Performancing Metrics

با سرمایه‌گذار خارجی عکس می‌گیرند و می‌گویند سرمایه جذب کردیم | اتاق خبر
کد خبر: 386832
تاریخ انتشار: 27 دی 1395 - 11:38
رئیس خانه اقتصاد ایران مطرح کرد
رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: هر وقت سرمایه گذار خارجی، سرمایه، ماشین و تجهیزات را وارد کشور و کار را آغاز کرد، بگوییم سرمایه گذاری خارجی جذب کردیم، نه اینکه با سرمایه گذار خارجی عکس بگیریم و بگوییم سرمایه خارجی جذب کردیم.

ابراهیم جمیلی درباره ارزیابی سیاست های اقتصادی دولت در پسابرجام در حوزه صنعت و معدن با اشاره به اینکه بسته دوم خروج از رکود دولت عملاً هیچ عایدی برای تولید نداشته و فقط انبار شرکت‌های خودروسازی را خالی کرد، اظهار داشت: کارت اعتباری هم نتوانست با استقبال مردم روبرو شود البته عدم هماهنگی دستگاه‌ها به ویژه وزارت صنعت و بانک مرکزی نیز در شکست این طرح تأثیر زیادی داشت. امسال نیز دولت تسهیلات 16 هزار میلیاردی را برای بخش تولید درنظر گرفته است، اما بانک‌ها در اختصاص این تسهیلات انقباضی عمل کرده و تولیدکنندگان به آسانی نمی‌توانند این منابع را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته علی رغم تمام وعده‌ها سخت‌گیری‌های زیادی برای بخش معدن اعمال شده است، افزود: هزینه‌های معدن بسیار زیاد است و کمتر سرمایه گذاری حاضر است با ریسک زیاد آن در این بخش سرمایه گذاری کند، این درحالی است که وزارت صنعت مدام اعلام می‌کند که سرمایه گذاری 55 میلیارد دلاری در طرح‌های مصوب آن هم طی یک سال اخیر در بخش معدن بوجود آمده اما باید پرسید این پول‌ها در چه حوزه‌هایی سرمایه گذاری شده است.

این فعال بخش معدن با بیان اینکه اگر سرمایه گذار خارجی ماشین و تجهیزات را به کشور وارد و فعالیت خود را آغاز کرد، می‌توان آن را اعلام نمود، تصریح کرد: هنوز هیچ چیزی در بخش معدن آنهم در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی اتفاق نیفتاده است، حتی سرمایه گذاری داخلی نیز با ایرادات بسیاری همراه است به نحوی که بنده با سابقه زیادی که در این حوزه دارم امروز برای سرمایه گذاری در بخش معدن پشیمان شده‌ام.

رئیس خانه اقتصاد ایران با اعلام اینکه هیچ منابع مناسبی از سوی دولت برای توسعه بخش معدن تزریق نمی‌شود، گفت: در برنامه ششم توسعه حتی به جای حمایت از بخش معدن معافیت‌های مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم حذف شده است. در کنار این موضوع صادرات مواد معدنی نیز در این برنامه با عوارض روبرو شده که این یک شوک بسیار زیاد در بخش معدن بوجود خواهد آورد.

این فعال بخش معدن با گلایه از اینکه متأسفانه بسته‌های حمایتی دولت برای بخش معدن بیشتر جهت درآمدزایی آنها از معادن تهیه می‌شود، تأکید کرد: معادن که نباید جبران هزینه‌های معادن دولتی را پرداخت کنند. در حال حاضر معادن کشور زیر 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. حتی بنده سراغ دارم که تولیدکننده‌ای در استان یزد با وجود آنکه 20 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده، نمی تواند آنها را به فروش برساند اینها یک درد برای بخش تولید کشور است که توجه جدی برای درمان آن نمی‌شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران اضافه کرد: اوضاع بخش سیمان و ذغال سنگ کشور نیز خوب نیست مسئولین می‌گویند بعد از برجام در جذب سرمایه گذاری خارجی اقدامات لازم در حوزه معدن انجام شده اما صرف عکس گرفتن با خارجی‌ها که سرمایه گذاری نیست. مسئولین می‌روند با شرکت‌های خارجی اقدام به تنظیم تفاهم نامه می‌کنند اما برای جذب سرمایه گذاری داخلی هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند.

منبع: تسنیم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید