Performancing Metrics

رشد 42 درصدی ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران پس از برجام | اتاق خبر
کد خبر: 386873
تاریخ انتشار: 28 دی 1395 - 10:13
مدیرعامل سمات:
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از رشد 42 درصدی ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران پس از برجام خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، محمدرضا محسنی با تشریح آخرین جزئیات سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه، افزود: براساس جدیدترین آمارها از دی ماه پارسال 264 سرمایه گذار خارجی کد سهامداری خود را از شرکت سپرده گذاری دریافت کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی پس از برجام، کانون توجه گروه ها و سرمایه گذاران خارجی متعددی بوده است، اضافه کرد: آنها در جلسه های مختلف با مدیران سمات، با فرآیند سرمایه گذاری، قوانین و مقررات و چگونگی ورود به بازار سرمایه ایران آشنا می شوند.

وی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد تحرک سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه، افزایش چشمگیری داشته است و ارزش معاملات آنها نیز نزدیک به پنج برابر افزایش یافته است.

پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، تمایل اشخاص و شرکت های خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران با هدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش یافته است.

برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیرماه 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.

این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا درآمد. پس از این تاریخ بود که سرمایه گذاران خارجی، برای ورود به بازار سرمایه ایران شتاب گرفتند.

سعید فلاح پور عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دراین باره گفته است: سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور در اوایل سال 1392 حدود یک هزار و 397 میلیارد ریال بوده که این رقم در آذرماه امسال با 782 درصد رشد به 12 هزار و 321 میلیارد ریال رسیده است.

پیش از این، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس درباره میزان سرمایه گذاری خارجی در فرابورس گفته بود: سرمایه گذاران خارجی پس از اجرای برجام، حدود پنج هزار میلیارد ریال سرمایه وارد فرابورس کردند که نیمی از آن به بازار بدهی و نیم دیگر به بازار سهام اختصاص داشت.

به گفته وی، پیش از برجام، سرمایه گذاران خارجی حضور چشمگیری در فرابورس نداشتند اما با اجرای برجام، سرمایه گذاران خارجی وارد بازار بدهی و سهام کنترلی بخش شرکت ها شدند.

به گفته وی، سرمایه گذاران خارجی بیشتر برای خرید سهام شرکت هایی اقدام کردند که بتوانند مدیریت آنها را دست بگیرند زیرا در گذشته، با این شرکت ها همکاری هایی داشته اند.

براساس قانون، خارجی ها می توانند پس از طی مراحل قانونی و اخذ کد معاملاتی، در دادوستدهای بازار سرمایه مشارکت داشته باشند. نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 1373 یک شرکت آلمانی دریافت کرد.

اکنون سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال هستند.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید