Performancing Metrics

آزادی متهمان سانحه قطار به قید ضمانت / تکذیب خبر اعلام قطعی مقصران از سوی راه‌آهن | اتاق خبر
کد خبر: 383995
تاریخ انتشار: 20 آذر 1395 - 11:24
مدیرکل راه آهن شمال‌شرق ۱ اعلام کرد:
مدیرکل راه آهن شمال‌شرق ۱ از آزادی متهمان سانحه قطار در هفت‌خوان دامغان به قید ضمانت خبر داد.

اتاق خبر: حمید در باغ عنبران عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: چند نفر از پرسنل راه‌آهن که به دنبال سانحه اخیر با حکم دادستانی دستگیر شده بودند، براساس قوانین با ضمانت و وثیقه‌ای که راه آهن شمال‌شرق گذاشته امروز آزاد می‌شوند.

وی اعلام اسامی قطعی مقصران سانحه قطار سمنان از سوی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن که امروز در رسانه‌های کشور منعکس شد را تکذیب کرد و افزود: اینکه گفته شده خطای انسانی، نقص فنی و صعب‌العبور بودن مسیر سه عامل اصلی بروز سانحه تلخ ۵ آذر بوده صحت نداشته و تنها در حد گمانه‌زنی است.

مدیرکل راه آهن شمالشرق ۱ با بیان اینکه کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن تاکنون اسمی از مقصران این سانحه نبرده است، اضافه کرد: هنوز بررسی‌ها در خصوص این سانحه تلخ تکمیل نشده و اعلام مقصران تا پیش از اتمام تحقیقات، غیرقانونی و نادرست است.

در باغ عنبران هرگونه اظهارنظر قطعی و کارشناسانه در خصوص مقصران این سانحه که به مرگ بیش از ۴۵ نفر از هموطنان مان انجامید را منوط به تکمیل بررسی‌های کارشناسانه دانست و گفت: انتظار می‌رود که رسانه‌ها از درج اخبار از مراجع غیرمسئول و گمانه‌زنی در این مورد اجتناب کنند.

وی با رد این شایعه که آموزش‌های فنی به پرسنل راه آهن شمال‌شرق در چند ماه منتهی به حادثه اخیر برگزار نشده است، افزود: این یک ادعا و خبر کذب است و همه دوره‌های آموزشی به‌روز در موعد مقرر برگزار شده است و عوامل مرتبط در آن حضور یافته‌اند.

مدیرکل راه‌آهن شمالشرق ۱ با بیان اینکه صد در صد دوره‌های آموزشی مرتبط با مرکز کنترل ترافیک نیز برگزار شده است، تصریح کرد: آموزش‌ها در این بخش با توجه به اهمیت آن همواره به طور جدی دنبال شده است.

وی با بیان اینکه کلیه دوره‌های آموزشی در راه آهن شمال‌شرق به صورت به‌روز برگزار شده است، گفت: مرکز آموزشی راه‌آهن شمال‌شرق از بخش‌های فعال در این منطقه است و چه در چندماه گذشته و چه در حال حاضر همه دوره‌های آموزشی، به‌روز و به‌موقع برگزار شده و همچنان نیز برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با تشریح نحوه ارائه آموزش‌ها در این منطقه از راه آهن کشورمان اظهار کرد: آموزش‌ها در راه‌آهن از تنوع زیادی برخوردار بوده و از سوی چند مرجع برگزار می‌شود که مرکز آموزش و تحقیقات راه‌آهن، آموزش‌های منطقه‌ای که از سوی خود راه آهن شمال‌شرق ارائه می‌شود و آموزش‌هایی که از سوی ماموران ارشد و مدرسان کاردان و مجرب اداره کل، برنامه‌ریزی و ارائه می‌شود از آن جمله است. علاوه بر همه اینها آموزگار لوکوموتیورانان هم به صورت هفتگی هشت ساعت به لوکوموتیورانان آموزش ارائه می‌دهد.

در باغ عنبران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه گفته می‌شود که سیستم CTC شمال‌شرق در چند ماه اخیر چندین بار دچار خطاهایی شده است، گفت: همه این موضوعات در اداره کل ایمنی و نظارت راه‌آهن کشور در حال بررسی کارشناسانه است و ترجیح می‌دهیم تا اعلام نظر این مرجع قانونی در این مورد خاص اعلام نظری نکنیم.

وی همچنین با رد شایعه عدم استراحت کافی از سوی راننده قطار تبریز - مشهد گفت: مقررات راه‌آهن در خصوص استراحت عوامل سیر و از جمله لوکوموتیورانان کاملا کارشناسانه است و به هیچ عنوان به عوامل اصلی سیر اجازه نمی‌دهد که در زمان سیر قطار به استراحت بپردازند یا در حین خواب‌آلودگی سکان هدایت خط را در دست داشته باشند؛ لذا این اظهارات صحت ندارد.

مدیرکل راه آهن شمال‌شرق همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص صحت نبود تجهیزات مرتبط با ایمنی و شرایط اضطراری در قطارهای سانحه‌دیده از جمله کپسول آتش‌نشانی، چکش و ... گفت: گزارش‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان ذیربط حکایت از آن دارد که قطارها از جمله دو قطار سانحه‌دیده هر دو مجهز به کپسول آتش‌نشانی بوده‌اند و از قضا در سانحه آتش‌سوزی هفت‌خوان نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی واگن‌ها عمری بیش از ۴۰ سال دارند، ادامه داد: اگر چه وجود چکش برای اسفاده در شرایط اضطراری در حیطه وظایف بنده نیست اما به‌شخصه در قطارهایی از نوع نور و غزال و سالن‌ها و واگن‌های جدید، این چکش تعبیه‌شده را مشاهده کرده‌ام. در خصوص واگن‌هایی که چندین دهه مورد اسفاده قرار گرفته‌اند و ساخت برخی از آنها به ۴۰ سال پیش بمی‌گردد اطلاع دقیقی ندارم و ممکن است این وسائل تعبیه نشده باشند.

منبع: ایسنا

95103

نظرات
ADS
ADS
پربازدید