Performancing Metrics

سایه سنگین سیاسی‌کاری‌ یک نماینده بر ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام | اتاق خبر
کد خبر: 386573
تاریخ انتشار: 21 دی 1395 - 18:46
ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ به سرپرستی معاونان وزیر خارجه ایران و معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ وین تشکیل شد.

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ به سرپرستی معاونان وزیر خارجه ایران و معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به منظور بررسی مسائل مطرح شده در نامه مورخ ۲۶ آذر (١٦ دسامبر) محمدجواد ظریف به فدریکا موگرینی در پی تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) توسط کنگره آمریکا در هتل کوبورگ وین تشکیل شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح کارشناسی میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵، جلسه گروه کاری تحریم‌ها و نشست‌های جداگانه‌ای میان هیات‌ ایران با هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکا، روسیه و چین روز دوشنبه برگزار می‌شود.

نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها با حضور هیات‌های کارشناسی ایران و آمریکا نیز روز دوشنبه در وین برگزار شد.

در گفت‌وگوهای کارشناسی در قالب «کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها»، اسماعیل بقایی دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه ریاست هیات کارشناسان کشورمان را به عهده داشت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی که بامداد روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین شده‌اند، پیش از شروع نشست دو بار به طور دو جانبه با هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی گفت‌وگو کردند.

علاوه بر موضوعات مربوط به نقض برجام در بخش تحریم‌ها علیه ایران و موانع موجود بر سر راه تعاملات بانکی و مالی، موضوع قرارداد ایران و چین در چارچوب بازطراحی اراک که مذاکرات در بخش‌هایی از آن به خاطر اختلافات بر سر قیمت اقدامات و خدمات هم‌چنان ادامه دارد بخشی از مسایلی است که در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام ارشد اعلام کردند: گروه ۱+۵ با انتقال ۱۱۶ متریک تن (حدود 130 تن) اورانیوم طبیعی از روسیه به ایران موافقت کرده است.

هنوز مقامات کشورمان این خبر را تایید نکرده‌اند.

آمریکا چندی پیش قانون تحریم‌های ایران (آیسا) را برای سومین دهه تمدید کرد اما مدتی بعد با دستور رییس‌جمهوری این کشور و وزارت امور خارجه اجرای این قانون در بخش‌هایی که برجام مشخص شده است متوقف شد. با این حال ایران نفس تمدید این قانون را از موارد نقض حقوقی برجام دانست و در واکنش به این اقدام رییس جمهوری کشورمان در نامه‌های جداگانه به محمد جواد ظریف و علی‌اکبر صالحی دستور داد، نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در «برجام» برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام کرده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدی معمول دارد.‏

روحانی هم‌چنین در دستوری جداگانه به رییس سازمان انرژی اتمی نسبت به برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و مطالعه و طراحی «تولید سوخت» مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی اقدام کند.

با وجود این‌که کمیسیون مشترک برجام برای بررسی نقض برجام از سوی آمریکا با تمدید قانون تحریم‌های ایران برای سومین دهه تشکیل می‌شود اما مذاکره‌کنندگان کشورمان با توجه به انتشار ناقص و گزینشی بخش‌هایی از سخنان وزیر امور خارجه توسط جواد کریمی‌قدوسی نماینده مجلس، در نشست چند هفته قبل ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موقعیتی دشوار قرار دارند.

ظریف در بخشی از سخنانش که به نظر می‌آمده باید محرمانه باشد، از نقاط قوت و ضعف ایران در موضوع تمدید قانون آیسا برای نمایندگان صحبت کرد.

در شرایطی که ایران به سختی در برابر سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های آمریکا بر سر راه برجام مقاومت می‌کند و از طرفی تلاش دارد تا فضای مبهم و ترس‌آور ایجاد شده برای فعالیت اقتصادی با ایران در سال‌های گذشته را بشکند، خالی کردن دست مذاکره‌کنندگان آن هم پشت میز مذاکره چه توجیهی جز در اولویت قرار گرفتن منافع سیاسی و شخصی به جای منافع ملی دارد؟ معلوم نیست تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات روز سه‌شنبه که اساسا برای رسیدگی به نقض برجام توسط آمریکا تشکیل شده است، چگونه باید خواسته‌های مندرج در نامه ظریف به موگرینی مربوط به موضوع آیسا را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید