Performancing Metrics

بیماری‌های غیر واگیر عامل ۷۶ درصد مرگ‌ها در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 385852
تاریخ انتشار: 6 دی 1395 - 00:31
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت

‌معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های سیستم معاونت بهداشت وزارت بهداشت با توجه به تغییر سیمای بیماری‌ها بیشتر در جهت پیشگیری، شناسایی و کنترل هشت عامل خطر شامل چهار عامل رفتاری تغذیه، مصرف الکل، دخانیات و کم‌تحرکی و نیز چهار عامل بیولوژیک شامل فشارخون، قند خون، چربی و اضافه‌وزن و چاقی است که عامل اصلی اکثر مرگ‌ومیرها در ایران و همچنین استان هرمزگان است.

‌به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ‌دکتر علی‌اکبر سیاری ظهر امروز در نشستی خبری در بندرعباس، با بیان اینکه معضل امروز ما بیماری‌های غیر واگیر است که موجب مرگ زودرس می‌شود، گفت: در این خصوص سازمان بهداشت جهانی ۱۴ شاخص را تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در چهار شهرستان پایلوت شده است، گفت: آموزش نیروها انجام و بسته خدمت لازم تعریف‌ شده است. بنابراین‌ این برنامه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بهداشت باید عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع بیماری‌ها، تغذیه ناسالم و رفتار تغذیه‌ای نامناسب است، افزود: مردم ایران روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک مصرف می‌کنند که این رقم باید ۵ گرم برای افراد زیر ۵۰ سال و ۳ گرم برای افراد بالای ۵۰ سال در روز باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: مردم ایران ۳۱۰ گرم مصرف سرانه نان دارند که فقط از همین طریق روزانه ۵-۶ گرم نمک می‌خورند که البته در هرمزگان سرانه مصرف نان لواش که میزان بیشتری نمک دارد، بالا است.

وی بیان کرد: نمک زیاد موجب افزایش فشارخون می‌شود که این بیماری سالانه ۲۵ میلیون نفر در جهان را می‌کشد. ۸۳ هزار مرگ سالانه در ایران مرتبط با فشارخون است و ۱۰ میلیون ایرانی فشارخون دارند.

سیاری گفت: مصرف بیش‌ازحد نمک همچنین موجب بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و سرطان‌ها می‌شود. نمک در پنیر، فست فودها، تنقلات و آجیل‌های شور بیشتر وجود دارد.

وی در خصوص مصرف روغن در ایران تصریح کرد: سرانه مصرف روغن در کشور ۴۶ گرم است که باید ۳۵ گرم باشد. ترکیب روغن‌ها مهم است. برخی روغن‌ها مثل روغن جامد اسید چرب ترانس زیادی دارند که ضرر دارد. همچنین برخی روغن‌ها اسید چرب اشباع دارند که در عروق رسوب‌ کرده و موجب بیماری‌های قلبی می‌شود.

 سیاری افزود: باید اسید چرب ترانس را صفر کنیم و اسید چرب اشباع را تا می‌توانیم کم کنیم. این اسیدهای چرب موجب چاقی، سرطان‌ها و سکته‌ها می‌شوند.

وی در خصوص مصرف قند خاطرنشان کرد: مصرف سرانه قند ۶۶ گرم است و در ایران ثابت‌ شده که بیشترین میزان قند از مصرف نوشابه‌های گازدار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: اگر کسی روزانه ۳۰۰ میلی‌گرم نوشابه بخورد در عرض یک سال ۷ کیلو اضافه‌ وزن پیدا می‌کند. در ایران در عرض ۱۰ سال اضافه‌ وزن کودکان ۲ برابر شده است. ۵۰ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ سال دچار اضافه‌ وزن هستند و علل آن تغذیه ناسالم، کم‌تحرکی و عوامل ژنتیکی است.

سیاری عنوان کرد: افراد باید روزانه حداکثر ۲۵ گرم شکر مصرف کنند، ولی تنها یک آبمیوه صنعتی ۲۵ گرم شکر دارد. بنابراین نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی سلامت و کاهش مصرف این مواد بسیار مهم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت اهمیت مصرف میوه و سبزی را مورداشاره قرارداد و افزود: میوه از  کلسترول بالا جلوگیری می‌کند و در تنظیم وزن بدن نقش دارد. مصرف میوه و سبزی‌ها در کشور پایین است و این میزان در هرمزگان از سرانه کشوری کمتر است که باید به‌ منظور کاهش بیماری‌های غیر واگیر به این مهم توجه شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه‌های سیستم معاونت بهداشت وزارت بهداشت با توجه به تغییر سیمای بیماری‌ها بیشتر در جهت پیشگیری، شناسایی و کنترل هشت عامل خطر شامل چهار عامل رفتاری تغذیه سالم، مصرف الکل، دخانیات و کم‌تحرکی و نیز چهار عامل بیولوژیک شامل فشارخون، قند خون، چربی و اضافه‌ وزن و چاقی است که عامل اصلی اکثر مرگ‌ومیرها در ایران و همچنین استان هرمزگان است.

وی اظهار کرد: اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در درازمدت امکان‌پذیر است و بر اساس اولویت‌بندی‌های حوزه بهداشت، گام اول تامین نیرو و کادر پزشکی و تجهیزات در روستاها و مناطق حاشیه‌نشین، مرحله دوم شهرهای کوچکی که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند و در نهایت فعال کردن خدمات سلامت در سطح کل کشور است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در برخی شاخص‌ها همچون کاهش مرگ‌های زودرس، کاهش مرگ مادران و کودکان، کنترل بیماری‌های عفونی گرمسیری و قابل‌ کنترل توسط واکسن، آنمی فقر آهن و بهبود تغذیه نیز رتبه‌های خوبی داریم.

وی افزود: آنمی فقر آهن در خانم‌های باردار در ایران ۱۴ درصد، در آمریکا ۱۷ درصد، در فرانسه ۲۵ درصد و در ترکیه ۳۰ درصد است. این موفقیت با برنامه غنی‌سازی آرد با آهن که از سال ۷۶ در کشور شروع شد، به‌دست‌آمده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص چهار چالش پیش روی نظام سلامت گفت: بیماری‌های مزمن غیر واگیر که باعث مرگ سالانه ۳۸ میلیون نفر در جهان می‌شود و ۷۶ درصد مرگ‌ومیرها در ایران ناشی از آن است یکی از این چالش‌هاست. افزایش چاقی، افزایش مصرف مواد دخانی و ایدز سه چالش دیگر هستند.

 سیاری اظهار کرد: در طرح تحول به این چالش‌ها پرداختیم و با ۱۵ برنامه و ۱۰ پروژه پشتیبان زمینه رسیدگی به آن‌ها فراهم شد. اولویت اول ما روستاییان بودند با جمعیت کم و مردم محروم که یک هزار و ۹۵۵ خانه بهداشت جدید در روستاها ساخته شد.

وی افزود: ۳۴۴ مرکز بهداشتی جدید در روستاها احداث‌ شده و تعداد پزشکان در مناطق محروم به شش هزار و ۷۰۰ نفر رسید. دسترسی به داروهای اصلی از ۳۵۰ قلم به ۴۳۶ قلم رسید و ۲ مکمل جدید به برنامه مکمل یاری افزوده شد.

معاون بهداشت تصریح کرد: در برنامه بازطراحی شبکه شهری سه هزار و  ۶۶۴ پایگاه سلامت شهری و دو هزار و ۳۸۰ مرکز جامع سلامت راه‌اندازی شد. تأمین و تجهیز و استانداردسازی واحدها انجام‌ شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت دو استراتژی همکاری بین بخشی و توانمندسازی انفرادی مردم را مورد اشاره قرار داد و گفت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر برای بازه زمانی ۹۴ تا ۱۴۰۴ به همت کارشناسان تدوین، نهایی و به تصویب رسید. یکی از اولویت‌های سال ۹۵ ادغام برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر خواهد بود.

وی افزود: باید برای ۹۰ درصد مردم دسترسی به خدمات نوین سلامت ایجاد شود. عوامل خطر برای ۹۰ درصد مردم باید شناسایی شوند و برای ۹۰ درصد که عوامل خطر شناسایی شد مراقبت صورت گیرد. بنابراین باید به شعار ۹۰۹۰۹۰برسیم.

وی ۵ اقدام مهم برای اجرای این سند را چنین برشمرد و گفت: تشکیل ستاد اجرایی ملی، استانی و شهرستانی، تدوین برنامه عملیاتی در سطح ملی، استانی و شهرستانی، اجرای برنامه آموزشی آبشاری و تدوین بسته خدمت و بسته آموزشی، فراهم کردن تدارکات لازم، تدوین ضوابط و استانداردها و تأمین اطلاعات از طریق سامانه سیب از اقدامات مهم این طرح هستند.

سیاری در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا نظام پایش و نظارت مستمر آبشاری طراحی‌شده که در سطح ملی و استانی و شهرستانی باید اجرایی  و مستندسازی خدمات باید انجام شود. توجیه مدیران و کارشناسان در هر سه سطح ملی، استانی و شهرستان ضروری است. مطالعه سند ملی و اسناد پشتیبان بسیار مهم است. اطلاع‌رسانی همگانی برای مشارکت مردم و تهیه چک‌لیست برای ارزیابی مستمر تمام این موارد نیز باید صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید