Performancing Metrics

نرخ گندم باید متناسب با تورم تعیین می‌شد | اتاق خبر
کد خبر: 388949
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395 - 10:37
مدیرعامل تشکل‌های حمایتی کشاورزی:
مدیرعامل تشکل های حمایتی و هدایتی کشاورزی ایران گفت: تعیین قیمت ۱۳۰۰ تومانی خرید تضمینی گندم برای سال آینده در صورتی مناسب است که دولت حمایت‌هایی از تولیدکنندگان داشته باشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل ایسنا، سجاد سنجابی، با اشاره به اعلام نرخ ۱۳۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم اظهار کرد: افزایش ۳۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته زمانی متناسب با هزینه‌های گندم‌کاران خواهد بود که دولت حمایت هایی نیز برای آنان در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه بهتر بود نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده بر مبنای نرخ تورم تعیین می شد، افزود: هزینه‌های گندم‌کاران از هزینه‌ سوخت و کارگر گرفته تا دیگر هزینه‌های جانبی بر اساس نرخ تورم افزایش می یابد، لذا کمتر بودن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از نرخ تورم می‌تواند به تولیدکنندگان ضربه بزند.

مدیرعامل تشکل های حمایتی و هدایتی کشاورزی ایران با اشاره به بیشتر بودن قیمت ۱۳۰۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم در مقایسه با قیمت های جهانی گفت: مقایسه قیمت گندم با قیمت جهانی در شرایطی که حمایت‌های لازم از گندم‌کاران نشود، منطقی نیست.

سنجابی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ نوع حمایتی از تولیدکنندگان گندم در کشور نمی‌شود و همین مسئله می تواند گندم‌کاران را سرخورده کند.

عضو هیئت رئیسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: قیمت خرید تضمینی ۱۳۰۰ تومانی برای گندم شاید برای کشاورزان بزرگ که زمین‌های زیادی دارند منطقی باشد، اما برای گندم‌کاران خرد و کوچک نزدیک به هزینه‌های تمام شده خواهد بود و همین سود گندم‌کاری را برای آنها کم می‌کند.

این صاحب‌نظر عرصه کشاورزی در مجموع قیمت ۱۳۰۰ تومانی تعیین شده برای خرید تضمینی گندم را قیمتی غیرمنطقی عنوان کرد و افزود: شاید محاسبه این قیمت با قیمت خرید جهانی گندم منطقی باشد، اما همین رقم با توجه به نرخ تورم به هیچ عنوان منطقی نیست.

سنجابی در ادامه از گندم به عنوان نان سرسفره مردم ایران یاد کرد و افزود: گندم یک کالای اساسی و استراتژیک است که رسیدن و ماندگاری در خودکفایی در تولید آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید