Performancing Metrics

علی‌رغم کم آبی در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم | اتاق خبر
کد خبر: 383207
تاریخ انتشار: 14 آذر 1395 - 11:09
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان از نحوه پرداخت مطالبات خود ناراضی بودند اما این مسئله را مدنظر قراردهید که دولت پیش‌بینی نمی کرد حجم تولید گندم به 14 میلیون تن برسد تا در پرداخت‌ها با مشکل مواجه شود.

اتاق خبر: علی قنبری -معاون وزیر جهاد کشاورزی، در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران، دولت چه برنامه‌ای برای سال زراعی جاری دارد؟ ، بیان داشت: 14 میلیون تن گندم تولید شد که 11 میلیون و 500 هزار تن آن توسط دولت خریداری شد. این رکوردی در تاریخ ایران است و در تولید این محصول به خودکفایی رسیده‌ایم. حتی بیش از مصرف، گندم تولید شده است که بخشی از آن باید صادر شود یعنی به دنبال این هستیم که سه میلیون تن گندم و آرد را صادر کنیم. 

او افزود: ارزش گندم خریداری شده 14 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که دولت برای این میزان هزینه، پیش‌بینی نداشت. با توجه به اینکه مطالبات کشاورزان تمام و کمال پرداخت شده است؛ اما این کار با تاخیر مواجه شد. امیدواریم در سال آینده استمرار خودکفایی داشته باشیم و در زمینه گندم بتوانیم چشم به روی واردات ببندیم که اقتصاد مقاومتی در این حوزه محقق شود.

قنبری در پاسخ به این سوال که برای گندم مورد نیاز صنایع چه تدبیری اندیشیده شده است، بیان داشت: صنایع هر میزان گندم که بخواهند در اختیار آنها قرار می‌دهیم همچنین برای بخش تولید نان صنعتی نیز گندم کیفی را جدا کرده و به آنها تحویل می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش منابع آبی، فشار برای خودکفایی منابع آبی را تهدید می‌کند یا خیر؟  گفت: هیچ فشاری بر کشاورزان نیست آنها براساس منافع خود تولید می‌کنند. منابع آبی کاهش یافته است؛ اما سیستم‌های بهبود کشت و داشت و برداشت را اجرایی کرده‌ایم تا نیاز آب را برای تولید این محصول کاهش داده و علی رغم کاهش سطح زیر کشت با افزایش تولید مواجه شده است. سیستم‌های آبیاری تحت فشار اجرایی شده است و به کشاورزان تسهیلاتی تعلق می‌گیرد تا تولید آنها در واحد سطح افزایش یابد.

او افزود: در بخش برنج نیز سطح زیر کشت کاهش یافت اما با افزایش تولید مواجه هستیم. برنامه دولت ترویج کشت در سه استان شمالی کشور است و با توجه به اینکه نیاز به سه میلیون و 200 هزار تن برنج داریم، دو میلیون و 200 هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا محصولات کشاورزی به روسیه صادر نمی‌شود بیان داشت: برای صادرات در بخش بسته‌بندی و فرهنگ صادراتی ضعیف هستیم و باید روی این قضیه مانور دهیم.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید