Performancing Metrics

صادرات فرآورده های نفتی امسال به رقم بی سابقه روزانه 450 هزار بشکه رسید | اتاق خبر
کد خبر: 388994
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1395 - 10:16
معاون وزیرنفت:
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در 10 ماه امسال برای نخستین بار در طول تاریخ 100 ساله نفت ایران، صادرات فرآورده های نفتی به رقم بی سابقه روزانه 450 هزار بشکه رسید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، عباس کاظمی، پنجشنبه شب در حاشیه آیین پایانی بیست و دومین دوره مسابقات قرآن کریم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: در این مدت حتی در برخی روزها صادرات فرآورده های نفتی به 600 هزار بشکه در روز نیز رسیده است.

وی بیان کرد: فرآورده های نفتی در سال جاری از بنادر ماهشهر، بندرعباس، عسلویه و لاور صادر شده که با برنامه ریزی انجام شده، تلاش می شود در سالهای آینده رقم صادرات 600 هزار بشکه فرآورده های نفتی در روز تثبیت شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به تحولات حوزه فرآورده های نفتی پس از برجام، گفت: بعد از برجام تحولات وسیعی در توسعه پالایشگاه ها اتفاق افتاد و تحریم ها در این خصوص برداشته شد به طوری که در خصوص مراودات تجاری با آلمان، بخش وسیعی از تجهیزات برای توسعه پالایشگاه های خلیج فارس و بندرعباس تامین شد و اجرای پروژه ها شتاب گرفت.

کاظمی افزود: بعد از برجام بود که زمینه اجرای طرح تثبیت و کیفی سازی پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری 2.8 میلیارد دلاری فراهم شد و در هفته گذشته رسما قرارداد آن امضا شد.

وی بیان کرد: با اجرای طرح تثبیت و کیفی سازی پالایشگاه آبادان، محصولات با استاندارد یورو 5 تولید می شود و تولید مازوت نیز در این پالایشگاه از 40 درصد به 25 درصد کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بعد از برجام سرمایه گذاران زیادی از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی برای سرمایه گذاری در نوسازی پالایشگاه های ایران اظهار تمایل کردند که در حال مذاکره با آنها هستیم.

کاظمی بیان کرد: به طور قطع اگر برجام اجرا و تحریم ها برداشته نمی شد، این اتفاقات در جذب سرمایه و توسعه بازار کسب و کار در حوزه نفت کشور نمی افتاد.

معاون وزیر نفت با اشاره به دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته گفت: توسعه گازرسانی به نقاط محروم کشور از جمله زاهدان و قطع وابستگی به گاز ترکمنستان را می توان از دستاوردهای دولت در حوزه گاز برشمرد.

کاظمی ادامه داد: در سال 92 حدود 48 درصد از سوخت پالایشگاه های ایران مایع بود اما امسال این رقم به 10 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: قیمت مصرف سوخت گاز با قیمت مصرف سوخت مایع در پالایشگاه ها کاملا متفاوت است و هرچه گاز بیشتری جایگزین سوخت مایع شود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را قادر می سازد تا سوخت مایع را صادر کند و هزینه کمتری برای مصرف سوخت بپردازد؛ علاوه بر این گاز سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در دولت تدبیر و امید حجم برداشت گاز از میادین پارس جنوبی به 550 میلیون مترمکعب در روز رسید که دستاورد بزرگی به شمار می رود.

کاظمی، دستیابی دولت به صادرات پایدار فرآورده های نفتی و جلوگیری از خام فروشی نفت را از دیگر موفقیت های کشور در طول سه سال گذشته برشمرد و گفت: برنامه ها و پروژه هایی که در این مدت در حوزه نفتی کشور اجرا شده زیربنای توسعه در این بخش را فراهم کرده است.

بیست و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نهج البلاغه و اذان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با حضور 400 نفر از کارکنان و خانواده های آنان شب گذشته با معرفی و تقدیر از نفرات برتر در تالار نور مشهد به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید