Performancing Metrics

بررسی کامل کیا سول توربو ۲۰۱۷ | اتاق خبر
کد خبر: 383366
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 00:15
بالاخره پس از پشت سر گذاشتن تست ها و تنظیمات و مراسم رونمایی ، کیا سول مجهز به توربوشارژر وارد بازار شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  autoblog، کیا سول توربو همه چیزهایی که یک اتومبیل خوب باید داشته باشد را داراست؛ از قبیل فضای جادار، ظاهر شیک، راحتی و فهرست کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی. به علاوه همه اینها یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر که قبلا آزمایش خود را در کیا سراتو کوپ، هیوندای النترا اسپرت و ولستر توربو پس داده است.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

به عقیده کیا، مشتریان سول با تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه انتظار بیشتری از پیشرانه اتومبیل شان دارند. این درحالی است که درحال حاضر قدرتمندترین موتور سول ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ فوت پوند گشتاور تولید می‌کند. در کنار یک پیشرانه قدرتمندتر، یک سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز می‌تواند مشتریان سول را تا حد زیادی راضی کند و این وظیفه به عهده کیا سول توربو گذاشته شده است.

با وجود صندلی های چرمی، قسمت پایینی تخت فرمان، رینگ های ۱۸ اینچی اسپرت، تغییرات ایجاد شده در نمای جلو و عقب، نشان قرمز رنگ سول و اگزوز دوبل اما باز هم کاملا مشخص است که این کراس اوور کوچک برای مصارف روزمره تولید شده است و تمام موارد مذکور آنطور که باید و شاید هیجان را به بیننده القا نمی‌کنند.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

در واقع به نظر می‌رسد طراحان و مهندسین کیا به جز افزایش قدرت موتور دغدغه جدی دیگری نداشتند. موتور ۱٫۶ لیتری توربو قادر به تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ فوت پوند گشتاور می‌باشد. این مقدار اگرچه در مقایسه با ولستر توربو ممکن است زیاد نباشد اما در کنار موتور ۱٫۶ لیتری غیرتوربوی سول با قدرت ۱۳۰ و موتور ۲ لیتری آن با قدرت ۱۶۱ اسب بخار ارزش خود را نشان می‌دهد.

هرچند خریداران سول چندان انتظار ویژگی های اسپرت از این خودرو ندارند اما این کراس اوور حتی با موتور ۲ لیتری با وجود گشتاور مناسب در دورهای پایینی و میانی از شتاب اولیه پایینی برخوردار بوده و احساس سنگین بودن وزن خودرو برای موتور به انسان دست می‌دهد. در نمونه توربو با این مشکل روبرو نخواهید بود. در اینجا موتور توربو می‌تواند گشتاور مورد نیاز را بلافاصله تامین کرده و حداکثر میزان ۱۹۵ فوت پوند را در تمام بازه ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ در اختیار راننده قرار دهد. و برخلاف نمونه ۲ لیتری که با رسیدن به دور ۵۰۰۰ با افت گشتاور مواجه می‌شد با افزایش دور هیچ مشکلی ندارد.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

با تمام این احوالات سول توربو برای رانندگی روزمره کاملا رام و سر به زیر است. اگر احساس می‌کنید دور موتور نسبت به پدال گاز بیش از حد حساس است می‌توانید اتومبیل را از حالت اسپرت روی حالت نرمال قرار داده و رانندگی نرم تری را تجربه کنید؛ هرچند در این حالت نیز نسبت به مدل غیر توربو چابک تر است.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

در سول توربو صدای موتور نیز نسبت به نمونه های عادی گوش نواز تر است. موتور ۲ لیتری و ۱٫۶ لیتری غیرتوربو بیشتر صدایی همانند بیشتر اتومبیل های اقتصادی دارند. صدایی زیر و یکنواخت و در موتور ۱٫۶ لیتری حتی در بزرگراه ها و سرعت های بالا نیز صدای موتور افزایش چندانی نمی‌یابد. اما در سول توربو به ویژه به لطف وجود سیستم اگزوز اسپرت صدای جذاب تری به گوش می‌رسد. هرچند مانند فیات ۵۰۰ آبارث نیست اما چیزی بین اتومبیل های اسپرت و اقتصادی می‌باشد.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

با وجود اینکه پیشرانه توربو امتیازات خود را دارد اما یکی از جذابیت های عمده در کیا سول توربو استفاده از گیربکس ۷ دنده دوکلاچه است که جایگزین گیربکس ۶ دنده در نمونه ۲ لیتری شده است. گیربکس ۶ دنده عملکرد خوبی داشت اما این گیربکس ۷ دنده جدید به مراتب بهتر است؛ به ویژه آنکه دوکلاچه بودن آن موجب شده تعویض دنده ها نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی روان تر صورت گیرد. با این وجود در اینجا نیز نباید انتظار گیربکس DCT بکار رفته در فولکس یا آئودی را داشته باشید.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

وجود چنین گیربکسی با ویژگی های مذکور در یک اتومبیل عادی شاید حسن بزرگی محسوب شود اما قطعا مشتریانی که اقدام به خرید نسخه توربوی سول می‌کنند به دنبال هیجان رانندگی بوده و بخش عمده ای از این هیجان در تعویض دنده ها یافت می‌شود. چیزی که گیربکس دوکلاچه سول توربو از آن بی بهره بوده و جای خالی حالت دستی و تعویض دنده با پدال های پشت فرمان در آن کاملا احساس می‌شود.

البته این گیربکس در کنار افزایش قدرت خودرو مزیت دیگری هم دارد و آن کمک به کاهش مصرف سوخت می‌باشد. کیا سول توربو در شهر مصرفی معادل ۹ و در جاده ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر دارد که هر دو حالت از مصرف موتورهای تنفس طبیعی بهتر هستند. بنابراین حتی اگر به دنبال گزینه اقتصادی تر هم می‌گردید باز کیا سول توربو انتخاب بهتری است.

کیا سول کماکان در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود. تا قبل از عرضه نسخه توربو دو تیپ مجهز تر برای موتور ۲ لیتری قابل سفارش بود اما اکنون تیپ فول فقط برای سول توربو عرضه می‌شود که قیمت خودرو در این تیپ تا ۲۲۶۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

کیا سول توربو 2017

کیا سول توربو ۲۰۱۷

رقبای اصلی کیا سول توربو عبارتند از نیسان جوک، مزدا CX-3، فیات ۵۰۰X و هوندا HR-V و البته فورد فوکوس پنج درب و شورلت کروز را نیز می‌تواند جزو رقبای بالقوه محسوب کرد. سول با پیشرانه توربوی ۲۰۱ اسبی خود از تقریبا از تمام فهرست مذکور (به جز نیسان جوک نیسمو RS) پیشی می‌گیرد و با این وجود قیمت آن هنوز از بسیاری از اتومبیل های یاد شده کمتر است.

بسیاری از دوستداران کیا مدت ها بود منتظر نسخه قدرتمندتر سول بودند. هرچند این کراس اوور کوچک کاستی هایی دارد اما برای کسانی که هیجان، رانندگی روزمره و اقتصادی را با هم می‌خواهند کیا سول توربو قطعا انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.

منبع : اخبار خودرو

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید