Performancing Metrics

مشکل مالی سد راه احیای دریاچه ارومیه | اتاق خبر
کد خبر: 383018
تاریخ انتشار: 13 آذر 1395 - 12:29
گرچه در شرایط فعلی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۴ سانتیمتر افزایش یافته اما وجود مشکلات مالی سد راه بزرگی برای احیا این دریاچه شده اکه همین مساله نیز انتقادهای متعددی را به دولت وارد کرده است.

اتاق خبر: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۴۷ است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این عدد ۱۲۷۰.۱۳ ثبت شده بود، همچنین وضعیت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۳ میلیمتر ثبت شده که این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته ۷۴ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۲ درصد کاهش داشته است.

در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل دریاچه ارومیه را می‌توان مسائل مالی دانست تا جایی‌که به‌گفته موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه بنا به کمبودهای مالی، اعتبارات برای پروژه‌ها و رفع موانع انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه به موقع پرداخت نشده و به همین دلیل لایروبی رودخانه‌ها و مرمت و بازسازی تاسیسات آبی نیز به تعویق افتاده لذا امید می‌رود تا برای اجرایی شدن حداکثرآبرسانی به پیکره آبی دریاچه ارومیه، ‌ اعتبارات مورد نیاز در ماه‌های باقیمانده سال به واحدهای اجرایی تزریق شود تا شرایط مطلوب تری برای دریاچه ارومیه فراهم شود.

به گفته وی هم اکنون شرکت‌های آب منطقه ای از محل اعتبارات داخلی خود، در حال لایروبی رودخانه‌های همجوار هستند.

همچنین عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به عدم تخصیص اعتبار برای دریاچه ارومیه، معتقد است که اگر دولت در راستای تخصیص اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه منابع ندارد، از بانک مرکزی قرض کرده و یا از منابع جدید استفاده کند و یا اگر منابع مالی در داخل ندارد، در جهت حفظ منطقه‌ شمال غرب کشور از خارج از کشور قرض بگیرد.

وی با بیان اینکه از رئیس جمهور می‌خواهم، بر روی قولی که به مردم داده‌ است، محکم بایستد و اجازه ندهد که معاونانش قول و وعده‌ی رئیس جمهور را با عنوان اینکه منابع کشور محدود است، نادیده بگیرند، گفت:احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ای غیرقابل توقف بوده و هزینه‌های آن هیچ ارتباطی با منابع درآمدی دولت ندارد، رئیس جمهور خیلی صریح بگوید که عملیات احیای دریاچه به دلایل محدودیت منابع دولتی متوقف شده است و یا اینکه اگر مصمم به احیای دریاچه هستند که یقینا چنین است، اجازه ندهد معاونانش بگویند منابع مالی نداریم.

به‌گفته کلانتری ما شرمنده‌ی دستگاه‌های اجرایی و پیمانکارانی هستیم که در جهت احیای دریاچه فعالیت می‌کنند از این رو از دولت درخواست تخصیص اعتبار برای دریاچه ارومیه داریم؛ چرا که هرگز نمی توان احیای دریاچه ارومیه را به منابع درآمدی و هزینه‌های دولت وصل کرد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه، احیای دریاچه ارومیه خواسته‌ رئیس جمهور و مردم است، بیان کرد: هرگز رئیس جمهور در این راستا دیدگاه خودر ا عوض نکرده‌ است و اگر با همان دیدگاهی که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد، به موضوع نگاه شود، قطعا هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه تأمین می شود.

کلانتری با اشاره به هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ این مبلغ به میزان ۲۰ هزار میلیارد بود که اکنون این مبلغ در حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورده شده است که خوشبختانه طی تلاش همکاران و برخلاف نظریات موجود، بعد از گذشت دو سال توانسته‌ایم دریاچه ارومیه را به مرحله تثبیت برسانیم چراکه از نظر علمی ثابت شده است که دریاچه ارومیه قابلیت احیا دارد اما اراده‌ و نقش دولت‌ها در این راستا بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه ما دریاچه ارومیه را ارزان فروختیم، تاکید کرد: بنده از سال ۱۳۸۲ هشدار خشک شدن دریاچه ارومیه را تا سال جاری میدادم اما این موضوع زودتر از سال ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، اما امروزه خوشحالیم که به این نتیجه رسیده‌ایم که دریاچه قابلیت احیا را دارد.

البته در این بین وزارت نیرو تدابیری لحاظ کرده به‌طوری‌که در راستای مصوباتی که دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۶-۹۵ در دستور کار خود دارد قرار شده تا ۸ درصد نسبت به سال‌های مبنا که در حال حاضر در سومین سال اجرای این طرح قرار داریم به صورت تجمعی تا ۲۴ درصد، مصارف را از طریق سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دهد.

بر این اساس  پیش‌بینی شده تا مصارف کشاورزی امسال نیز با شرایط بهینه تری در پایاب سدها به اجرا در آیند لذا حداقل رهاسازی آبی را که می‌توان از سدها برای احیای دریاچه ارومیه در سال آبی جاری پیش بینی کرد ۳۷۰ میلیون مترمکعب است و چنانچه شاهد بارش‌ها و روان‌آب‌های خاصی در منطقه باشیم، بدون اعمال افزایش در سایر مصارف، می‌توان میزان رها سازی از سدها را برای دریاچه، به‌طور متناسب افزایش دادعلاوه‌بر این وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است تا ۷۱۶ میلیون مترمکعب آب را برای مصارف کشاورزی از محل سدها اختصاص دهد.

با این وجود همچنان مشکلات مالی برای احیا دریاچه ارومیه پابرجا است که امید می‌رود در بودجه سال ۱۳۹۶ برای این مهم نیز تدابیری لحاظ شود و هر چه زودتر شاهد احیا کامل این دریاچه باشیم.

ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید