Performancing Metrics

راه اندازی اتاق فکر فعالان بخش خصوصی و دولتی | اتاق خبر
کد خبر: 383583
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 13:55
در نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران مطرح شد
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش بخش خصوصی را در توسعه صنعت گردشگری غیر قابل انکار دانست.

به گزارش اتاق خبر، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران در آغاز جلسه با عرض تبریک خدمت زهرا احمد پور انتساب به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امیدواریم که با حضور ایشان فضایی جدید برای برقراری تعامل میان اتاق بازرگانی و این سازمان ایجاد شود.

محسن مهر علیزاده با عنوان اینکه این جلسه به منظور ارائه راهکار برای توسعه صنایع گردشگری وایجاد تعامل میان بخش خصوصی و دولت برگزار می شود گفت: همواره بخش خصوصی آمادگی خود را اعلام کرده است که در شرایطی که فضا برای حضور آن ها آماده باشد می توان از تمام ظرفیت های این فعالان بهره مند شد.

در ادامه جلسه نائب رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی تلاش می کند که نقش موثری در توسعه صنعت گردشگری داشته باشد.

مهدی جهانگیری تصریح کرد: باید انتظارات خود را از بخش خصوصی بالا ببریم و دولت از آن به عنوان بازویی برای فعالیت های اجرایی خود بکارگیرد.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه پس از برجام روابط خارجی رونق یافته است می توان فضا را برای توسعه صنعت گردشگری مهیا کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه این حوزه در سال گذشته بیش از 8 میلیارد دلار درآمد زایی داشته است توضیح داد: این حجم از کسب درآمد بدون حمایت دولت بوده و برای اینکه وابستگی درآمدهای نفتی کاهش یابد می توان ظرفیت های این بخش را افزایش داد.

وی گفت: متاسفانه با نگاه کاسب کارانه ای که شهرداری نسبت به فعالان بخش گردشگری دارد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این حوزه موفق باشد بلکه روز به روز موجب تضعیف آن می شود.

در ادامه جلسه طی گزارشی که از وضعیت صنعت گردشگری ارائه گردید به سهم 10 در صدی این صنعت در تولید ناخالص اشاره شد همچنین در این گزارش به چالش ها و راهکارهای موجود برای رونق این حوزه اختصاص پرداخته شد.

چالش مطرح شده عبارت است ازنبود برنامه ملی توسعه گردشگری کشور که با ایجاد بستر مناب برای حضور تمام ذی نفعان این صنعت به شکل همسو و با دولت می توانیم این مسئله را مدیریت کنیم. همچنین متنوع کردن بخش گردشگری و حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این راستا از جمله اقدامات موثر برای رفع این مشکل است.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه نبود امکانات مناسب برای گردشگران خارجی از مشکلات اصلی این حوزه است گفت: دولت هیچگاه جایگاه مشخصی برای صنعت گردشگری قائل نشده و این در حالی است که این بخش می تواند جایگزینی  برای درآمدهای نفتی باشد.

علیرضا خائف در خصوص تعطیلات آخر هفته تتوضیح داد: بیش از 3 سال است که ما به دنبال انتقال تعطیلات آخر هفته به روزهای جمعه و شنبه هستیم که در این راستا برخی سازمان ها مانند آموزش و پرورش مخالف کرده اند اما امید است که با ایجاد کارگروهی به منظور بررسی این مسئله تجدید نظری صورت گیرد.

محمود نجفی عرب در ادامه با اعلام اینکه مشکلی که بر سرراه فعالییت های صنعت گردش موجود است بحث عدم همکاری دستگاه های مرتبط دراین صنعت می باشد که موجب سنگ اندازی در این مسیر می شود.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ماجرایی که روز قبل در فرودگاه شیراز اتفاق افتاد گفت: متاسفانه مسائلی مشابه با این امر بسیار در کشور ما رخ می دهد لذا باید به دنبال اصلاح عملکرد فعالیت های بخش گردشگری در تمام بخش ها باشیم .

رییس جامعه تورگردانان با تاکید بر اینکه می توانیم با نگرش  و کوچک کردن مشکلات طی برنامه های بلند مدت آن ها را مدیریت کرد گفت: این واقعیت وجود دارد که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم وضعیت گردشگری در کشور بهتر شده.

ابراهیم پورهمچنین تاکید کرد: به دلیل امنیتی که ایران نسبت به سایر کشور های منطقه وجود دارد می توانیم این صنعت را توسعه دهیم .

نائب رییس اتحادیه هتلداران استان تهران در ادامه اظهار داشت: تقسیم ایام سفر می تواند نقش موثری در رونق صنعت گردشگری در تمام فصول و ایام  سال داشته باشد که به منظور تحقق این امر باید سازمان های مختلف هماهنگ و همسو عمل کنند.

در ادامه این نشست  معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه طی 20 سال اخیر دو برنامه ملی توسعه در نظر گرفته شده است گفت: متاسفانه به دلیل این که نیازهای اصلی راهبردی را در این خصوص مورد توجه قرار داده نشده نتوانسته موفق باشد.

مرتضی رحمانی موحد در خصوص بحث تعطیلات گفت: جزو زیر ساخت های اصلی صنعت گردشگری ایجاد تنوع در ایام تعطیل و همچنین انتقال تعطیلات آخر هفته به روزهای جمعه و شنبه است که در حال حاضر در دستور کار و بررسی قرار دارد.

در پایان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اظهار خرسندی از حضور در میان فعالان صنعت گردشگری گفت: اگر چه بسیاری از این مسائل که مطرح می شود در دستور کار اصلاحی دولت قرار دارد اما می توان با ایجاد فرصت های از این نوع به برنامه های هماهنگ و همسو برای توسعه این صنعت دست یافت.

زهرا پور احمد با اشاره به اینکه کشور ما به دلیل تنوع آب و هوایی ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری دارد گفت: لازم است که این ظرفیت ها شناسایی شود تا با برنامه های مدون و همکاری بخش خصوصی به بهره برداری برسد.

 وی با تاکید بر اینکه لازم است دولت برای کاهش وابستگی به نفت و صنایع وابسته به آن به گردشگری توجه داشته باشد گفت: خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این قابلیت را دارد تا به توسعه این صنعت کمک کند.

پور احمدی همچنین اظهار داشت : اتاق فکری در شرف ایجاد است که ما از اتاق بازرگانی درخواست می کنیم که چند نماینده از فعالان این حوزه را برای حضور در این تشکل معرفی کند تا با تعامل بیشتر این صنعت را توسعه دهیم.

95103ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید