Performancing Metrics

هشدار کریستین مانیتور درباره بروز اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پس از تمدید تحریم‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 383089
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 11:24
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره نوشت که این اقدام می‌تواند موضوع هسته‌ای ایران را بار دیگر به یک مساله جنجالی تبدیل کند.

تحريم

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یکی از اصلی‌ترین اهداف توافق هسته‌ای که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی با ایران به آن دست یافتند، حذف اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران و متوقف کردن چیزی بود که گاهی اوقات به نظر می‌آمد گامی به سوی یک مناقشه نظامی دیگر در خاورمیانه باشد.

اکنون که تلاش‌های هسته‌ای ایران محدود شده است، این جنبه توافق هسته‌ای که منجر به رفع تحریم‌های تهران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد یک پیروزی به شمار می‌آید. اما پس از یک سال آرامش، نشانه‌ها حاکی از آن است که این چالش بین‌المللی در ماه‌های ابتدایی سال آینده (میلادی) به صحنه جهانی بازخواهد گشت.

مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه با اکثریت قاطع آراء تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران را برای یک دوره 10 ساله دیگر تمدید کرد، اقدامی که ایران پیش‌تر اعلام کرده است آن را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. برخی مقامات ایران گفته‌اند که در پاسخ به این قانون غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش خواهند داد.

رهبران هر دو حزب در کنگره آمریکا گفته‌اند که قصد دارند سال آینده تحریم‌های کنونی علیه ایران را به دلیل آزمایش‌های موشکی این کشور و سیاست‌هایش در منطقه توسعه دهند. برخی کارشناسان منطقه‌یی معتقدند که با توجه به آغاز به کار دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه و سپس شدت گرفتن رقابت‌های انتخاباتی در ایران و برگزاری انتخابات در ماه مه، کم‌تر تردیدی نسبت به بازگشت قریب الوقوع موضوع ایران در دستور کار بین‌المللی قرار دارد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا در حال پر کردن کابینه خود با منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای و تلاش‌های رییس‌جمهور اوباما برای تعامل دیپلماتیک با دشمنان قدیمی آمریکاست. شایعات انتشار یافته از تیم انتقالی ترامپ در روز پنج‌شنبه نشان دهنده احتمال انتخاب جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی به عنوان وزیر دفاع است.

ماتیس از مواضع سخت‌تر آمریکا در قبال ایران، از جمله از طریق نیروهای دریایی آمریکایی در خلیج فارس دفاع می‌کند و اوایل سال جاری (میلادی) نیز مدعی شده بود که ایران تهدیدی ماندنی علیه ثبات و آرامش در خاورمیانه است.

کریستین ساینس مانتیور در ادامه گزارش خود نوشت: هر چند تقریبا هیچ‌کس انتظار ندارد که ترامپ به محص ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه یک بحران بین‌المللی ایجاد و آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خارج کند، وی در برنامه کاری خود از 100 روز ابتدایی ریاست جمهوری‌اش هیچ اشاره‌ای به ایران یا توافق هسته‌ای نکرده است. علاوه بر این،‌ بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی در واشنگتن شامل کسانی که رییس‌جمهور منتخب آمریکا با آن‌ها مشورت می‌کند، علیه کناره‌گیری این کشور از توافق سخن گفته‌اند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید