Performancing Metrics

اوراق سلف استاندارد، راه هموار تامین مالی بنگاه های تولیدی | اتاق خبر
کد خبر: 390381
تاریخ انتشار: 30 اسفند 1395 - 13:35
رئیس سازمان بورس عنوان کرد:
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: رشد ارزش و حجم معاملات سلف موازی استاندارد باعث ارتقاء شرکت های تولید کننده کالا شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، شاپور محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از اندیشمندان مسلمان در زمینه طراحی ابزارهای مالی اسلامی، مطالعات گسترده ای روی انواع عقود شرعی برای ابزارسازی انجام داده اند، گفت: یکی از عقود مورد تایید اسلام که به بازار پول و سرمایه کشور کمک می کند، قرار داد سلف است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتشار اوراق سلف و سلف موازی استاندارد را یکی از اقدمات موثر وزارت اقتصاد و امور دارایی در راستای تامین مالی شرکت ها و کاهش باری مالی دولت دانست و افزود: اوراق سلف یک نوع تامین مالی کوتاه مدت و مبتنی بر کالا است که به تولید کننده ها کمک می کند تا به جای مراجعه به بانک بتوانند از طریق بازار سرمایه با فروش کالا در قالب اوراق تامین مالی کنند.

وی تصریح کرد: قرارداد سلف خریداران را با ۲ریسک؛ تغییرات قیمت و نقدشوندگی مواجه می کند، چرا که خریداران باید تا زمان سررسید قرار داد منتظر بمانند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: وزارت اقتصاد و امور دارایی در دولت تدبیر و امید نوآوری جدیدی در بازار سرمایه تحت عنوان قراردادسلف موازی به وجود آورد که نه تنها تمامی محدودیت های سلف عادی را برطرف کرد بلکه توانست ظرفیت بالای بازار ایران را به رخ کشورهای حوزه خلیج فارس کشاند.

محمدی تاکید کرد: در هیچ یک از کشورهای اسلامی شواهدی مبنی بر وجود یک بازار سلف موازی فعال مانند ایران مشاهده نمی شود.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با معاملات سلف موازی استاندارد گفت: یکی از مزیت های این اوراق شفافیت قیمت آن است، چرا که در این معاملات به صورت پیوسته کشف قیمت صورت می گیرد.

محمدی از افزایش حجم معاملات و ارزش معاملات اوراق سلف و سلف موازی استاندارد در دولت یازدهم خبر داد و افزود: حجم معاملات صورت گرفته سلف موازی استاندارد تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵، ۶ میلیون ۵۳۰ هزار و ۵۱۲ تن بوده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷۵ درصدی را نشان می دهد. از طرف دیگر ارزش کل معاملات سلف موازی استاندارد تا هفته منتهی به ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵، ۴۵هزار میلیارد و ۶۰۲ میلیون و ۴۰۰هزار و ۲۸۵ ریال بوده که نسبت به دوره مشابه در سال قبل ۱۱۱۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، اوراق سلف و سلف موازی استاندارد یکی از راه های ارتقاء برنامه ریزی تولید است و به تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذاران کمک می کند تا از فرصت های بازار سرمایه کشور در دولت تدبیر و امید استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید