Performancing Metrics

اجرای حقوق شهروندی پایه خوبی برای پایداری امنیت کشور است | اتاق خبر
کد خبر: 385484
تاریخ انتشار: 30 آذر 1395 - 12:04
رئیس جمهور:
رئیس جمهور تاکید کرد: اجرای حقوق شهروندی به نفع همه است و پایه خوبی برای پایداری امنیت کشور به حساب می‌آید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی که صبح امروز (دوشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه اسلام و حکومت اسلامی به جز حکومت قانون نیست اظهارکرد: بزرگ‌ترین امتیاز حکومت پیامبر اسلام حکومت قانون بود و پیامبر به عنوان بالاترین مقام فرستاده خدا حق نداشت ذره‌ای از قانون الهی تخلف کند.

وی با اشاره به اینکه بیان قرآن مجید در مورد پیامبر کاملا روشن است و حتی پیامبر موظف به اجرای احکام الهی است گفت: مطابق اسلام هیچ کس از قانون مستثنی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم، یعنی همه اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه ما از انقلاب اسلامی به دنبال حکومت عدل محمدی و علوی بودیم تصریح کرد: ما قضاوتی همچون قضاوت مولایمان امیرالمومنین را می‌خواهیم و مردم ما این مسیر را ادامه می‌دهند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی تمام نشده است، چون اگر تمام شده بود امروز شرایط بهتری را بر همه قوای حاکم این سرزمین می‌دیدیدم خاطر نشان کرد: تا زمانی که تبعیض، فساد و گردنکشی وجود دارد انقلاب تمام نشده است. ما باید به روزی برسیم که شاهد مدینه پیامبر و حکومت عدل اسلام در سراسر این سرزمین باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه یکی از وعده‌هایم به ملت ایران تدوین حقوق شهروندی بود گفت: به مردم وعده‌های دیگری هم داده بودم از جمله حقوق جوانان، حقوق بانوان، حقوق اقلیت‌های دینی، مذهبی و اقوام و غیره که تا آخرین روز مسئولیتم پای وعده‌هایم خواهم ایستاد.

وی با بیان اینکه به مردم وعده داده بودم اقتصاد ایران را نجات دهم افزود: امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم شاهد تورم تک رقمی هستند و رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته ۷. ۴ است.

وی ادامه داد: از تابستان امسال در مقایسه با پارسال شاهد اشتغال خالص بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کشور هستیم.

روحانی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ رشد اقتصادی منفی ۶. ۸ بوده و تورم ۴۵ درصد بوده است، گفت: در پنج ساله ۸۵ تا ۹۰ اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه وعده من به مردم این بود که اقتصاد کشور را از سرآشیبی سقوط نجات دهم تصریح کرد: به مردم گفتم همانطور که سانتریفیوژها می‌چرخد کارخانه‌ها هم به حرکت خود ادامه خواهند داد و در ۸ ماهه اول امسال در همین راستا بیش از ۱۵۶۰۰ کارگاه متوسط کوچک با تسهیلات بانکی بالای ۱۱ هزار میلیارد تومان فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه چرخ کارخانه‌های داخلی و کارخانه‌های مشترک با کمپانی‌های خارجی به حرکت در آمده است، تصریح کرد: اسفند امسال اولین خودروی مشترک ایران و فرانسه که ۳۰ درصد از آن صادراتی است به نمایش در می‌آید.

روحانی گفت: در گذشته تنها سانتریفیوژها (IR1) فعال بود و امروز (IR8) به حرکت درآمده است که سانتریفیوژها پیشرفته است.

وی با بیان اینکه فرمان شروع فعالیت پیشران هسته‌ای به عنوان حرکت بزرگ در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای از طرف رئیس جمهور صادر شده است، اظهار کرد: دیروز اعلام کردم که در ساخت پیشران هسته‌ای باید آژانس بین المللی انرژی اتمی به ما کمک کنند و به زودی پیشران هسته‌ای هم به حرکت در خواهد آمد.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه به نهایی شدن منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: امروز یکی از وعده‌های مهمی که به مردم داده‌ام جامه عمل پوشانده می‌شود که آرزوهای دیرینه‌ام نیز است؛ چرا که امروز منشور حقوق شهروندی در آذر ماه، ربیع الموعود، ماه رحمت، علم، آزادی بیان و قانون اساسی رونمایی می‌شود.

روحانی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی راه را برای اجرایی کردن قانون اساسی تسهیل می‌کند، خاطر نشان کرد: منشور حقوق شهروندی قانون موضوعه کشور نیست اما تضادی با قوانین موضوعه کشور ندارد.

وی با اشاره به اینکه در اصل ۱۱۳ قانون اساسی به رئیس جمهور دستور می‌دهد مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده بگیرد، گفت: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است چون تنها فردی در کشور است که با رای عموم مردم در سطح ملی انتخاب می‌شود و چه وظیفه سخت و سنگینی را بر عهده دارد؛ در حالی که برخی افراد حتی تحمل شنیدن برخی اصول قانون اساسی را ندارند؛ از جمله فصل سوم قانون اساسی و به خصوص مواد ۱۹ تا ۴۲ که در مورد حقوق ملت است که باید از برخی افراد قایمش کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهور قسم یاد می‌کند که حامی حقوق ملت باشد اظهارکرد: قانون اساسی به رئیس جمهور اختیار می‌دهد با مشورت وزیران برای دولت برنامه و خط مش تعیین کند و در این راستا منشور حقوق شهروندی در واقع برنامه و خط مش دولت یازدهم است و امروز دولت با رونمایی از این منشور می‌خواهد عزم خود را برای اجرای حقوق شهروندی به نمایش بگذارد.

روحانی با بیان اینکه دولت در تمام مراحل فعالیت خود، اجرای قانون را اولویت کار خود قرار داده است افزود: تدوین منشور حقوق شهروندی را در صد روزه اول فعالیت دولت انجام دادیم و در سه سال گذشته در حال بررسی و کارشناسی‌های لازم توسط حقوقدانان کشور بود. البته به این معنا نیست که منشور حقوق شهروندی با ۱۲۰ ماده بدون اشکال است، بلکه حقوق شهروندی نیز به مرور زمان تکامل پیدا می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام کارمندان قوه مجریه خود را موظف به اجرای تک تک مواد منشور حقوقش شهروندی می‌دانیم گفت: منشور حقوق شهروندی برای دولت الزام آور است. چرا که این منشور به مثابه خط مشی دولت یازدهم توسط رئیس جمهور اعلام می‌شود و همه کارمندان دولت از سراسر کشور موظف به اجرای آن هستند.

روحانی گفت: منشور حقوق شهروندی مقتبس از قانون اساسی است، پس باید در عمل مورد اجرای همگان قرار گیرد. لذا از دو قوه دیگر و سایر ارکان و نهادهای کشور درخواست داریم که در اجرای حقوق شهروندی به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای حقوق شهروندی به نفع همه است و پایه خوبی برای پایداری امنیت کشور به حساب می‌آید، تصریح کرد: حقوق شهروندی پایه مناسبی برای وحدت ملی، انسجام و پایه اصلی توسعه کشور است و طنین ندای ملت ایران در برابر برخی از کشورهای غربی خواهد بود، که ادعا می‌کنند در حقوق بشر از ملت‌های جهان سوم پیشی گرفته‌اند.

روحانی گفت: منشور حقوق شهروندی به دنیا اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که از تمام ویژگی‌های حقوقی نوین دنیای امروز در چارچوب فرهنگ اسلامی ایرانی به خوبی استفاده کند.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در مرحله اول دانستی است، یعنی همه باید از حقوق خود آگاه شوند، خاطر نشان کرد: پس از آنکه از حقوق خود آگاه شدیم باید مطالبه کنیم، یعنی در مرحله بعد حقوق شهروندی خواستنی است و باید از همه مسئولان در کشور مطالبه شود و در مراحل بعدی نیز اجرایی و عملیاتی گردد.

رئیس جمهور با اشاره به تاکید قرآن و رعایت قسط و عدل در جوامع اسلامی گفت: قرآن به ما دستور عدل و قسط و احسان و نیکوکاری داده است، به طوری که دستور داده است حتی اگر مجموع عبادت بازداشته شدید حق ندارید ظلم کرده و به کسی تعدی کنید.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه بند ششم فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) را قرائت کرد و گفت: امیدواریم گاهی صدا و سیما و روزنامه‌ها بیانات امام (ره) را پخش کنند، چرا که ما پیرو این امام هستیم و راه انقلاب اسلامی راه امام، راه مقام معظم رهبری، عدالت، اخلاق و سیره پیامبر است.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید