Performancing Metrics

امضای قراردادهای جدید نفتی به سال بعد موکول شد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 389123
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 10:22
اواسط سال ۱۳۹۴ بود که دولت مدل IPC یا همان قراردادهای جدید نفتی ایران را معرفی کرد، مدلی که در دل آن برگزاری مناقصه‌های نفتی با هدف توسعه میادین نفتی وگازی توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نهفته بود و قرار بود این قراردادها بعد از برگزاری مناقصه امضا شود.

اواسط سال ۱۳۹۴ بود که دولت مدل IPC یا همان قراردادهای جدید نفتی ایران را معرفی کرد، مدلی که در دل آن برگزاری مناقصه‌های نفتی با هدف توسعه میادین نفتی وگازی توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نهفته بود و قرار بود این قراردادها بعد از برگزاری مناقصه امضا شود. اما گویا برگزاری مناقصه نفتی طلسم شده و طبق آخرین اخبار از زبان معاون وزیر، چنانچه مناقصه ها تا پایان سال ۱۳۹۵ هم برگزار شود، خبری از امضای قراردادی در سال ۱۳۹۵ نیست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پس از اینکه وزارت نفت اعلام کرد قصد دارد مناقصه نفتی برگزار کند، شرکت‌های متقاضی مدارک خود را راسال کرده و  لیستی از شرکت‌های متقاضی حضور در مناقصه نفتی ایران آماده و صلاحیت ۲۹ شرکت توسط شرکت ملی نفت و وزارت نفت تایید شد.

البته اسامی شرکت‌ها به یک لیست منتهی نشد و آنطور که مسئولان وزارت نفت می‌گویند، لیست دوم درحال آماده شدن است و تا کنون چند شرکت بزرگ بین‌المللی نیز مدارک خود را برای بررسی ارسال کرده اند. اکنون همه شرکت‌های نفتی بزرگ چشم به وزارت نفت دوخته‌اند تا از زمان دقیق برگزاری مناقصه که قرار بود زمستان ۱۳۹۴ برگزار شود و از آن زمان تاکنون به تاخیر افتاده است، اعلام شده تا پس از امضای قرارداد، توسعه میادین را آغاز کنند.

اما همچنان با وجود اینکه علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت اخیرا گفته مناقصه های نفتی قبل از سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد، زمان دقیق برگزاری همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گفته کاردر مذاکرات با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ادامه دارد اما بعید است قراردادی امضا شود، زیرا برگزاری مناقصه فرآیند زمان بر است و احتمالا قراردادهای نفتی در سال ۱۳۹۶ امضا خواهد شد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید