Performancing Metrics

قیمت گوشت گوسفند کاهش می یابد | اتاق خبر
کد خبر: 387236
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395 - 14:49
عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی گفت: با کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز از ۲۶ به ۵ در هفته های آتی شاهد روند کاهشی قیمت گوشت گوسفندی خواهیم بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بهزاد درخور با اشاره به کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز گوسفندی، اظهار داشت: گوشت گوسفند در سبد مصرف خانواده ها جایگاه خاصی دارد و قطعا این کاهش تعرفه می تواند در کاهش قیمت گوشت گوسفندی موثر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام ممنوعیت خروج دام از کشور و کاهش تعرفه واردات گوشت گوسفندی و همچنین دستور اخیر مبنی بر اختصاص ارز مبادله ای برای واردات آن، پیش بینی می شود که قیمت این کالا در هفته های آتی روند کاهشی به خود بگیرد و این موضوع می تواند بخشی از دغدغه های مردمی را برای تامین گوشت گوسفندی شب عید برطرف کند.

درخور با اشاره به این نکته که کاهش تعرفه بطورحتم به نفع مصرف کننده است، افزود: آنچه که در این میان شایسته توجه است آن است که سیاستگذاری ها باید مبتنی بر نظم و ِثبات رویه باشد. در سال جاری حوزه گوشت قرمز دچار سه بار تغییر تعرفه شده است و این نوسان برای فعالان اقتصادی در این حوزه، نتیجه ای جز آشفتگی و بی نظمی اقتصادی، به دنبال نخواهد داشت.

به گفته درخور، سرمایه به طور طبیعی به دنبال محیط امن همراه با آرامش و ثبات است و تعرفه ها باید به گونه ای ابلاغ شود که فعالان اقتصادی بتوانند برنامه ریزی یک سال پیش روی خود را مبتنی بر آن پایه ریزی کنند.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی ادامه داد: بی ثباتی، تخریب کننده اقتصاد است و باید در خصوص تعیین میزان تعرفه، مولفه های مختلف را از ابتدای سال در نظر گرفت و در این میان، تشکل های صنفی و تخصصی می توانند به عنوان یکی از مهمترین بازوهای مشورتی دولتمردان، در فرایند تصمیم سازی ها ایفای مسئولیت کنند.

درخور افزود: متاسفانه هنوز دولت به بلوغ بخش خصوصی، آن چنان که باید، اعتماد پیدا نکرده است و همین موضوع سبب شده که نقش تشکل های اقتصادی بخش خصوصی در فرایند تصمیم سازی ها نادیده گرفته شود.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی در خصوص واردات گوشت دام سنگین نظیر گوشت گوساله اظهار داشت: مصرف گوشت گوساله وارداتی، بمانند گوشت گوسفندی نیست و بیش از آنکه در سبد خانواده ها جایگاه داشته باشد، در مواد اولیه کارخانجات صنایع غذایی و مصارف عمده صورت می گیرد و به این جهت، کاهش تعرفه آن، به طور مستقیم تغییر خاصی در افزایش قدرت خرید خانواده ها نخواهد داشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به موارد مصرف گوشت دام سنگین وارداتی تصریح کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل شد که کاهش تعرفه واردات گوشت دام سنگین می توانست منجر به کاهش هزینه تمام شده فراورده های غذایی شود که به طور غیر مستقیم بر هزینه خانواده ها اثرگذار بود و در این خصوص نیز بهتر است دولت تعرفه مناسب تری را مد نظر قرار دهد.

به گفته درخور، دولت با کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله، می توانست  علاوه بر اینکه هزینه تولید کارخانجات صنایع غذایی را کاهش داده و به این صورت به افزایش قدرت خرید مردم کمک کند، زمینه لازم برای رونق بخشی اقتصادی در این حوزه و افزایش اشتغال را نیز فراهم کند.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی در پایان تاکیدکرد: مهمترین خواسته فعالان اقتصادی این حوزه، توجه به ضرورت در پیش گرفتن یک استراتژی پایدار و شفاف از سوی دولت و پرهیز از تصمیمات ناگهانی و غافلگیر کننده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید