Performancing Metrics

توقف تولید پژو۴۰۵ و پراید | اتاق خبر
کد خبر: 389107
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 18:17
رئیس انجمن قطعه سازان اعلام کرد:
رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به احتمال توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا سال ۹۷، گفت: قرارداد فولکس واگن تا مرداد سال آینده اجرایی می شود.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، رضا رضایی در نشستی خبری با اشاره به دستور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی بر مبنای ارز مبادله ای، گفت: در جلسه‌ای که با جهانگیری داشتیم موضوع افزایش قیمت تمام شده تولید قطعات را مطرح کردیم که وی دستور ملاک قرار دادن ارز مبادله ای را در این بخش صادر کرد. این دستور در قالب نامه ای به وزیر صنعت اعلام شد و قرار است وزیر صنعت نیز این موضوع را در نامه ای به وزیر اقتصاد پیگیری کند.

رضایی با اشاره به رشد ۳۰ درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه، اظهار داشت: افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواد شیمیایی و پتروشیمی، رشد قیمت جهانی مس و افزایش قیمت ارز از دلایل اصلی بالارفتن قیمت تولید قطعات است.

رئیس انجمن قطعه سازان با ا شاره به مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزود: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه سازان را ۱۲۰ روزه پرداخت می کند اما این مدت زمان در مورد سایپا به ۵ تا ۶ ماه می رسد و در برخی موارد نیز بیشتر طول می کشد که البته قول داده اند این مشکل را تا پایان سال برطرف کنند.

وی در خصوص اینکه از سال ۹۷ باید ۸۳ استاندارد در تولید خودروها بکار برود که همین موضوع ممکن است برخی خودروها را از رده خارج کند، گفت: هماهنگی‌هایی در این مورد صورت گرفته و قرار است به زودی کمیته مشترکی با حضور خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صنعت تشکیل شود تا در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی برنامه ریزی انجام گیرد.

رضایی با بیان اینکه بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است اما ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد، اظهار داشت: در حال حاضر قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده‌اند. ضمن آنکه در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو در مورد به روز رسانی استانداردهای صنعت خودروسازی بحث شد. وی با اشاره به احتمال فعالیت مستقل رنو در ایران، گفت: قرارداد فولکس واگن تا مرداد سال آینده اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه اگر خودروسازان بتوانند پلت فرم های خود را به روزرسانی کنند، تولید خودرو بر روی این پلت فرم ها ادامه خواهد یافت ولی خودروسازان به دنبال جایگزینی خودروهای جدید هستند، اظهار داشت: خودروسازان باید در بخش های تحقیق و توسعه،اقدامات بیشتری انجام دهند.

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به تمایل ۴۰ قطعه ساز ترکیه ای برای همکاری با قطعه سازان ایران، افزود: صحبت هایی در این خصوص انجام شده اما هنوز در حال بررسی است و به جایی نرسیده است.

رضایی در خصوص واردات قطعه به ایران، گفت: به دنبال این هستیم که قطعاتی که وارد کشور می شود در ابتدا از انجمن مجوز بگیرند تا اگر امکان ساخت داخل نبود، به کشور وارد شود، این موضوع می تواند تولید را در کشور بهبود ببخشد.

همچنین مازیار بیگلو در این جلسه با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان داخلی، گفت: طلب شرکت ها در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است البته همه اینها معوقه نیست و تاکنون ایران خودرو معوقه ای ندارد و سایپا هم میزان مطالبات را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه  قطعه سازان درخواست برای بازنگری در ۱۰۰ ردیف تعرفه وارداتی مربوط به صنعت قطعه سازی برای سال ۹۶ را از وزارت صنعت داشتند، افزود: در زمینه همکاری با خودروسازان خارجی نیز بیش از ۱۰۰ واحد قطعه سازی به شرکتهای ایکاپ، رنو پارس و ماموت معرفی شده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه در مورد هیوندایی هنوز مشخص نشده که چه خودروهایی در ایران تولید خواهند شد، افزود:شرکت سیتروئن ۳ خودرو را برای تولید در ایران پیشنهاد کرده اما هنوز استعلام قیمتی از قطعه سازان گرفته نشده است.

وی در خصوص قرارداد قطعه سازان با پژو، گفت: نمایندگان پژو از ۱۵۰ شرکت قطعه سازی در ایران بازدید کردند و امیدواریم بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه ساز در فاز اول و دوم با شرکت پژو همکاری کنند.

وی با اشاره به همکاری با شرکت فولکس واگن، افزود: شرکت فولکس واگن هم در حال انتخاب سازنده است که ۵۰ شرکت را به آنها معرفی کرده ایم ضمن آنکه خط تولید محصولات فولکس واگن اواخر سال ۹۶ ایجاد و کار تولید ۳ خودرو از سال ۹۷ آغاز خواهد شد. به گفته وی کارخانه تولید محصولات فولکس واگن در هشتگرد ایجاد خواهد شد.

بیگلو با بیان اینکه بازار صادراتی برای قطعه سازان ایرانی هم در نظرگرفته شده است، اظهار داشت: صحبت هایی با رنو و پژو شده است تا قطعه سازان برای ایجاد زمینه های صادراتی این قطعات هم تشویق شوند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید