Performancing Metrics

میانگین قیمت نفت به ۵۰ دلار می‌رسد | اتاق خبر
کد خبر: 386823
تاریخ انتشار: 27 دی 1395 - 10:23
تحلیلگران بازار نفت پیش‌بینی کردند
میانگین قیمت نفت برنت، امسال به بشکه‌ای ۵۰ دلار خواهد رسید، چیزی که تقریبا نصف کارشناس‌های رسمی بازار نفت به آن معتقدند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از ۲۵۰ کارشناس انرژی منطقه‌ای و خارجی که در نظرسنجی گلف اینتلیجنس شرکت کرده‌اند، ۴۹ درصد از آنها میانگین قیمت نفت را ۵۰ دلار پیش‌بینی کردند. در مقایسه با آنها حدود یک سوم کارشناسان (۲۹ درصد) انتظار دارند که قیمت نفت بشکه‌ای ۶۰ دلار باشد که در مقایسه با سال پیش تغییر موضع بزرگی است که قیمت نفت بشکه‌ای ۳۰ دلار بود و در پایین‌ترین سطح ۱۲ سال گذشته قرار داشت.

این نظر سختگیرانه مورد حمایت پیش‌بینی سازمان انرژی بین‌المللی (IEA) قرار گرفت که ذخایر نفت با کسری ۶۰۰ هزار بشکه‌ای در روز تا ماه ژوئن مواجه خواهد بود. اگر کشورهای تولیدکننده اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید سال ۲۰۱۶ پایبند باشند. بعضی از پژوهشگران (۱۶ درصد) به اجرای توافق شک دارند و انتظار دارند که میانگین قیمت نفت به بشکه‌ای ۴۰ دلار برسد.

۵۹ درصد از پژوهشگران معتقدند که قیمت نفت به زیر بشکه‌ای ۴۰ دلار نمی‌رسد و همان تعداد معتقدند که قیمت نفت به بیشتر از بشکه‌ای ۶۰ دلار نمی‌رسد. تقریبا یک سوم حضار (۲۸ درصد) سخت‌گیرتر بودند و انتظار دارند که قیمت نفت به بالاترین حد یعنی بشکه‌ای ۷۰ دلار برسد. اکثریت پژوهشگران (۷۴ درصد) براین باورند که توافق اخیر کاهش تولید اوپک، در کنار تولیدکنندگان غیراوپک، برای اولین‌بار در ۱۵ سال اخیر با این توافق باعث دست کشیدن از مجادله دو ساله‌ اوپک برای داشتن نقش در بازار نفت شد، هرچند برخی از تولیدکنندگان نفت مانند امارات متحده عربی، این نظریه را نفی کردند و اصرار دارند که کاهش تولیدات علاوه بر افزایش قیمت نفت باعث حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی می‌شود همان‌طوری که در سه سال گذشته با کاهش قیمت نفت شاهد آن بودیم. وود مکنزی گزارشی ارائه داد براین مبنا که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌ جهانی در استخراج و تولید نفت در سال ۲۰۱۷ دو درصد افزایش پیدا کرده و به ۴۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

اما سرمایه‌گذاری‌ انرژی تنها به پایبندی تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به کاهش تولید مربوط نمی‌شود و بخش سیاست هم تاثیر چشم‌گیری در سال ۲۰۱۷ خواهد داشت. در گزارشی که اخیرا منتشر شده، کشورهای اوراسیا معتقدند که ۲۰۱۷ بیشترین بی‌ثباتی در ریسک سیاسی از جنگ جهانی تا امروز را خواهد داشت.

با توجه به سه رده‌بندی ریسک سیاسی، اکثریت پژوهشگران (۶۵ درصد) معتقدند که سیاست «اول آمریکا» رییس جمهور منتخب ترامپ، بیشترین عواقب را در صنعت انرژی جهانی خواهد داشت. حدود یک سوم (۲۷ درصد) معتقدند که واکنش چین به مسائل ژئوپولیتیک پیش از تغییر ریاست کنگره نوزدهم در ماه سپتامبر بیشترین تاثیر را در تحولات انرژی خواهد داشت.

در طولانی مدت ۴۸ درصد از پژوهشگران انتظار دارند که قبل از میانه‌های سال ۲۰۱۸، ذخایر مازاد نفت خام و تصفیه شده کشورهای صنعتی به اتمام برسد.

یک پنجم پژوهشگران (۲۱ درصد) براین باروند که ذخایر نفت در اواخر ۲۰۱۷ به پایان برسد، در حالی که یک پنجم دیگر معتقدند که این اتفاق در سال ۲۰۱۹ پیش خواهد آمد. در مورد پیش‌بینی قیمت نفت توسط پژوهشگران انتظارات آنها در محدوده از پیش تعیین شده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید