Performancing Metrics

اگر شرکت‌های گاز استان‌ها همکاری کنند جایی برای نگرانی از گاز ترکمنستان وجود ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 386292
تاریخ انتشار: 15 دی 1395 - 19:59
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور:
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور با اشاره به میزان بالای اتلاف انرژی در کشور تصریح کرد: مجموع تلفات گاز در سال ۹۳ معادل ۳۲۸ میلیون بشکه نفت خام بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی وکیلی امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری اجرای طرح ملی افزایش کارایی موتورخانه ها در سطح شهر مشهد در شرکت گاز خراسان رضوی اظهار کرد: این میزان مصرف کنونی ما با هیچ الگویی در دنیا قابل مقایسه نیست. ما باید بزرگترین صادرکننده گاز باشیم در حالی که امروز در حال واردات هستیم.

وی ادامه داد: ما طرحی با عنوان چشم انداز مصرف انرژی ایران را برنامه ریزی کردیم که چشم انداز ۴۰ سال آینده گاز کشور را پیش بینی می کرد. در برنامه ششم هم مشخص شده برای تقاضای انرژی سه سناریو وجود دارد که یک سناریو همان رشد ۸ درصدی ابلاغ شده مصرف گاز است. سناریوی دیگر این است که میزان مصرف به رشد ۵.۸ درصدی برسد. سناریوی سوم همان مدل دوم است منتها در آن رویکرد بهینه سازی نیز لحاظ شده است.

وکیلی تصریح کرد: ما اگر تا پایان برنامه ششم رویکرد بهینه سازی نداشته باشیم، حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز اضافی خواهیم داشت اما اگر این برنامه را با رویکرد بهینه سازی پیش بریم میزان گاز اضافی ما روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی مصرفه بهینه سوخت خاطرنشان کرد: اقدامات غیرسازه‌ای و سازه‌ای در این مسیر اهمیت داشته و باید روی آن کار کرد. تفاوت ۲۰۰ میلیون متر مکعب عددی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. سختی کار تامین گاز بسیار زیاد بوده و این اتلاف انرژی ضرورتی ندارد چراکه این مدل مصرفی آسایش خود ما را نیز از بین می برد. متاسفانه یکی از دلایلی که موجب مصرف غیربهینه گاز شده قیمت ارزان این فرآورده است.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور تصریح کرد: ما فکر می کنیم به دلیل بهره مندی از منابع طبیعی می توانیم هرگونه که می خواهیم گاز مصرف کنیم و اگر روزی ترکمنستان به ما فشار آورد، نگران نشویم. دلیلی ندارد برای ۲ تا ۳ درصد گاز نگران باشیم. خوشبختانه میزان تولید گاز ما بیش از مصرف آن است. در عین حال همه جای دنیا سعی می شود، برای مصرف گاز شبکه سازی شود. وقتی ما می توانیم از شمال از ترکمنستان گاز بگیریم و در عین حال به عراق گاز بدهیم، چرا این کار را نکنیم؟ اما متاسفانه این ها به دلیل فرهنگ پایین فکر می کنند می توانند به ما زورگویی کنند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح طرح ملی افزایش کارایی موتورخانه ها در سطح شهر مشهد اضافه کرد: با این حال اگر شرکت های گاز استان ها با ما همکاری نداشته باشند، ما با مشکل رو به رو خواهیم شد. باید بخش های پرمصرف کاهش یابد چراکه این اقدام یک اقدام ملی است و اثر آن باقی خواهد ماند. ما آمادگی اجرای طرح ملی افزایش کارایی موتورخانه ها در سطح شهر مشهد را در مناطق پرمصرف داریم. الان بهترین زمان ممکن است که این قرارداد منعقد شود چون در همین شرایط قطعی گاز ترکمنستان قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به راهکارهای بهینه سازی مصرف سوخت و اهمیت آن اظهار کرد: بخش خانگی و تجاری در سال های مختلف بین ۳۹ تا ۴۲ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده و ارزش افزوده چندانی هم نداشته اند. بعد از آن بخش حمل و نقل و سپس بخش صنعت جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

وکیلی ادامه داد: مجموع تلفات گاز در سال ۹۳ معادل ۳۲۸ میلیون بشکه نفت خام بوده است. وضعیت مصرف ما نامناسب است و تقریبا دو کشور روسیه و بلغارستان هستند که وضعیت مصرف بدتری نسبت به ما دارند. سهم تولید ناخالص ملی کشور ۰.۷ تولید ناخالص دنیاست ولی ۲ درصد مصرف انرژی دنیا به ما اختصاص دارد. اگر سیاست های مدیریت مصرف انرژی درست انجام می شد، شدت این مصرف به نصف می رسید.  

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور با بیان اینکه در بخش ساختمان شاخص مصرف انرژی ۸۵ درصد است، عنوان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از ساختمان های کشور حتی در گرید مصرف انرژی G هم قرار ندارد. استان خراسان رضوی از میزان مصرف گاز طبیعی کشور ۸.۶ درصد مصرف کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: اگر براساس ۱۱ درصد سهم هتل ها از میزان مصرف گاز، این مصرف را برآورد کنیم، روزانه حدود ۴ میلیون متر مکعب گاز در هتل های استان مصرف می شود.  

وکیلی تصریح کرد: ما برای بهینه سازی مصرف سوخت می توانیم هم پیشگیری و هم درمان داشته باشیم. برای پیشگیری مقررات مربوط به مبحث ۱۹ به عنوان قوانین ملی موجود است ولی رعایت نمی شود. اگر این قوانین رعایت می شد، میزان مصرف در ساختمان های ما تا گرید  D می رسید. رعایت مبحث ۱۹ می تواند ۳ تا ۵ درصد هزینه های احداث ساختمان را افزایش دهد ولی تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد داشت.  

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور اضافه کرد: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد حداقل سالانه ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی انرژی لازم است. ما باید در برنامه ششم در هر سال همین مقدار هزینه کنیم.

وی عنوان کرد: سعی کردیم شورای عالی انرژی این طرح کاهش مصرف متوسط روزانه گاز طبیعی را تصویب کند و مکانیزم های تشویقی و تنبیهی برای رعایت آن قرار داده شود. همچنین توجه به ظرفیت های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و توسعه مکانیزم اسکو از دیگر راهکارهای کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور با بیان اینکه به دلیل راندمان پایین سیستم های موجود خانگی و تجاری این طرح از جذابیت بالایی برخوردار است، گفت: ما به ازای هر متر مکعب صرفه جویی گاز طبیعی ۱۳ سنت به سرمایه گذار پرداخت می کنیم. این طرح برای سرمایه گذار جذابیت ایجاد می کند. با اجرای این طرح برآورد میزان کاهش مصرف در ۶۰۰ هزار واحد صورت خواهد گرفت.

در انتهای این مراسم تفاهم نامه طرح ملی افزایش کارایی موتورخانه ها در سطح شهر مشهد بین شرکت گاز استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه های هتلداران مشهد و استان منعقد شد.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید