Performancing Metrics

تا 6 ماه ذخیره دارویی داریم | اتاق خبر
کد خبر: 390422
تاریخ انتشار: 1 فروردین 1396 - 12:24
صحبت‌های نوروزی و بی‌رودربایستی وزیر بهداشت
در سال پایانی دولت یازدهم، وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و مشکلات این حوزه، بی‌ رودربایستی با مردم صحبت کرد و از دغدغه‌هایش سخن گفت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی ضمن تبریک سال نو به همه ملت ایران، گفت: امیدوارم همه ملت ایران سال خوب و آرامی را در پیش رو داشته باشند.

دستاوردهای یک‌ساله سلامت

وی درباره دستاوردهای حوزه سلامت در سال 95 نیز گفت: در سال 95 شاخص‌های حوزه سلامت، ارتقا یافت. به طوری که شاهد کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان و نزدیک شدن آنها به شاخص‌های بین‌المللی و افزایش طول عمر ایرانیان در مردان و زنان طی آمار 5 ساله‌ای که گرفتیم، بودیم. در عین حال در مجامع بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های منطقه‌ای نیز با اقدامات دولت آقای روحانی، حوزه سلامت مورد ستایش قرار گرفت.

6500 پروژه بهداشتی و درمانی

هاشمی با بیان اینکه در حوزه توزیع تجهیزات و متخصصین نیز گام بلندتری نسبت به گذشته برداشتیم و اقداماتمان در قالب طرح تحول سلامت چه در حوزه درمان و چه در حوزه پیشگیری به خوبی دنبال شد، ادامه داد: به طوری که در حال حاضر بالغ بر 6500 پروژه در دست انجام است و فکر می‌کنم که 50 درصد این پروژه‌ها تا هفته سلامت به بهره‌برداری برسند.

65 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه پیشگیری یکی از اقدامات مهم ثبت پرونده الکترونیک سلامت بود،‌ افزود: به طوری که اکنون 65 میلیون نفر از هموطنانمان دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند. در حوزه درمان نیز خدمات گسترده‌ای انجام شد. ما قول داده بودیم که تا پایان دولت 21 هزار تخت بیمارستانی را تجهیز کرده و به بهره برداری برسانیم و این یعنی بیش از 10 سال کار. حال من خوشحالم که نه تنها 21 هزار تخت بلکه پیش بینی می‌کنم بیش از این عدد بتوانیم تخت بیمارستانی به بهره برداری برسانیم.

وجود ذخیره دارویی شش ماهه در کشور

هاشمی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حمایت مالی از مردم در حوزه سلامت، گفت: در عین حال در کاهش هزینه‌های سلامت، حمایت از بیمه‌شدگان و در دسترس بودن داروها هیچ کمبودی وجود نداشت. در گذشته معمولا همیشه در پایان دولت‌ها با کمبود دارو مواجه می‌شدیم، اما در این دولت در حال حاضر تا شش ماه ذخیره دارویی داریم.

تحول بزرگ در آموزش پزشکی

وزیر بهداشت همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش پزشکی اشاره و اظهار کرد: در این حوزه هم اقدامات بسیار زیادی انجام شد که متاسفانه در سایه ساخت و سازهایی که داریم و یا اقداماتی که برای کاهش هزینه‌های سلامت انجام دادیم، قرار گرفت. باید بدانیم که انصافا در حوزه آموزش پزشکی تحول بزرگی انجام گرفت و در حوزه پژوهش نیز رشد علمی ما از رتبه سوم به رتبه اول ارتقا پیدا کرد و ما همچنان مقام اول را حفظ و زیرساخت‌های خوبی را هم برای پژوهش ایجاد کرده‌ایم‌.

توفیقات قانونی وزارت بهداشت، علی‌رغم سلیقه‌پردازی‌ها

هاشمی تصریح کرد: فکر می‌کنم در حوزه قانونگذاری هم علی‌رغم همه پیچیدگی‌های نظام قانونگذاری و سلیقه پردازی‌هایی که وجود دارد، توفیق خوبی داشتیم و مانع تصویب قوانینی شدیم که به ایجاد نظام سلامت کارآمد آسیب بزند. از طرفی هم موفق شدیم مواردی را که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های نظام کلی سلامت داشتند، به شکلی قانونی شاهد باشیم که از جمله آنها انتقال سازمان بیمه سلامت ایرانیان به وزارت بهداشت بود.

افزایش 60 درصدی بودجه "بیمه سلامت"

وی در همین زمینه ادامه داد: در بودجه وزارت بهداشت نیز توفیقات نسبتا خوبی داشتیم. به عنوان مثال افزایش 60 درصدی بودجه بیمه سلامت یکی از این اقدامات بود که اگر بدهی‌های فعلی دولت به بیمه‌ها صفر شود، در سال آینده مشکلات‌مان بسیار کمتر است. کار مهم دیگر، دستور آقای رئیس‌جمهور برای نظارت بر حق درمان کارگران در سازمان تامین اجتماعی بود که آن هم به عنوان یک مصوبه ابلاغ شده و آنها موظفند از سال آینده پول درمان را فقط در بخش درمان هزینه کنند. البته مجلس و دستگاه‌های نظارتی هم باید بر این موضوع نظارت کنند تا تخلفی صورت نگیرد.

دغدغه همه ساله وزیر بهداشت که هنوز محقق نشده

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اقدامات انجام نشده در حوزه سلامت طی سال 95،  گفت: برخی از کارها انجام نشده، اما کارهای خوبی هم صورت گرفته که من از همه کسانی که آنها را به ثمر رساندند تشکر می‌کنم. در عین حال در دولت و مجلس هم دوستان زیادی کمک کردند. البته اقدامات زیادی هم وجود دارد که جزء آرزوهای ماست و هنوز انجام نشده و قابل شمردن نیست اما آنچه که به نظرم می‌توانست انجام شود و نشد، بحث «پایداری منابع سلامت» است که تا این لحظه تقریبا دغدغه همه ساله من بوده است و فکر می‌کنم تا قبل از سال تحویل هم باید دائم به خزانه و جاهای مختلف مراجعه کنیم تا بتوانیم بخشی از پولمان را دریافت کنیم.

اختیارات در حوزه سلامت پراکنده است

هاشمی افزود: منابع باید پایدار باشد تا یک مدیر بتواند درست برنامه ریزی کند وگرنه مدیریت بدون اینکه از نظر منابع تعیین تکلیف شده باشد به خوبی انجام نمی‌شود. کار دوم هم که انجام نشد ساختار تولیت سلامت است. ما می‌گوییم که وزارت بهداشت مسئول سلامت است اما واقعیت این است که اختیارات در این حوزه بسیار پراکنده و ناچیز است و این هم مشکلی بسیار جدی است.

وی ادامه داد: در عین حال بحث بیمه‌ها هم وجود دارد. ما در روستاها از 9 دستگاه پول داریم، اما همه اینها باید یکجا شود تا قدرت خرید بیمه در روستاها بالا رود و بتوانیم سیاست‌گذاری کنیم. در عین حال منابع و مصارف بیمه باید با هم همخوانی داشته باشد و این موضوع را تنها یک واحد می‌تواند مدیریت کند. حال فرقی نمی‌کند که این واحد وزارت بهداشت باشد یا دستگاهی دیگر. در عین حال مشکل مهمی‌تری که وجود دارد این است که گاه ما در هر زمینه‌ای خود را صاحب نظر می‌دانیم و به کارشناسان کمتر اعتماد می‌کنیم. حال مقداری غرور، خودمحوری و خودخواهی هم چاشنی این کارها می‌شود و نمی‌گذارد اقداماتمان را پیش ببریم. بیشترین رنجی که من بردم این بود که احساس می‌کنم همه چیز برای کار نکردن مهیاست و آن زمانی که کار می‌کنیم همه مشکلات شروع می‌شود.

از شنیدن برخی اسامی که برای مدیریت کشور اعلام آمادگی می‌کنند، تعجب می‌کنم

هاشمی همچنین اظهار کرد: البته به نظر من باید امیدوار بود هرچند که کار اجرایی انصافا سخت است. گاهی اوقات اسامی برخی افراد را می‌شنوم و تعجب می‌کنم که برای مدیریت کشور اعلام آمادگی می‌کنند. با خودم می‌گویم یا اینها نمی‌دانند و یا خودشان را به ندانستن می‌زنند. باید بدانیم که اداره کشور یا یک وزارتخانه و یک مجموعه بسیار دشوار است.

هاشمی ادامه داد: اشکال دیگری که وجود دارد این است که گاهی اوقات ما مردم را به شکل بدی راهنمایی می‌کنیم. یک جماعتی هستند که کارشان همواره مطالبه کردن و توقع داشتن است و در عین حال زبان شکر هم ندارند و به سرعت قاضی می‌شوند و حکم می‌دهند حال اگر این فرهنگ به کل کشور تسری یابد همه مطالبه گر می‌شوند و هیچ چیز هم راضی‌شان نمی‌کند.

وی همچنین گفت: البته بخشی از موضوع به انتخابات و شعارهایی که می‌دهند برمی‌گردد. به عنوان مثال اکنون دولت می‌گوید که من برای همین پرداخت میزان یارانه مشکل دارم و دیگری می‌گوید من به جای 45 هزار تومان 450 هزار تومان یارانه می‌دهم و کسی هم نیست که جلوی این صحبت‌ها را بگیرد. حال همین وضعیت در حوزه ما هم صدق می‌کند. من معتقدم این مشکل تقصیر بعضی از مسئولان است که دائم مطالبه می‌کنند باید گفت که کمی هم شکرگذار باشید و به همین چیزی که دارید قانع شوید.

وی تاکید کرد: تا زمانی که وضع فرهنگی ما درست نشود کار ما راه نمی‌افتد. در عین حال باید قدر یکدیگر را بدانیم. امیدوارم که همه مردم تندرست باشند و زندگی گرمی داشته باشند و خداوند همه آرزوهای خوبشان را برآورده کنند و این ملت را بیش از پیش عزیز کرده و مشکل اشتغال جوانان و معیشت کشور را حل کنند و درعین حال امیدوارم سیاسیون ما هم بیشتر به اخلاق پایبند باشند چراکه جمهوری اسلامی تماما اخلاق است و  حال اخلاق هم در عمل مشخص می‌شود. چند روز دیگر انتخابات است و امیدوارم شهدا و باورهای دینی‌مان را هزینه نکنیم و آبروی یکدیگر را نبریم و اگر واقعا طرفدار مردمیم اجازه دهیم تا شعار شهید بهشتی که می‌گفت کاری کنید تا مردم باور کنند که ما شیفته خدمتیم نه تشنه قدرت محقق شود.

بیشتر به متن بپردازیم، نه حاشیه

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش خطاب به مردم ایران گفت: امیدوارم مردم از این فرصت تعطیلات نوروزی حداکثر استفاده را ببرند. باید بدانیم که این روزها تکرار نمی‌شود. بنابراین بیشتر به متن و هدف تعطیلات و مراسم باستانی‌مان توجه کنیم، نه به حاشیه‌ها. چراکه حاشیه‌ها همواره وجود دارند و نباید آنها را اصل قرار دهیم.

وی ادامه داد: بنای ما بر این است که در نوروز همه چیز نو می‌شود و کدورت‌ها برطرف می‌شود. بنابراین از فرصتی که برای محبت و اعتماد ایجاد شده، بیشتر استفاده کنیم و اوقاتی که در اختیارمان قرار داده شده را برای استراحت و باهم بودن بگذاریم. خیلی سراغ عواملی که باعث می‌شود هرکسی درون خلوت خودش باشد نرویم به ویژه از موبایل در این مدت پرهیز کنیم چراکه واقعا این روزها موبایل آفتی برای باهم بودن شده است و جزء اعتیادهای بسیار بد است  بنابراین در جاهایی که با هم هستیم از این عوامل پرهیز کنیم و بعد از یکسال بیشتر به یکدیگر توجه و کمتر هم از مشکلات صحبت کنیم.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: توصیه می‌کنم که در ایام عید به رفت و آمد و گفت‌وگو و محبت بگذرانند. البته مردم در این ایام در مصرف خوراکی‌ها مراقب سلامتشان هم باشند و از افراد مسن، بیماران و والدینشان مراقبت کنند چراکه آنها چیزی جز محبت و احترام نمی‌خواهند. امیدوارم همه مردم نوروز خوبی داشته باشند و تعطیلات را به خوبی بگذرانند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ای که خودش برای سلامتی‌اش در سال آینده دارد، گفت: امسال، سال پایانی دولت است و ما بخش زیادی از فعالیت‌های فیزیکی که برای سلامتی خودمان داشتیم را به بعد از پایان دولت موکول کرده‌ایم که امیدوارم این فرصت فراهم شود. البته این حرف هم حرف درستی نیست، چراکه معمولا افراد تنبل دنبال بهانه می‌گردند، اما اگر قرار است برای حفظ سلامتی‌مان مراقبت کنیم، زمانش اکنون است. درباره مصرف خوراکی‌ها هم که باید بگوییم، من اهل سیگار نیستم و شیرینی، شکلات و مواد دارای افزودنی را به میزان بسیار کم استفاده می‌کنم. نمک هم که در خانه ما خیلی کم استفاده می‌شود که باید به خاطر این موضوع از همسرم تشکر کنم. مصرف روغن ما نیز بسیار کم است. درباره فعالیت‌های ورزشی هم باید بگویم که زمانی خیلی ورزش می‌کردم، اما اکنون هفته‌ای دو روز ورزش می‌کنم، اما اینها کافی نیست. از طرفی انجام مداوم این فعالیت‌ها نیاز به آرامش روحی و روانی دارد که در این مسئولیت‌ها و با بودن این رسانه‌ها و فضای مجازی و بداخلاقی‌هایی که وجود دارد، این آرامش حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید