعاونی‌ها، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

«براساس تدابیر شهردار محترم تهران و قوانین بالادستی شهرداری تهران، حدود پنج سال پیش در معاونت اجتماعی ساختاری شکل گرفت و بودجه ای هم به آن تخصصیص داده شد به نام اداره تعاونی‌های شهرداری تهران. یکی از وظایف اصلی این سازمان اجتماعی شهرداری و اداره ما پیشگیری و کنترل آسیب‌های  اجتماعی است. یکی از راه‌کارهای موثر در زمینۀ کنترل آسیب‌های اجتماعی تقویت و گسترش تعاونی‌ها و کارآفرینی است. ریشۀ اغلب آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد بیکاری است و نداشتن مهارت‌های لازم برای کسب شغل است؛ به همین دلیل و نیز برخورداری شهرداری تهران از ظرفیت‌های زیرساختی مناسب جهت گسترش تعاونی‌ها و نقشی که در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در شهری به وسعت تهران می‌توانند ایفا کنند، تقویت و ترویج تعاونی‌ها یکی از اولویت‌های اصلی ما قرار گرفت و بررسی‌هایی را در زمینۀ این‌که تعاونی‌ها در حوزۀ فرهنگی چه کارایی می‌توانند داشته باشند، انجام دادیم و در پی آن  دستورالعملی نوشته شد و به مناطق بیست و دو گانۀ شهرداری ابلاغ شد و در سراهای محله بخشی به نام خانه تعاون و کارآفرینی ایجاد شد که از طریق آنها ما ارتباط مستقیم و مویرگی با مردم داریم».

او در دربارۀ سازمان‌هایی که با این طرح همکاری می‌کنند، گفت: «همکاران ما در بخش تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای و صندوق کارآفرینی و امید هستند. ما با این سازمان‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و توافق‌هایی در این باره که در زمینۀ توسعۀ بخش تعاونی هرکدام می‌بایست چه سهمی ایفا کنند، انجام دادیم. این توافق در ساختار تفاهم‌نامه گنجانده شد و امضا شد و دو سالی است که با هدف جریان سازی اجرائی شده است».

آقای رضایی دربارۀ نحوۀ کمک سازمان خدمات اجتماعی به تعاونی‌ها عنوان کرد: «در ادامه این بحث مطرح شد که نحوۀ شکل‌گیری تعاونی‌ها و کمک ما باید چگونه باشد. براین اساس، به مراجعان زیاد سراهای محله برای راه‌اندازی، ثبت کسب و کار و دوره‌های مهارت‌آموزی، پیشنهاد می‌دهیم تعاونی ثبت کنند. رویکردمان هم تسهیل گری است و در روند کار تعاونی‌ها دخالت نمی‌کنیم. هدف ما این‌ست تعاونی شکل بگیرد و حمایت بشوند و گسترش پیدا کنند و زمین نخورند. الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که 60 تا 70 درصد تعاونی‌های ثبت شده در شهر تهران با شهرداری تهران در ارتباط‌اند و حمایت‌شان می کنیم و تسهیل‌گری برایشان انجام می‌دهیم. در حال حاضر حدود 182تعاونی در سراهای محله مناطق بیست و دو گانۀ شهرداری تهران در حوزه‌های  مختلف صنایع غذایی، صنایع دستی، تعاونی‌های تولیدی و توزیعی و حتی خدمات اجتماعی در حوزۀ آسیب‌های اجتماعی وجود دارد. اغلب این تعاونی‌ها مشکل فروش دارند، تمهیدی که برای این قضیه در نظر گرفتیم این بود که با توجه به زیر ساخت‌هایی که در اختیار داریم و طبق قوانین شهرداری با دید ارائۀ خدمات به آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب در سطح محلات آمدیم به آنهایی که شرایط تولید را دارند و فضا ندارند، فضا دادیم و نیز نمایشگاه‌های دست‌‌آفرین در مناطق راه‌اندازی کردیم که تولیدکنندگان محصولاتشان را برای فروش ارائه دهند. ضمن اینکه در محلات به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌های فصلی برگزار می‌شود و بخشی از مشکل فروش به این ترتیب حل می‌شود».

او در ادامه هدف از برگزاری کلاس‌های ترویجی تعاونی را چنین عنوان کرد: «در دین ما هم روایات و احادیث زیادی دربارۀ تعاون و کار گروهی نقل شده است. علاوه بر این‌که در این زمینه در جامعۀ ما به دلیل فقدان آموزش کار گروهی ضعف جدی وجود دارد. به همین دلیل زمانی که این کار را شروع کردیم، مباحث فرهنگی مربوطه را استخراج کردیم و کلاس‌های آموزشی و ترویجی دربارۀ تعاونی برگزار کردیم».  

مدیر بخش تعاونی‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران دربارۀ دلایل اهداف این سازمان از حمایت از همایش «مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی» گفت: «ما تعاونی راه رشد و شرایط و نحوۀ شکل‌گیری و  اهدافی که مدنظر این تعاونی است را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که در حوزۀ آموزش اهداف مشترکی را دنبال می‌کنیم.  هدف ما از حمایت از این نوع فعالیت‌ها این‌ست که کار براساس تعاونی و مشارکت را ترویج می‌کند و نیز نیاز شهروندان به آموزش‌های باکیفیت است و طبق بررسی‌های ما این تعاونی نسبت به هزینه‌ای که دریافت می‌کند بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات آموزشی را ارائه می‌کند، با توجه به اینکه هدف اصلی‌مان کمک به جریلن سازی برای توسعه تعاونی‌های آموزشی بود که نیاز امروز کشور است، سازمان راغب شد بخشی از ظرفیت‌هایش  را برای کمک در اختیار بانیان این همایش قرار دهد».

او در ادامه افزود: «متاسفانه در سنوات گذشته و همین‌طور در حال حاضر تعاونی‌ها نقش ناچیزی در اقتصاد ایران داشته و دارند. جامعۀ ما آن‌طور که باید و شاید به نقش و کارایی تعاونی‌ها در اقتصاد  و اجتماع پی نبرده است. ما تا نتوانیم اهمیت کار گروهی و مشارکتی را بین مردم جا بیاندازیم و ترویج و آموزش دهیم، نمی‌توانیم به اهدافی که در نظر داریم برسیم .برنامۀ ما در سازمان این‌ست که بحث آموزش و ترویج در حوزۀ تعاونی‌ها در سطح شهر تهران را که حوزۀ مسئولیتی ماست، با قدرت و سرعت پیش ببریم.  هرچه در کار آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر پافشاری می‌کنیم و تعاونی را برای مردم توضیح می‌دهیم بیشتر راغب می‌شوند به سمت تعاونی بیایند و فکر می‌کنم اگر سه یا چهار نمونۀ موفق مانند تعاونی راه رشد که در زمینه تعاونی‌های آموزشی به الگو تبدیل شده است، معرفی کنیم بتوانیم الگوسازی انجام دهیم و مردم را تشویق کنیم در اقتصاد آموزش نقش موثرتری ایفا کرده و فعال‌تر باشند».

او در پایان گفت:«خوشحال شدم که موسسۀ شما به عنوان یکی از پیشگامان عرصۀ آموزش و تعاونی، از طریق برگزاری همایش و کارگاه آموزشی، در زمینۀ توسعه تعاونی‌های آموزشگاهی اقدام کرده است و خوشحال‌ترم که شهرداری تهران با وجودی که جزو وظایف قانونی‌اش نبوده است به مبحث تعاونی وارد شده است و توسعۀ تعاونی‌ها را جزو چشم اندازهای آیندۀ خودش قرار داده است. سازمان به نقش و اهمیت تعاونی‌ها در شهر تهران واقف است و از دستگاه‌های ذیربط درخواست می‌کنند به این حوزه وارد شوند. متاسفانه الان طوری شده که تعاونی با تعاونی مسکن و مصرف شناخته می‌شود، در صورتی که در حوزه‌های دیگر هم تعاونی‌های خوبی داریم که خوب رشد کرده اند و  بالندگی داشته‌اند و طرف اعتماد مردم بوده‌اند. من فکر می کنم اگر ما در زمینۀ نشان دادن این قضیه که تعاونی‌های خوب و با کیقیت در شهر تهران وجود دارند فعالیت کنیم، تاثیر این کار را در ده سال آینده خواهیم دید».  

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید