Performancing Metrics

بازگشت سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور در اولویت باشد | اتاق خبر
کد خبر: 384374
تاریخ انتشار: 21 آذر 1395 - 13:48
فاطمه مقیمی در گفت وگو با اتاق خبر:
سیده فاطمه مقیمی معتقد است که بازگشت سرمایه ی ایرانی های مقیم در خارج از کشور می تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش موثری ایفا کند.

اتاق خبر-فاطمه نبی پور: سیده فاطمه مقیمی عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بازگشت سرمایه ی ایرانی های مقیم خارج کشور می تواند در توسعه اقتصاد کشور نقش موثری ایفا کند. در ادامه گفت و گوی اتاق خبر را با وی در خصوص اهمیت جذب سرمایه گذارخارجی را می خوانید.

به نظر شما ضرورت ورود سرمایه گذاری خارجی برای توسعه اقتصاد ایران تا چه حد است و چه بستر هایی برای جذب این منابع مالی مورد نیاز است؟

به نظر می رسد بخشی از راه حل این مسائل به این باز می گردد که زیرساخت های قانونی داشته باشیم. به عنوان مثال هنگامی که اعلام می شود در حوزه یکی از صنایع سرمایه گذاری اتفاق می افتد لازم است که صراحت قانونی وجود داشته باشد تا سرمایه گذار خارجی مجاز باشد به راحتی سرمایه خود را از کشور خارج کند برای تحقق این امر گفته شد که با مجوز وزیر محترم اقتصاد این مسئله ممکن است اما این کافی نیست تا سرمایه گذار خارجی بدون مدون بودن قوانین ریسک سرمایه گذاری را بپذیرد.

موضوع بعدی وجود زیرساخت ابزاری به غیر از زیرساخت های قاونی است. وقتی به توسعه صنعت گردشگری تاکید می شود باید به گسترش بخش های ناوگانی و ناوبری بپردازیم. یک گردشگر وقتی به ایران وارد می شود به اولین مسئله ای که توجه قرار می کند وجود سیستم های جابه جایی قابل اعتماد است یعنی اگر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما وجود دارد باید به شکلی تعبیه شوند تا از نظر امنیتی تضمین شده باشد و یا بحث هتل ها ، اگر چه از نظر تعداد هتل ها افزایش یافته اما کفایت نمی کند.

اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و برای جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری مشترک چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟

هنگامی که گفته می شود بخش خصوصی باید بزرگتر شود به این معنی است که باید ابزار های بیشتری در اختیار این بخش قرار بگیرد تا توان اعمال و اجرای برنامه های خود را داشته باشد. لذا لازم است سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی شکل بگیرد اگر چه رکود حاکم بر اقتصاد فعالیت این گروه از فعالان اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است اما به نظر می رسد به تدریج این بخش باید به دنبال آن باشد که خود را برای حضور پررنگ آماده کند. جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند به شکل مشارکت در سرمایه گذاری باشد و این امر خود نیاز مند توانمد شدن بخش خصوصی است. نکته ای که لازم به ذکر می باشد این است که لزوما سرمایه گذار خارجی، فرد خارجی نیست بلکه ممکن است سرمایه داران ایرانی باشند که در خارج از کشور هستند بنابراین ورود این سرمایه گذاران منجر به بازگشت سرمایه به اقتصاد کشور می شود.

با توجه به اینکه در هفته گذشته دولت لایحه بودجه 96 را تقدیم مجلس کرد به نظر شما بخش خصوصی چگونه می تواند در افزایش  درآمدهای دولت نقش داشته باشد؟

از آن جا که بخشی از درآمد دولت از طریق دریافت مالیات است این امر وقتی محقق می شود که گردش کار به صورتی باشد که فعالان بخش خصوصی مالیات عملکرد خود را به راحتی پرداخت کند. لذا این قوه اجرایی می تواند با تسهیل و توسعه فعالیت بخش خصوصی شرایط را برای افزایش درآمد آن ها ایجاد کند در صورت تحقق این امر میزان مالیات های پرداختی افزایش یافته و به تبع آن درآمد دولت نیز بیشتر می شود.

95103ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید