Performancing Metrics

واردات دولتی پرتقال برای عید | اتاق خبر
کد خبر: 389111
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 19:03
قائم مقام وزیر کشاورزی خبر داد
قائم مقام وزیر کشاورزی از واردات محدود پرتقال از مصر و ترکیه برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: واردات این محصول آزاد نشده است، چرا که در کشور این محصول وجود دارد و باید از تولیدکنندگان حمایت شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی اکبر مهرفرد عصر امروز (شنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به سرمای بی سابقه اخیر در استان های شمالی که بخش بسیاری از پرتقال از بین رفت که البته ذخیره سازی از استان های جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در راستای تنظیم بازار و برای اینکه مردم برای شب عید بتوانند به میوه با کیفیت تری دسترسی پیدا کنند به شرکت نهاده های دامی جاهد مجوز داده شد تا به عنوان مباشر ستاد تنظیم بازار بخش محدودی پرتقال از کشورهای مصر و ترکیه وارد کند که البته هیچ انتفاعی از آن به جز حق العمل ندارد.

مهرفرد ادامه داد: تراز بازرگانی بخش کشاورزی در ابتدای آغاز به کار دولت منفی هشت میلیارد دلار بود که در پایان سال گذشته به حدود ۳.۴ میلیارد دلار رسید و بر اساس آخرین گزارش موجود در پایان دی ماه به منفی ۲.۳ میلیارد دلار رسید و به نظر می رسد این عدد در پایان امسال کمتر از سه میلیارد دلار خواهد شد.

وی گفت: حدود ۴۰۰ هزار تن پرتقال به دلیل سرمازدگی از بین رفت و به دلیل نداشتن قابلیت مصرف انسانی معدوم شد و ۶۰۰ هزار تن دیگر نیز کیفیت لازم را از دست داد و تلخ یا کم آب و آسیب دیدند، در این میان بخشی از پرتقال های آسیب دیده را که قابلیت مصرف انسانی داشت را به صورت تضمینی خریدیم و به  کارخانه های تولید کنسانتره عرضه کردیم.

مهرفرد با تاکید بر اینکه هر قدر پرتقال سالم در شمال کشور وجود داشته باشد خریداری می کنیم،گفت: سالانه حدود ۲.۲ میلیون تن تا نهایتا ۲.۷ میلیون تن پرتقال بسته به سال آوری باغات تولید می شود که حدود یک میلیون تن آن در پی سرمازدگی از بین رفت یا کیفیتش کاهش یافت و هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار تن در سورتینگ ها ذخیره وجود دارد اما بخاطر اینکه مردم حق دارند در سفره های شب عید و ایام نوروز خود میوه با کیفیت‌تری داشته باشند، قدری پرتقال وارد کردیم اما هیچ وقت دست از حمایت تولیدکنندگان بر نمی داریم.

قائم مقام وزیر کشاورزی اعلام کرد: با توجه به مصرف بخشی از پرتقال باقی مانده در ماه های اخیر، اینکه برخی معتقدند "پرتقال به اندازه کافی وجود دارد"، را تایید نمی کنم.

مهرفرد تاکید کرد که هیچ قیمتی برای پرتقال شب عید از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین نشده است و هر استانی نرخ جداگانه ای تعیین خواهد کرد.

وی افزود: نمی‌توانیم همه چیز را خودمان در کشور تولید کنیم و درهای واردات را ببندیم، چرا که به دلیل مشکلات آب امکان تولیدمان زیاد نیست و در مرحله اول باید به گونه‌ای سیاستگذاری کنیم که تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم و سپس آن را مثبت کنیم. اما باید در ساختار تولید و بازار محصولات کشاورزی بازنگری کنیم، چرا که تولید در زمینه محصولات کشاورزی خرد است و بخش عمده‌ای از کشاورزی ایران مبتنی بر کشاورزی و کشاورزان خرد است.

مهرفرد گفت: بنابراین وقتی یک کشاورز محصولی تولید می‌کند، اگر ساز و کار داشته باشد باید آن محصول را فرآوری کند و سپس به فکر بازارهای داخلی و خارجی آن باشد که در این زمینه هیچ دولتی نمی‌تواند پاسخگوی همه مسائل و مشکلات تولید تا بازار داخلی و خارجی محصولات کشاورزی باشد بلکه این تشکل‌ها هستند که باید ساماندهی این امور را در دست بگیرند و دولت بر آنها فقط نظارت کند. به عنوان مثال در نیوزیلند کمپانی بزرگی وجود دارد که در اختیار ۱۰ هزار دامدار است و عمده کره تولید شده و توزیع شده در جهان متعلق به این کمپانی که ۱۷.۵ میلیارد دلار درآمد دارد اما چرا نباید کشاورزان ما چنین کمپانی‌هایی داشته باشند و دامداران وضعیتشان به گونه‌ای باشد که اگر یک ساعت شیر خام از آنها خریداری نشود، بیچاره بشوند.

وی تاکید کرد: بازار محصولات کشاورزی باید ساختار داشته باشد. به گونه‌ای که از مرحله تولید و برداشت تا جمع‌آوری، بسته‌بندی، فرآوری و عرضه در بازارهای داخلی و خارجی و سر سفره مردم نظام‌مند باشد و این نظام و ساختار در دنیای سرمایه‌داری و سوسیالیستی و تشکل‌های بخش خصوصی استوار است.

هیچ مشکلی برای بازار شب عید وجود ندارد

مهرفرد همچنین در خصوص بازار شب عید و اقلام مورد نیاز مردم گفت: در زمینه شب عید اقلام مختلف و به ویژه کالاهای اساسی هیچ مشکلی برای تامین بازار وجود ندارد و قیمت آنها نیز نسبتا مناسب است به گونه‌ای که به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی حدود شش درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و برای تنظیم بازار نیز با قیمت دولتی این محصول در شبکه‌های مختلف توزیعی عرضه خواهد شد که مستقیما به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: شکر نیز به عنوان یک کالای اساسی به وفور در بازار وجود دارد و کارخانه‌های عرضه‌کننده این محصول قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار را رعایت می‌کنند اما در برخی توزیع‌کنندگان این محصول به صورت بسته‌بندی مشکلاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد این مشکلات که مخصوصا در بازار خرده‌فروشی وجود دارد، در حیطه وزارت جهاد کشاورزی نیست و دستگاه‌های نظارتی باید آن را پاسخگو باشند.

عرضه مرغ منجمد کیلویی ۵۷۰۰ تومان

مهرفرد گفت: در زمینه تنظیم بازار گوشت مرغ نیز ذخایر به اندازه کافی وجود دارد و اعلام کردیم تا عرضه در شبکه توزیعی انجام شود و مرغ منجمد با کیفیت بسیار بالا به قیمت مصرف‌کننده حدود کیلویی ۵۷۰۰ تومان عرضه خواهد شد که ممکن است در برخی جاها حدود ۲۰ تا ۳۰ تومان گران‌تر یا ارزان‌تر نیز عرضه شود.

وی اضافه کرد: ممکن است در اسفندماه هر سال قدری قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا کند اما این افزایش قیمت مقطعی بوده و به عنوان مثال از نیمه فروردین‌ماه هر سال قیمت این محصول به شدت کاهش یافته و مصرف آن نیز کمتر می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی معمولا در این بازه زمانی اقدام به خرید و جمع‌آوری گوشت مرغ می‌کند.

وی تصریح کرد: ذائقه مردم برای مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ به سوی مصرف تازه‌خوری و گوشت گرم است. و چه بسا در بازه‌های زمانی که عرضه‌های این محصولات پروتئینی به صورت منجمد صورت گرفته اما قیمت آنها به صورت گرم افزایش یافته است که البته می‌توان گفت تنها چیزی که در این زمینه با افزایش قیمت چندانی مواجه نشده، گوشت مرغ بوده است که قیمت آن در سال ۹۲ حدود ۶۲۶۶ تومان بود و در سال ۱۳۹۵ و آخرین آمار مربوط به امروز متوسط قیمت آن ۶۸۷۲ تومان بوده است اما آنچه که از نظر وزارت جهاد کشاورزی منطقی به نظر می‌رسد و تولیدکنندگان در آن شرایط می‌توانند به ادامه تولید خود امیدوار باشند، کیلویی ۷۵۰۰ تومان است یعنی قیمت منطقی گوشت مرغ به صورت آماده طبخ برای مصرف‌کننده نهایتا ۷۵۰۰ تومان است.

گوشت گوساله بزریلی کیلویی ۲۲ هزار تومان

مهرفرد همچنین در خصوص بازار گوشت قرمز نیز اظهار کرد: گوشت گوساله منجمد برزیلی در قطعات حدود دو کیلوگرمی ۲۲ هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود اما استقبال از آن بسیار کم است و می‌توان گفت اگر ذخایر منجمد وزارت جهاد کشاورزی نیز با فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه مورد مصرف قرار گیرد، هیچ مشکلی برای اسفندماه و حتی ایام نوروز وجود ندارد.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص بازار محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز اظهار کرد: ممکن است در برخی نقاط و مغازه‌های سطح شهر قیمت این محصولات گران‌تر از قیمت منطقی مدنظر وزارت جهاد کشاورزی باشد اما آنها دلایلی مانند بالا بوردن حق سرقفلی و اجاره بهای واحدهای صنفی‌شان را می‌آورند که سیستم‌های نظارتی و ناظران دستگاه‌های متولی باید بر این فرآیند نظارت کنند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه ساختار و سازمانی ندارد و به دنبال در اختیار گرفتن مسئولیت تنظیم بازار در سطح خرده‌فروشی هم نیست. البته در زمینه بازار مرغ و تخم‌مرغ نیز علی‌رغم معدوم شدن بخشی از گله‌های مزارع تولیدی بازار این محصولات به خوبی مدیریت شد.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی متولی تامین و تنظیم بازار در سطح عمده‌فروشی است و از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی انواع محصولات کشاورزی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مهرفرد اعلام کرد: علی‌رغم اقدامات گسترده شرکت پشتیبانی امور دام در راستای واردات گوشت قرمز و دام از کشورهای مختلف برای تامین گوشت گرم از منابع خارجی قیمت این محصول قدری با نوسان مواجه است که به نظر می‌ رسد نیاز به ساماندهی بازار تولید گوشت گوسفند داریم که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است البته متوسط کشوری قیمت گوشت قرمز کیلویی ۳۳ هزار و ۹۲۸ تومان است که نسبت به هفته قبل از آن دو درصد افزایش یافته و متوسط قیمت این محصول در تهران ۴۱ هزار تومان است که روند کاهشی خود را آغاز کرده و شش درصد نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است.

وی همچنین در خصوص اظهارنظر برخی درباره قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی و اینکه وضعیت در حال حاضر بهتر از گذشته شده است یا خیر، گفت: شاید برخی نظر شخصی در این زمینه داشته باشند که برای خود محترم است اما قوانینی که مجلس شورای اسلامی آن را ابلاغ کرده است را همه باید مورد پذیرش قر ار دهند و اجرا کنند و کسی نمی‌تواند بگوید که قوانین ابلاغ شده را قبول ندارم اما اگر بخواهیم تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که نوسانات کمتری در بازار داخلی این محصولات وجود داشته باشد باید زنجیرهای تولید تا بازار این محصولات را ایجاد کنیم و فعالیت‌های مدیریتی بازار را به این زنجیره‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی واگذار کنیم که هر دولتی باشد اگر این کار را انجام دهد می‌تواند در تنظیم بازار داخلی محصولات کشاورزی موفق‌تر  باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید