Performancing Metrics

شفاف‌سازی نیاز به شرط ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 386289
تاریخ انتشار: 15 دی 1395 - 19:13
سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد
معاون اول قوه قضائیه به توییت رئیس جمهوری، اعتصاب غذای آرش صادقی، فشارها به قوه قضائیه و ... واکنش نشان داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه نشست روسای پلیس مبارزه با موضوع سرقت که صبح امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره توییت منتشر شده از سوی رئیس جمهور و اظهارات ترکان در خصوص اعلام آمادگی برای بیان هزینه‌های انتخاباتی به شرط شفاف سازی حساب های قوه قضائیه، اظهار کرد: من این خبر را در خبرگزاری دولت دیدم، اما بیان این مسائل و شفاف سازی نیازی به شرط ندارد. برخی از نمایندگان مجلس که به تازگی وارد مجلس شده و آشنایی به قوانین نداشتند، سخنانی را درباره حساب‌های قوه قضائیه مطرح کردند، اما بیش از 200 نماینده موضوع را مشاهده کرده و از واقعیت باخبر شدند، حتی وزیر اقتصاد همین دولت نیز درباره حساب های قوه قضائیه صحبت کرد.

وی ادامه داد: گفته‌اند که ما حاضریم بگوییم که چقدر پول خرج کرده‌ایم و از کجا خرج شده. گفتن این که شرط نمی خواهد. بیایند بگویند که مثلا از حساب آن وزیری که من هم شنیده‌ام بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و در ستاد انتخاباتی نیز مسئولیت داشته، خرج کرده اند.

محسنی‌اژه‌ای درباره برخورد با بدهکاران بانکی اظهار کرد: برخی آمده‌اند و تسهیلات بالا را با تقلب و خارج از روال دریافت کرده و در جایی دیگر نیز هزینه کرده‌اند. این‌ها پول هم دارند، اما بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند. ما با این افراد برخورد می کنیم.

محسنی اژه‌ای درباره شناسایی اموال بابک زنجانی و اعلام آمادگی فردی برای خرید این اموال، گفت: این اموال با زحمت بسیار از سوی قوه قضائیه شناسایی و ردیابی شد؛ چرا که برخی از این اموال به نام خود فرد نبوده و با اقدامات مختلفی شناسایی شده است. خود این فرد نیز وکالت داده که اگر خواستید اموال من را بفروشید و بدهی های شرکت نفت را بدهید. چند نفری برای خرید اموال این فرد اعلام آمادگی کرده اند اما شرایط شان به گونه ای نبوده که بتوان اموال را به آنان فروخت یا اقساط بلند مدت را مطرح می کردند یا شرایط دیگری داشتند. شرکت نفت نیز می تواند اگر مشتری پیدا شد، این اموال را بفروشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اعتصاب غذای آرش صادقی و جرائم این فرد اظهار کرد: این چیزی که می گویم تحلیل نیست. خبری است که سیستم های اطلاعاتی به ما داده اند. بسیاری از این اقدامات از خارج سرچشمه گرفته و برخی از عوامل داخلی نیز آن را دنبال می کنند تا قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهند. چرا که قوه قضائیه برخورد با دانه درشت ها را آغاز کرده و وقتی این افراد می بینند که قرار است با خودشان برخورد شده یا پیش بینی می کنند که با آنها نیز برخورد خواهد شد، فشارهایی را وارد می‌کنند تا قوه قضائیه به سراغ افراد دیگر نرود. از جمله این فشارها این است که زندانیان را وادار به اعتصاب غذا می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در سازمان زندان‌ها شرایط اعتراض به حکم، نحوه رسیدگی و... به زندانی توضیح داده می شود و آنها می توانند از این طریق اقدام کنند. اما اگر عده‌ای قصد دارند تا با اعمال فشار از داخل و خارج به قوه قضائیه و اقدامات خلاف قانون کاری کنند که قوه قضائیه در برخورد با این افراد کوتاهی کند، به هیچ وجه قوه قضائیه تسلیم این فشارها نخواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در فتنه 88 شاهد بودیم که فتنه گران که در راس آنها شیطان اکبر، آمریکا قرار داشت چطور می خواستند درخواست های غیرقانونی خود را اجرا کنند، اما قوه قضائیه زیر بار نرفت، البته حتما بعضی از اشکالات وارد است که ما آنها را رفع خواهیم کرد. اما تاکید می کنم که با فشار به قوه قضائیه هیچ امر خلاف قانونی انجام نخواهد شد.

وی افزود: کسی که اعتصاب غذا کرده دست از اعتصاب غذایش برداشت و مرخصی گرفت و این هیچ ربطی به فشارها نداشت. افراد بسیار زیادی هستند که حتی جاسوس بوده و مرخصی گرفته اند. دزدان هم مرخصی گرفته اند و فردی بوده که با سوءاستفاده از موقعیت پدرش از بیت المال استفاده کرده و به مرخصی رفته است.

وی با بیان اینکه حتما طبق قانون به حرف‌ها و مشکلات زندانی‌ها گوش داده شده و اگر مشکلی باشد رسیدگی می شود، درباره جرائم آرش صادقی گفت: این فرد سه اتهام قطعی داشته که به خاطر آنها محکوم شده و با توجه به اینکه مجرم شناخته شده می توانیم درباره پرونده‌اش اطلاع رسانی کنیم که من در نشست خبری روز یکشنبه توضیحات لازم را می دهم، اما این فرد هم می تواند به این حکم اعتراض کرده و حتی اگر لازم باشد ماده 477 را اعمال می کنیم.

محسنی اژه ای درباره دستگیری فردی با هزار میلیارد تومان فساد مالی خاطر نشان کرد: قوه قضائیه کسی را به صرف گرفتن تسهیلات و معوق شدن آن بازداشت نمی کند، بلکه کسی بازداشت می شود که بدون رعایت مقررات بانکی تسهیلات گرفته و در جاهایی مطرح کرده که ارتباطی نداشته است. این افراد شناسایی شده و دارایی بالایی هم دارند، اما بدهی خود را نمی پردازند. در ماه های اخیر چندین نفر با این شرایط دستگیر شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در همین هفته و هفته گذشته فردی که 6 هزار میلیارد تومان با احتساب تاخیر در بازپرداخت دستگیر شد، البته اصل بدهی این فرد بیش از دو هزار میلیارد تومان بوده که این هم رقم کمی نیست اما در مقابل 6 هزار میلیارد تومان کوچک دیده می شود. فردی دیگر بالای 500 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و دستگیر شده که در طی همین مدت سه چهار نفر با همین تیپ و بدهی دستگیر شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی قوه قضاییه برای کمک به پلیس آگاهی خبر داد و گفت: ما آمادگی کمک به پلیس آگاهی در حد توان و امکانات خود را داریم و درباره دغدغه هایی که در خصوص مرخصی سارقان، بازدارندگی احکام و... مطرح می شود نیز اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید