Performancing Metrics

قرارداد با بوئینگ امضا شد | اتاق خبر
کد خبر: 384373
تاریخ انتشار: 21 آذر 1395 - 12:39
قرارداد خرید هواپیماهای جدید از بویینگ پس از 37سال تحریم، به امضا رسید.

اتاق  خبر: علی رغم فضایی که برخی رسانه‌ها در خصوص نتیجه بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ ایجاد کرده بودند؛ قرارداد خرید هواپیماهای «نو» از بویینگ بین ایران ایر و این کمپانی به امضا رسید.

طبق توافق هایی که پیش از این بین بویینگ و ایران ایر شده بود؛ قرار بر این بود که  قرارداد 25 میلیارد دلاری برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری بویینگ منعقد شود.

 لازم به ذکر است این قرارداد شامل هواپیماهای MAX-737  ، 777-300  و  666 X می‌باشد.

قرارداد بویینگ و ایران ایر در حالی منعقد می شود که بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت مدعی بودند؛ برجام نمی تواند کارکردی برای خرید هواپیماهای نو داشته باشد و با  بر سر کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید دولت آمریکا، خرید هواپیما از آمریکا را منتفی می‌دانستند.

هر چند که به نظر می رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بویینگ به سرانجام برسد و قطعی شود اما پیشتازی بویینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت های بزرگ دنیا است و این شرکت‌های بزرگ جهانی در رقابت برای دست یافتن به بازار ایران هستند.

مهر ماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های ایرباس و بویینگ داد. طبق این مجوز قرار است که بویینگ 100 فروند هواپیما و ایرباس 118 فروند هواپیمای نو به ایران‌ایر (شرکت هواپیمایی ملی ایران) به صورت غیر نقدی و لیزینگ بفروشد. گفته می شود؛ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به زودی قطعی خواهد شد.  

چندی پیش فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ توافق‌ها با موسسات مالی خارجی برای خرید 77 فروند هواپیمای جدید به صورت لیزینگ انجام شده است.

همچنین فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر چندی پیش به ایلنا خبر داده بود که اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران در مذاکرات برای خرید هواپیما است.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید